zviditelnění eurokomisařky | Aktuality | autoweek.cz

Zviditelnění eurokomisařky

Zviditelnění eurokomisařky

22.01.2016 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Jen málokdo v Evropě asi donedávna tušil o existenci polské eurokomisařky pro průmysl a podnikání, kterou je Elžbieta Bieǹkowska. Ta se nyní konečně dostala na přední stránky médií požadavkem, aby Volkswagen odškodnil své evropské zákazníky stejně jako ve Spojených státech.
Elžbieta Bieǹkowska (51) vystudovala filologii. Hned po studiích se dala na politickou kariéru. Prošla mnoha funkcemi, aniž by byla do jakékoliv z nich zvolena. Jako svobodná matka tří dětí to dotáhla až na ministryni pro regionální rozvoj ve vládě Donalda Tuska a posléze i na vicepremiérku. Když z tajně pořízených záznamů vyšlo najevo, jakým způsobem pohrdá lidmi, které zastupuje, její politická kariéra v Polsku ze dne na den skončila. Krátce na to se Donald Tusk dostal do čela Evropské rady a pomohl své věrné kolegyni k postu eurokomisařky.
 
Poté, co bylo v USA prokázáno, že vozy vybavené turbodiesely EA 189 pomocí softwaru podváděly při testech emisí NOx, nabídla společnost Volkswagen Group of America jako projev dobré vůle majitelům těchto vozů platební kartu nabitou 500 dolary a poukaz na služby ve značkových servisech Volkswagenu v hodnotě 500 dolarů.
 
Bieǹkowska nyní poslal dopis šéfovi Volkswagenu Matthiasu Muellerovi (a samozřejmě jej okamžitě zveřejnila) v němž požaduje, aby Volkswagen přistoupil ke stejné kompenzaci i vůči evropským majitelům těchto vozů. Jenže paní eurokomisařka vůbec netuší, že evropská legislativa je od zákonů platných v USA značně odlišná. Zatímco v USA Volkswagen svým činem porušil zákon a navíc v rámci rozsáhlé reklamní kampaně klamal své zákazníky, v Evropě žádný předpis porušen nebyl.
 
Skutečnost, že v Evropě Volkswagen přistoupil ke svolávací akci, během níž učiní zatím ne zcela jasné úpravy softwaru, je pouze důsledkem morálního a politického tlaku v Německu. Tato svolávací akce není založena na nutnosti odstranit prokázané porušení předpisů, jako tomu je v USA, ale jen na požadavku německé homologační autority KBA, která se tak sama snaží vyvléci z vlastního pochybení.
 
Bieǹkowska po Muellerovi také požaduje upřesnění, kolika vozů registrovaných v Evropě se podvádění při měření emisí v USA dotýká (Volkswagen uvádí 8,5 milionu vozidel) a požaduje přesná čísla o tom, kolik jich bylo v jednotlivých zemích EU zaregistrováno. Dále požaduje informaci, co se bude při svolávací akci dělat a jak chce Volkswagen majitele aut přimět, aby se svolávací akce zúčastnili.
 
Volkswagen už dříve uvedl, že dotčené motory byly instalovány v 11 milionech vozidel značek Volkswagen, Audi, Škoda a Seat, prodaných po celém světě, přičemž naprostá většina z nich skončila u evropských zákazníků. V Evropě Volkswagen majitelům dotčených aut jen slibuje minimalizaci obtěžování ve spojení se svolávací akcí.
 
Toto stanovisko jednoznačně potvrdil Matthias Mueller při setkání s Bieǹkowskou v Bruselu: „V Evropě se zaměřujeme na opravu a proces servisu. Situace v USA a Kanadě není automaticky srovnatelná s jinými trhy po světě. Proto tuto akci, tedy naše kompenzační schéma, není jednoduše možné přenášet na jiné trhy.“
 
Nabídka v USA se teoreticky týká necelého půl milionu aut, tzn. její náklady mohou dosáhnout výše až kolem 400 milionů dolarů. V Evropě by stejný postup znamenal odškodnění v teoretické výši přes 8 miliard dolarů!
 
Skutečnost, že majitelé vozů v USA od Volkswagenu přijmou 1000 dolarů, neznamená, že se tím zříkají z práva soudit se s Volkswagenem o náhradu škody vzniklé pořízením a provozem dotčeného vozidla.
 
Evropská komise chce do konce ledna vytvořit podmínky, které by sjednotily postup při svolávacích akcích vozidel porušujících emisní standardy. V současné době jsou svolávací akce plně pod kontrolou jednotlivých států EU (což si musel ministr Ťok nechat vysvětlit od svého britského kolegy). Tento nový předpis připravuje jiná členka Junckerova týmu - eurokomisařka pro dopravu Violeta Bulcová ze Slovinska, která jako svou kvalifikaci pro tuto funkci uvádí znalost šamanismu a černý pás v Taekwondo (to opravdu není míněno žertem!). Je ale velmi nepravděpodobné, že by jakékoliv zpřísnění dosud zaběhlého postupu prošlo proti lobby německých automobilek.