zvyšování cen aut vede k růstu zadluženosti | Aktuality | autoweek.cz

Zvyšování cen aut vede k růstu zadluženosti

Zvyšování cen aut vede k růstu zadluženosti

25.08.2021 | | Aktuality

Zákazníci v České republice si na nové auto půjčují v průměru o třetinu víc peněz než před rokem. Důvodem je růst cen.
Výše úvěru nebo leasingu na nový privátní osobní automobil meziročně vzrostla o třetinu. Vyplývá to ze statistik České leasingové a finanční asociace (ČLFA). Zatímco v prvním pololetí letošního roku si domácnosti od členských společností asociace půjčily na nový osobní vůz v průměru 316 421 Kč, loni ve stejném období to bylo 237 879 Kč. Meziroční nárůst tak dosáhnul 33 %. Celkem členské společnosti ČLFA poskytly domácnostem v letošním prvním pololetí na financování nových osobních aut 2,05 miliardy korun, tj. o 11,9 % víc než v úvodním pololetí loňského roku. Počet profinancovaných nových osobních vozidel určených pro privátní klientelu ovšem klesl, a to o 15,9 %.
 
Ve firemní sféře činila v letošním prvním pololetí průměrná výše leasingu anebo úvěru na nový osobní vůz 626 609 Kč, zatímco vloni to bylo 587 042 Kč, takže meziroční navýšení činí 6,7 %. Podniky si letos od členů ČLFA na nová osobní auta půjčily 13,08 miliardy korun, tedy o 28,8 % víc než loni v prvním pololetí. Počet profinancovaných nových firemních osobních vozidel přitom meziročně vzrostl o 20,7 %.
 
„Hlavním důvodem razantního nárůstu průměrné profinancované částky je zdražování nových automobilů. Především domácnosti si v porovnání s minulými lety výrazně připlatí, protože i ty nejmenší a nejlevější vozy dnes musí splňovat přísné předpisy ohledně nízkoemisního provozu a bezpečnosti, což se pak odráží v cenách. Jedním z důsledků je i částečný přesun zájmu k ojetým automobilům,“ říká generální tajemník ČLFA Jaroslav Krutilek.
 
Pokud jde o produkty, kterými zákazníci financují nové osobní automobily, mezi domácnostmi je dlouhodobě nejoblíbenější spotřebitelský úvěr s více než 80% podílem na trhu co do počtu uzavřených smluv. Podíl operativního leasingu v letošním prvním pololetí v této zákaznické skupině dosáhl 18 %. Ve firemní sféře činil podíl operativního leasingu 43,5 %. Na rozdíl od privátní klientely podniky upřednostňují nejvyšší formu operativního leasingu, tak zvaný full-service leasing, který poskytuje komplexní péči o vozidlo.