historické výročí modelu seat 1400 | Auto archív | autoweek.cz

Historické výročí modelu Seat 1400

Historické výročí modelu Seat 1400

23.12.2013 | Rybecký Vladimír | Auto archív

Před 60 lety první vůz značky Seat opustil 13. listopadu 1953 brány závodu Zona Franca v Barceloně. Produkce modelu 1400 skončila v roce 1964, prodáno bylo téměř 100 000 vozů.

Seat slaví 60. výročí výroby svého prvního vozu, modelu Seat 1400. Dne 13. listopadu 1953, tři roky po založení společnosti Seat, sjel z montážní linky barcelonského závodu Zona Franca první automobil - v licenci vůz vyrobený Fiat 1400.

Sedan 1400 se nestal prvním modelem náhodou. Vládní činitelé potřebovali dopravní prostředek a zároveň to byl velmi vhodný vůz pro taxislužby.

V roce 1953, kdy Seat 1400 vyjel na silnice, byl ve Španělsku ukončen prodej benzinu v rámci přídělového systému.

Cena vozu při dodání z výrobního závodu činila 121 875 peset (ekvivalent 41 735 současných eur) a původní produkce byla 5 vozů za den. Na výrobě se podílelo 925 zaměstnanců. Tato čísla rostla následně exponenciální řadou a byla předehrou hromadné motorizace Španělska.

Seat poprvé uvedl tento model na barcelonském obchodním veletrhu v červnu a získal objednávky na 10 000 vozů, což mu umožnilo snížit cenu vozu při dodání z výrobního závodu na 117 000 peset (39 648 eur). Do konce roku 1954 bylo dodáno 945 vozů Seat 1400.

Seat reagoval na velký zájem zvýšením výroby. O rok později se roční výroba přiblížila hranici 3000 vozů, přičemž prakticky 100 % komponentů bylo vyráběno ve Španělsku. Dne 5. května 1955 byl oficiálně otevřen závod Zona Franca. V roce 1956 vzrostla výroba na 7000 vozidel a v následujícím roce bylo vyrobeno 10 000 vozů, resp. 42 vozů za den. Po dvou letech zaměstnával Seat 5000 osob.

Seat 1400 znamenal předehru industrializace a motorizace Španělska ve velkém měřítku před příchodem modelu Seat 600. Výroba modelu 1400 byla ukončena v roce 1964 a za tu dobu bylo prodáno více než 98 114 těchto vozů.

Na začátku nového desetiletí zažívalo Španělsko rychlý ekonomický rozvoj a Seat hrál vedoucí roli ve vývoji španělského automobilového průmyslu.

Nástupce modelu 1400, Seat 1500 (na bázi licence Fiatu 1800), byl jedním z nejpozoruhodnějších manažerských vozů ve své době a oblíbenou volbou taxikářů. Po něm následoval Seat 132 (licenční Fiat 132), ztělesnění dobových představ o luxusním automobilu. Tento model přišel na trh v roce 1973 a stal se prvním modelem Seat, který byl ve své poslední verzi vybaven převodovkou se samočinným řazením a klimatizací.

Model Ronda (jinak karosovaný Fiat Ritmo), který slaví své 30. výročí, je dalším osobitým vozem Seat. O deset let později představila španělská automobilka druhou generaci modelu Ibiza, která navázala na úspěšnou kariéru svého předchůdce. Byl to první vůz vyráběný v Martorellu, který letos slaví své 20. výročí. Od uvedení modelu 1400 na trh Seat vyrobil více než 16 milionů vozidel.

Seat 1400: klíčové údaje

Karoserie: čtyřdveřová (vyrábělo se také kombi, taxi, sedmimístná verze a uzavřený dodávkový vůz)

Motory: zážehové 1,4 l, 44/58 k

Převodovka: čtyřrychlostní

  • Historické výročí modelu Seat 1400
  • Historické výročí modelu Seat 1400
  • Historické výročí modelu Seat 1400