před 80 lety kolem světa: velkolepá jízda škody rapid | Auto archív | autoweek.cz

Před 80 lety kolem světa: velkolepá jízda Škody Rapid

Před 80 lety kolem světa: velkolepá jízda Škody Rapid

02.08.2016 | Rybecký Vladimír | Auto archív

Dne 1. srpna 1936 v 11:55 se Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias s vozem Škoda Rapid vrátili z cesty kolem světa zpět do Prahy. Za 44 dní ujeli 27 700 km 15 státy tří kontinentů.
Ve 30. letech budila Škoda pozornost dálkovými jízdami, které propagovaly značku na celém světě. V roce 1934 ujel Popular 15 000 km z Prahy do Kalkaty, v roce 1936 absolvoval 25 000 km napříč Evropou, Spojenými státy a Mexikem, v témže roce zvládl Rapid africké safari o délce přes 52 000 km.
 
Dnes uběhlo přesně 80 let od chvíle, kdy Škoda Rapid dokončila dálkovou jízdu kolem světa. Na 97denní cestě - čistá doba jízdy ale činila jen 44 dní - ujeli cestovatelé Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias v průměru 630 km denně a prokázali tak mimořádnou robustnost vozů značky Škoda. Dálkové jízdy s vozy Škoda Rapid a Škoda Popular, dlouhé až 52 000 kilometrů, tehdy budily pozornost na celém světě.
 
​„Cesta kolem světa, kterou podnikli Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias, byla spojena s enormní zátěží lidí a automobilu. Úspěch cesty již tehdy podtrhl vysokou spolehlivost a kvalitu zpracování vozů značky Škoda. Cestou kolem světa Procházka s Kubiasem ve třicátých letech podstatnou měrou přispěli ke zvýšení povědomí o značce Škoda na celém světě,“ říká vedoucí Škoda Muzea Andrea Frydlová.
 
Cesta kolem světa začala 25. dubna 1936 v Praze. Vedoucím na 27 700 kilometrů dlouhé expedici s vozem Škoda Rapid byl pražský podnikatel Břetislav Jan Procházka (1897-1971). Role navigátora a druhého řidiče se zhostil Jindřich Kubias (1909-1967).
 
Při této dobrodružné výpravě se posádka spoléhala na jen mírně upravený vůz Škoda Rapid s páteřovým rámem poháněný čtyřválcovým motorem o objemu 1,4 l s výkonem 23 kW (31 k). Všechna čtyři kola byla nezávisle zavěšená a vůz měl hydraulické brzdy. S touto konstrukci spolehlivě zvládal i terénní pasáže. Tehdejší silniční síť často tvořily hlavně šotolinové cesty.
 
Cesta kolem světa trvala celkem 97 dní, z čehož 53 dnů zabraly přesuny lodí či vyřizování celních formalit. Na jízdu samotnou připadlo 44 dnů.
 
Procházka a Kubias po startu v Československu pokračovali přes Německo, Polsko, Litvu, Lotyšsko a Sovětský svaz. Na trase z Moskvy do Baku v Ázerbájdžánu se Škoda Rapid zastavila i v ruské Kaluze. V tamním závodě značky Škoda dnes sjíždí z linky mimo jiné i aktuální model Škoda Rapid.
 
Po lodní přepravě přes Kaspické moře následoval přesun Íránem, kde se posádka dokonce dostala i do písečné bouře. Zpoždění, které přitom nabrali, je donutilo k tomu, aby trasu z pákistánské Kvéty do Bombaje zvládli nonstop jízdou za tři dny a stihli tak trajekt na Srí Lanku.
 
Po průjezdu Malajsií a Singapurem vedla další plavba přes Hongkong a Šanghaj až do japonského Kóbe. Následně přes Honolulu dvojice doplula do San Franciska. Poté Škoda Rapid dobyla „Big Apple“, když 5300 km dlouhou jízdu do New Yorku absolvovala za 100 hodin a 55 minut, čímž o více než devět hodin překonala tehdy platný rychlostní rekord.
 
Poslední etapa vedla z francouzského Cherbourgu přes Paříž a Norimberk zpět do Prahy. Nejen na poměry roku 1936 šlo o úctyhodné výkony.
 
Hlavní údaje o cestě vozu Škoda Rapid kolem světa v roce 1936
Použitý automobil: Škoda Rapid 1.4 SV
Délka trvání cesty: 97 dní
- z toho čisté jízdy: 44 dny
Počet navštívených zemí: 15
Projeté kontinenty: Evropa, Asie, Severní Amerika
Vůz Škoda Rapid ujel: 27 700 km
Nejdelší denní etapa: asi 1000 km
Nejkratší denní etapa: 50 km
Celková spotřeba paliva: 2820 l
Průměrná spotřeba paliva: 10,2 l/100 km
Celková spotřeba oleje: 54 l
Náklady na cestu:  > 89 600 Kč (ceny z roku 1936)
 
S vozem Škoda Rapid 52 000 kilometrů napříč Afrikou
Ve 30. letech byly dálkové jízdy ve velké oblibě. Již v roce 1934 absolvoval vůz Škoda Popular 15 000 km dlouhou cestu z Prahy do Kalkaty. Legendární byly i jízdy Františka Alexandra Elstnera (1902-1974) a jeho manželky Evy. Od února do května 1936 urazila jejich Škoda Popular s motorem 1,0 l SV o výkonu 16 kW (21 k) více než 25 000 km, převážně po území USA, Mexika a Španělska. O dva roky později ujeli manželé Elstnerovi ve voze Škoda Popular 1100 OHV o výkonu 22 kW (30 k) za pouhých 12 dní zhruba 6000 km napříč Argentinou až do Buenos Aires.
 
V červnu 1936 se Stanislav Škulina (1908-1961) a jeho manželka Marie ve Škodě Rapid vydali na dvouletou cestu po Africe, dlouhou celkem 52 000 km. Vedla z Dakaru přes rovník až do Johannesburgu v Jižní Africe. Po servisní zastávce u místního zástupce značky Škoda zamířili na Mys Dobré naděje a přes Egypt a Středozemní moře se vrátili zpět do Prahy, kam Škoda Rapid dorazila 18. května 1938.
  • Před 80 lety kolem světa: velkolepá jízda Škody Rapid
  • Před 80 lety kolem světa: velkolepá jízda Škody Rapid
  • Před 80 lety kolem světa: velkolepá jízda Škody Rapid
  • Před 80 lety kolem světa: velkolepá jízda Škody Rapid
  • Před 80 lety kolem světa: velkolepá jízda Škody Rapid
  • Před 80 lety kolem světa: velkolepá jízda Škody Rapid
  • Před 80 lety kolem světa: velkolepá jízda Škody Rapid
  • Před 80 lety kolem světa: velkolepá jízda Škody Rapid
  • Před 80 lety kolem světa: velkolepá jízda Škody Rapid
  • Před 80 lety kolem světa: velkolepá jízda Škody Rapid