volkswagen brouk slaví 70 let od zahájení sériové výroby | Auto archív | autoweek.cz

Volkswagen Brouk slaví 70 let od zahájení sériové výroby

Volkswagen Brouk slaví 70 let od zahájení sériové výroby

29.12.2015 | | Auto archív

První Volkswagen Brouk sjel před 70 lety z výrobní linky v závodě Wolfsburg. Krátce po Vánocích roku 1945 byla zahájena civilní sériová výroba legendárního Volkswagenu Typ 1. Do konce roku 1945 vzniklo pouhých 55 vozidel.
Krátce po prvních poválečných Vánocích v roce 1945 sjela z výrobní linky první vozidla Volkswagen Typ 1, po nichž nakonec následovalo více než 21 milionů Brouků. Sériová výroba byla zahájena v improvizovaných podmínkách a v následujících měsících produkce často vázla kvůli všeobecnému nedostatku materiálu. První vozidla však byla viditelným znamením naděje a obnovením provozu v závodě na výrobu automobilů, který se nacházel pod britskou správou.

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod označením KdF-Wagen. Moderní závod, vybudovaný v dnešním Wolfsburgu pro výrobu nového lidového vozu, byl totiž během druhé světové války součástí německého zbrojního průmyslu a vyráběl především produkty pro armádu. Závod s 6000 zaměstnanci 11. dubna 1945 obsadily americké jednotky a v červnu 1945 jej převzala britská vojenská správa.

Velel jí tehdy devětadvacetiletý major Ivan Hirst, který zadal 22. srpna 1945 první zakázku na 20 000 automobilů. Tím výrobní závod a jeho lidé dostali budoucnost a zabránilo se demontážím výrobních zařízení. Vozidla byla určena především pro spojenecké síly, ale i pro zajištění lékařských služeb na venkově.

V letech 1946/47 se výroba pohybovala většinou kolem hranice 1000 vozidel za měsíc. Soukromí zákazníci začali hrát významnější roli až po měnové reformě v červnu 1948.
Britské kořeny Volkswagenu jsou patrné dodnes, protože Britové přestavěli závod na civilní výrobu a dbali na kvalitu vozidel. Velký důraz kladli na servis a blízké vztahy se zákazníky. Zároveň vybudovali prodejní síť, která již v roce 1948 zahrnovala všechny tři západní zóny Německa.

Mezinárodní rozměr získal prodej vozidel zahájením exportu v říjnu 1947. První volby do závodní rady v listopadu 1945, sotva půl roku po ukončení války, zavedly do závodu princip demokratické participace zaměstnanců. Když byla v říjnu 1949 předána společnost Volkswagenwerk GmbH do německých rukou, nacházel se tento podnik v nejlepší startovní pozici pro tzv. německý hospodářský zázrak.

„Volkswagen měl velké štěstí, že jeho robustní automobil usnadnil britské vojenské správě řízení podniku a že byl jeho vedením pověřen Ivan Hirst, muž na svém místě. Chytrý pragmatik dal výrobnímu závodu i zaměstnancům vizi tím, že ve stejné míře motivoval britské vojáky i německé zaměstnance, aby z poničeného závodu vybudovali úspěšný podnik. Znal kvality sedanu Volkswagen a vyslal ho na silnice,“ říká stručně Dr. Manfred Grieger, vedoucí oddělení historické komunikace společnosti Volkswagen AG.

Brouk rozhodujícím způsobem přispěl k rozvoji demokracie a mobility. Později se zabydlel v mnoha zemích a stal se důležitým reprezentantem Německa, pro které získával sympatie. Brouk se naposledy vyráběl v mexickém závodě Puebla. Jeho produkce skončila koncem července 2003 po více než 21 milionech vyrobených vozidel. Brouk byl jako automobilová ikona srdeční záležitostí mnoha milionů motoristů a jeho charakteristickou siluetu znají všude.
  • Volkswagen Brouk slaví 70 let od zahájení sériové výroby
  • Volkswagen Brouk slaví 70 let od zahájení sériové výroby
  • Volkswagen Brouk slaví 70 let od zahájení sériové výroby