cng dominuje mezi alternativními pohonnými hmotami | Trendy | autoweek.cz

CNG dominuje mezi alternativními pohonnými hmotami

CNG dominuje mezi alternativními pohonnými hmotami

11.03.2011 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Největším dravcem mezi alternativními palivy je stlačený zemní plyn CNG. Podle studie Asociace petrolejářského průmyslu a obchodu ČR, čeká stlačený zemní plyn pro dopravu (CNG) velká budoucnost.

Studie Asociace petrolejářského průmyslu a obchodu ČR uvádí, že spotřeba zemního plynu v České republice do roku 2030 vzroste z loňských 10 milionů m3 na 1,8 miliardy m3. Ve srovnání s objemem prodaných ropných pohonných hmot jde zhruba o čtvrtinu, ale žádné jiné alternativní palivo podle studie nečeká takový růst. Podle náměstka Iva Tomana z Ministerstva dopravy se očekává nárůst množství prodaného CNG až na úroveň 800 milionů kubických metrů už do roku 2020, což souvisí s plánem Evropské komise do tohoto roku snížit závislost na ropě o pětinu.

Před pěti lety, 16. března 2006, byla uzavřena Dobrovolná dohoda mezi plynárenskými společnostmi a státem, směřující k rozšíření zemního plynu jako alternativního paliva v dopravě. Ta vyplynula z Usnesení vlády ČR č. 563 z 11. května 2005, kdy byl schválen „Program podpory alternativních paliv v dopravě – zemní plyn“. Tímto usnesením dala vláda zelenou rozvoji využití zemního plynu v dopravě s cílem nahradit do roku 2020 minimálně 10 % celkové spotřeby pohonných hmot v dopravě zemním plynem. Usnesení vlády je v souladu s Bílou knihou evropské dopravní politiky.

V letech 1990-2000 stoupal počet CNG vozidel ročně o 20 %, posledních pět let už v průměru o 30 % ročně. V tom nemá CNG mezi alternativními palivy žádnou konkurenci. Mezinárodní asociace vozidel na zemní plyn (IANGV) odhaduje, že do roku 2020 by automobily na stlačený zemní plyn (CNG) mohly představovat až 9 % všech motorových vozidel na světě. Na silnicích by se tak během příštích deseti let mělo objevit na 50 milionů nových aut poháněných CNG. Do deseti let by mělo jezdit na světě 65 milionů CNG vozidel.

Stlačený zemní plyn (CNG) patří mezi nejrozšířenější alternativní pohonné hmoty. Jeho výhody jsou ekonomické, ekologické, bezpečnostní i strategické. Žádné jiné alternativní palivo, dokonce ani benzin, se nemůže pyšnit takovou všestranností jako zemní plyn.

“Mezi současnými 12 miliony vozidly na CNG jsou motocykly, trojkolky, ještěrky, osobní a dodávková auta, nákladní auta, autobusy, traktory, letištní tahače, popelářské vozy, čistící vozy, rolby na led, lokomotivy a dokonce i stopadesátitunové silniční vlaky. CNG je dravcem na trhu alternativních paliv, a to nejen díky podpoře státu (nulové spotřební a silniční dani) a masivní podpoře plynárenských společností, ale i díky dotacím, které EU poskytuje na CNG autobusy pro městskou a příměstskou dopravu“, říká manažerka České plynárenské unie Markéta Schauhuberová.

Počet vozů, které toto palivo používají roste exponenciálně. Během období ekonomického propadu vzrostl zájem o alternativní způsoby pohonu, protože jejich úspornost je evidentní. Trend většího zájmu pokračuje i nyní, kdy je cena ropy na svém maximu od října 2008.

Automobil s motorem na CNG je dnes stejně drahý jako se vznětovým motorem. Ve srovnání se zážehovým vyjde asi o 40-50 tisíc Kč dráž. Tato investice se ale už při najetí 40 000 km, což je v ČR průměrně za 2 až 3 roky, vrátí.

Sériově vyráběná auta dnes nabízejí téměř všechny automobilky, přičemž parametry těchto vozů jsou na nejvyšší úrovni. Existuje dokonce i Mercedes-Benz SL 600 5,5 l na zemní plyn, který má výkon 596 kW (811 k) a točivý moment 1350 N.m. Na ženevském autosalonu byl představen Mercedes-Benz E 200 NGT Blue Efficiency na CNG, který má i nádrž na benzin a výkon 120 kW (163 k). Tento vůz bude brzy u všech prodejců v Evropě.

Auta jako Volkswagen Passat EcoFuel mají dojezd 940 km. Tím se může chlubit jen málokteré vozidlo na standardní paliva. Světový rychlostní rekord ve voze poháněném stlačeným zemním plynem drží Audi A4 se svými 522 kW (700 k), který dokázal jet rychlostí 364,6 km/h.

Nejvíce vozidel v Evropě jezdí v Itálii - 730 000, dále pak na Ukrajině - 200 000, v Německu 90 000 a v Bulharsku 60 000.

Snížení negativního dopadu dopravy na životní prostředí je jedním z hlavních cílů, které si ve strategii rozvoje do roku 2025 stanovilo i Ministerstvo dopravy ČR. "Prioritou je CNG a elektromobilita," prohlásil Ivo Toman, náměstek ministra dopravy na CNG konferenci v únoru 2011. Pokud Evropská unie dodrží svůj závazek a zvýší do roku 2020 energetickou účinnost o 20 %, měly by emise skleníkových plynů klesnout až o 25 %. Vyplývá to z dokumentu, v němž Evropská komise nastiňuje svou vizi přechodu k nízkouhlíkové ekonomice do roku 2050.

Už teď v České republice klesá spotřeba klasických pohonných hmot. Benzinu se loni prodalo téměř o 10 % méně - 2,4 miliardy litrů. Prodej nafty poklesl o 6 % na zhruba 4,5 miliardy litrů. Jen spotřeba CNG stoupá. V roce 2010 představovala 10,058 milionu m3 plynu. Navýšení jeho spotřeby o téměř 2 miliony metrů krychlových znamenalo nárůst o 24,2 %. V roce 2009 činil celkový prodej v ČR 8,1 milionu m3 plynu, což ve srovnání s rokem 2008 představovalo nárůst o téměř 20 %.

V České republice v současné době jezdí už 2700 vozidel na CNG. Mají k dispozici celkem 47 plnicích stanic, z čehož je 33 veřejných. Mezi uživateli je již téměř 100 domácích plniček a jejich počet rychle stoupá. Domácí plnička CNG využívá domácího přívodu zemního plynu, který pak speciálně vyvinutý kompresor, umístěný na zahradě nebo v garáži, tlakuje ventilem do nádrže automobilu. Také Motor Jikov již zahájil jejich sériovou výrobu. Ty se vedle plniček italských značek Fuelmaker a Coltri (které se k nám dříve dovážely) staly dalším evropským produktem.

Města, která se příkladně řídí usnesením vlády a mají nejvíce autobusů pro městskou a příměstskou dopravu, jsou Prostějov, Havířov, Ústecký kraj, Karlovy Vary, Česká Lípa, Liberec, Tábor atd. CNG autobusem se ale dostanete i třeba na šumavské Černé jezero.

Jenže přijetí CNG u kupujících osobních a lehkých užitkových vozidel v České republice je velmi vlažné. Přes rozšiřující se počet čerpacích stanic a nepopiratelnou ekonomickou výhodnost tohoto způsobu pohonu, v loňském roce zájem o jejich koupi vloni oproti trendu v jiných zemích dokonce poklesl. O změnu by se snad mohla postarat automobilka Škoda. Vývoj vozu s pohonem na CNG nám totiž nedávno potvrdil šéf technického vývoje Škoda Auto Eckhart Scholtz. Škoda už před lety předvedla model Octavia na CNG, ale vzhledem k tehdy stále ještě nedostatečné síti čerpacích stanic jej na trh neuvedla.

 

  • CNG dominuje mezi alternativními pohonnými hmotami
  • CNG dominuje mezi alternativními pohonnými hmotami
  • CNG dominuje mezi alternativními pohonnými hmotami
  • CNG dominuje mezi alternativními pohonnými hmotami
  • CNG dominuje mezi alternativními pohonnými hmotami
  • CNG dominuje mezi alternativními pohonnými hmotami
  • CNG dominuje mezi alternativními pohonnými hmotami
  • CNG dominuje mezi alternativními pohonnými hmotami
  • CNG dominuje mezi alternativními pohonnými hmotami
  • CNG dominuje mezi alternativními pohonnými hmotami
  • CNG dominuje mezi alternativními pohonnými hmotami
  • CNG dominuje mezi alternativními pohonnými hmotami
  • CNG dominuje mezi alternativními pohonnými hmotami
  • CNG dominuje mezi alternativními pohonnými hmotami
  • CNG dominuje mezi alternativními pohonnými hmotami