další fáze výzkumu goodyear dunlop tires czech | Autoservis | autoweek.cz

Další fáze výzkumu Goodyear Dunlop Tires Czech

Další fáze výzkumu Goodyear Dunlop Tires Czech

12.12.2015 | | Autoservis

Blížící se zima přesvědčila řidiče, že musí přezout. Na minimální hloubku dezénu ovšem stále občas zapomínají.
Zatímco 9. listopadu bylo v Praze podle šetření společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech na zimních pneumatikách pouhých 67,0 % vozidel, přesně o měsíc později jich bylo již 92,5 %. Potvrzuje se tak, že ačkoli je v České republice již pátým rokem zimní obutí vozidel od 1. listopadu prakticky povinné, skutečně pádným argumentem pro přezutí na zimní pneumatiky pro české řidiče zůstává až hrozba sněhu. Současně ovšem nový průzkum odhalil, že u významného podílu - zhruba 20 % - pneumatik nesplňuje zákonem předepsanou hloubku dezénu.
 
Při náhodné kontrole u čerpací stanice v centru Prahy výzkumný tým na projíždějících vozidlech změřil hloubku dezénu pomocí digitálního hloubkoměru. Zjistil přitom, že u každé páté pneumatiky na přední nápravě nesplňuje zákonnou minimální hranici hloubky dezénu 4 mm, při níž pneumatiky přestávají být na zasněžené vozovce funkční. Ve většině případů se sice jednalo jen o poměrně malé překročení stanovené hodnoty, ale ani to není podle zákona přípustné a může být velmi nebezpečné. V případě jednoho zahraničního vozu měření odhalilo pneumatiky opotřebené dokonce až na skutečně alarmující hloubku 1 mm.   
 
Vývoj stupně vybavení vozidel zimními pneumatikami v Praze 
  PNEUMATIKY
Praha celoroční letní zimní
9. listopadu 2.0 % 31.0 % 67.0 %
9. prosince 1.0 % 6.5 % 92.5 %
Zdroj: Temper Communication
 
„Ukazuje se, že čeští řidiči si začínají uvědomovat, že se musí na zimní sezónu dostatečně připravit. Měli by si ovšem být ještě vědomi i toho, že se pneumatiky při jízdě opotřebovávají a hloubka dezénu nové pneumatiky se z původních nejčastěji osmi milimetrů za sezónu může v závislosti na využití snížit až o několik milimetrů,“ řekl k výsledkům průzkumu marketingový manažer Goodyear Dunlop Tires Czech pro Českou republiku a Slovensko Jiří Vodička.
 
„A protože platí, že čím menší hloubka dezénu, tím menší přilnavost, důrazně jim doporučujeme pravidelnou kontrolu, alespoň vizuální, ale nejlépe hloubkoměrem nebo v případě některých typů pneumatik pomocí zabudovaného indikátoru jejich opotřebení. Už při stanovených 4 mm by totiž mohli mít problémy na čerstvě napadnuté sněhové pokrývce vůbec vyjet,“ dodal.
 
Zimní pneumatiky mají měkčí směs a zaručují mnohem lepší trakci i brzdné vlastnosti na sněhu a ledu. Zákon řidičům ukládá povinnost vybavit jimi motorové vozidlo kategorie M nebo N v období mezi 1. listopadem a 31. březnem již od roku 2011. Povinnost platí, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, ale i v případě, že vzhledem k povětrnostním podmínkám lze vznik takových nepříznivých podmínek během jízdy předpokládat. Minimální hloubka dezénu zimních pneumatik je zákonem stanovena na 4 mm.
 
Za jízdu na letních pneumatikách v nepříznivých zimních podmínkách nebo na označených úsecích silničních komunikací hrozí řidičům ze strany Policie ČR bloková pokuta až ve výši 2000 Kč. Ještě větší risk pro ně ovšem představuje to, že pojišťovna jim má v případě nehody plné právo odmítnout pojistné plnění. „Podobné sankce řidičům samozřejmě hrozí i v případě, že se prokáže, že jejich pneumatiky nesplňují zákonné požadavky na hloubku dezénu,“ konstatoval Jiří Vodička.