cupra formentor - hodně jiné suv | Nové modely | autoweek.cz

Cupra Formentor - hodně jiné SUV

Cupra Formentor - hodně jiné SUV

18.08.2021 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Formentor ztělesňuje podstatu značky Cupra a měl by rozhodujícím způsobem přispět k posílení jejího postavení.
Crossover Formentor, který byl představen loni na podzim, má mimořádné postavení, protože jde o první skutečně vlastní model mladé značky Cupra. Formentor chce vyjádřit její sportovní pojetí, vycházející z jejích závodních kořenů. Jde o atraktivní vůz na pomezí SUV a kupé nabízený s vysoce výkonnými motory.
 
Provokující vzhled
Formentor vychází z platformy MQB Evo s podobnou délkou 4450 mm a charakterem jako Audi Q3 resp. z něho odvozené kupé Q3 Sportback. Překvapuje ojedinělou nabídkou devíti pohonných jednotek s rozsahem výkonů od 110 kW (150 k) do 287 kW (390 k) včetně dvou plug-in hybridních verzí. Všechny tyto motory samozřejmě najdeme i v jiných koncernových modelech.
 
Co se týče designu, Formentor zaujme agresivním vzhledem. Atraktivní je i interiér, i když zde najdeme mnoho prvků známých z jiných koncernových modelů. Zaujmou výtečná přední sedadla s integrovanými opěrkami hlavy a velmi kvalitní zpracování detailů. K tomu se přidává i dostatek místa vzadu, získaný díky dlouhému rozvoru náprav (2680 mm). Solidní je i zavazadlový prostor s objemem 420 l, ovšem s poměrně vysoko položenou nákladovou hranou.
 
Po usednutí si ale uvědomíme jistou nevýhodu atraktivního designu vzhledem k horšímu výhledu a přehledu o okrajích vozu. Díky modulární konstrukci Formentor nabízí nejmodernější technologie vč. digitálního kokpitu, bezdrátové integrace smartphonu po služby Car-to-X. Současně to ale znamená nešťastně složité ovládání informačního systému přes dotykový displej postrádající logiku a podivnou tenoučkou lištu ovladačů, kde design jasně vítězí nad funkčností - jakákoliv změna nastavění klimatizace nebo rádia řidiče rozptyluje víc než psaní SMS na mobilu... Adaptivní tempomat je standardem, za příplatek automaticky nastaví uvedenou rychlost pomocí rozpoznávání dopravních značek.
 
Velká nabídka pohonných jednotek
Formentor byl uveden na trh se zážehovými motory 1,5 TSI/110 kW (150 k) s pohonem předních kol a 2,0 TSI/228 kW (310 k) s pohonem všech kol 4Drive s elektrohydraulicky ovládanou vícelamelovou mezinápravovou spojkou uloženou na konci spojovacího hřídele před zadní rozvodovkou a s elektronickou uzávěrkou diferenciálu XDS. V nabídce je i turbodiesel 2,0 TDI/110 kW (150 k), který se dodává s pohonem předních nebo všech kol.
 
Od ledna 2021 jsou k dispozici také plug-in hybridní verze se zážehovým motorem 1,4 TSI s největším výkonem systému 150 kW (204 k), akumulátorem o kapacitě 13 kWh a pohonem předních kol resp. ve verzi VZ se 180 kW (245 k). Výkonnější varianty Formentor VZ (Veloz, tedy rychlost), s výkonem pohonné jednotky od 180 kW (245 k), dál reprezentuje verze s motorem 2,0 TSI/180 kW (245 k) s pohonem předních kol a 2,0 TSI/228 kW (310 k) s pohonem všech kol 4Drive.
 
Vrcholnou variantou, vyrobenou v limitované sérii 7000 kusů, je Formentor VR5 s pětiválcem Audi 2,5 l známým z Audi RS3 s mírně sníženým výkonem na 287 kW (390 k). Navenek se liší upraveným vstupem vzduchu dole na přídi a dvojitými koncovkami výfuku uspořádanými diagonálně nad sebou. Standardní výbavou VR5 je elektrohydraulický systém rozdělování točivého momentu Torque Splitter používající dvě spojky pro zadní kola umožňující nezávislé rozdělování točivého momentu.
 
Verze VZ 2.0 TSI 310 k a VZ5 jsou standardně vybaveny systémem dynamické regulace podvozku DCC (Dynamic Chassis Control) s adaptivními tlumiči nepřetržitě měnícími svou charakteristiku v závislosti na provozních podmínkách a jízdním režimu zvoleném řidičem.
 
Formentor v současné době představuje dvě třetiny prodeje značky Cupra, tedy vysoce převyšuje plánovaných 50 %, a 40 % kupujících volí hybridní verze. Cupra Formentor se vyrábí v hlavním závodě automobilky Seat v Martorellu nedaleko Barcelony. Cena začíná na 794 900 Kč.
 
 Formentor  1,5 TSI 2,0 TSI 4Drive 2,0 TDI 2,0 TDI 4Drive 1,4 e-Hybrid
pohon 4x2 4x4 4x2 4x4 4x2
palivo B B N N B
výkon (kW/k) 110 (150) 140 (190) 110 (150) 110 (150) 150 (204)
točivý moment (N.m) 250 320 340 360 350
převodovka 6M/7DSG 7DSG 6M 7DSG 6DSG
rychlost (km/h) 204/203 220 205 203 205
zrychlení 0-100 km/h (s) 8,9 7,1 9,3 8,6 7,8
spotřeba (l/100 km) 5,4-5,5/5,5-5,6 6,9-7,0 4,3-4,4 5,1-5,2 1,4-1,5
 
 Formentor VZ VZ 2,0 TSI VZ 2,0 TSI 4Drive VZ 1,4 e-Hybrid VZ5 2,5 TSI 4Drive
pohon 4x2 4x4 4x2 4x4
palivo B B B B
výkon (kW/k) 180 (245) 228 (310) 180 (245) 287 (390)
točivý moment (N.m) 370 400 400 480
převodovka 7DSG 7DSG 6DSG 7DSG
rychlost (km/h) 238 250 210 250
zrychlení 0-100 km/h (s) 6,8 4,9 7,0 4,2
spotřeba (l/100 km) 6,9 7,7 1,4-1,6 neuvedeno 
 
  • Cupra Formentor - hodně jiné SUV
  • Cupra Formentor - hodně jiné SUV
  • Cupra Formentor - hodně jiné SUV
  • Cupra Formentor - hodně jiné SUV
  • Cupra Formentor - hodně jiné SUV
  • Cupra Formentor - hodně jiné SUV
  • Cupra Formentor - hodně jiné SUV
  • Cupra Formentor - hodně jiné SUV