jste na silnici vidět? | Autoservis | autoweek.cz

Jste na silnici vidět?

Jste na silnici vidět?

05.11.2014 | Rybecký Vladimír | Autoservis

Kampaň společnosti Goodyear upozorňuje na nezbytnost používání reflexních prvků. 

V podzimním a zimním období dochází v důsledku snížené viditelnosti k nejčastějším střetům automobilů s chodci. I z toho důvodu přichází společnost Goodyear s kampaní, jejímž cílem je upozornit na případy, kdy může použití jakéhokoliv reflexního prvku zabránit nehodě nebo dokonce zachránit život.

 

V loňském roce zemřelo na českých silnicích 134 chodců a 58 cyklistů. Většina z těchto tragických nehod se stala právě v podzimním období v ranních nebo večerních hodinách, tedy v době kdy jsou všichni, kteří se pohybují na vozovce, na chodníku ale třeba i na přechodu pro chodce vystaveni riziku, že je řidiči neuvidí.

 

Podle statistik je pro chodce nejvíce rizikovým měsícem listopad. V roce 2013 zemřelo v tomto měsíci 22 chodců a v roce 2010 dokonce 36. Statistiky ukazují, že více chodců umírá v obcích. V letošním roce jich střet s autem nepřežilo už 36 a mimo obec 18.

 

Auta i cyklisté mají povinnost svítit, ale chodci, i přesto, že jsou v silničním provozu ti nejzranitelnější, takovou povinnost nemají. Společnost Goodyear Dunlop Tires Czech, která projektem Goodyear Bezpečná školka již sedmým rokem podporuje používání reflexních vest v mateřských školách a prostřednictvím dalších projektů se zabývá i dlouhodobou podporou bezpečnosti ostatních účastníků silničního provozu, připravila pro letošní podzim kampaň na podporu zvýšení viditelnosti chodců prostřednictvím používání reflexních prvků.  

 

„Lidé si mnohdy při pohybu na vozovce neuvědomují možná rizika a například na přechod pro chodce vstupují často bezmyšlenkovitě. Každý chodec by měl vědět, že v tmavém oblečení je ve tmě na silnici téměř neviditelný. Řidič, který včas chodce neuvidí, nedokáže rychle zareagovat a chodci se bezpečně vyhnout,“ vysvětluje Katarína Ardová, marketingová koordinátorka společnosti Goodyear.

 

Brzdná dráha na suché vozovce je zhruba 40 m a řidič, který jede rychlostí 90 km/h, potřebuje nejméně 38 m (které ujede za 1,5 s) jenom na to, aby si uvědomil nebezpečí a začal reagovat. Je tedy velmi důležité, aby řidič včas chodce či cyklistu uviděl. K tomu dobře poslouží jakýkoliv reflexní prvek, který dokáže odrážet dopadající světlo od reflektorů vozidla až na vzdálenost 200 m.

 

V souvislosti s touto kampaní  vyhlásila společnosti Goodyear 22. říjen za Goodyear Den Bezpečnosti. V jeho rámci kromě distribuce informačních materiálů týkajících se používání reflexních prvků proběhlo na Václavském náměstí i krátké taneční vystoupení, tzv. flashmob. Profesionální tanečníci byli díky reflexním vestám viditelní přes celé náměstí a svým vystoupením upozornili veřejnost na tuto problematiku.

 

„Záměrně jsem pro náš flashmob vybrali 17. hodinu, kdy už je snížená viditelnost a po změně na zimní čas už se bude stmívat. Doufáme, že si tak lidé lépe uvědomí, že jim například při cestě ze zaměstnání, při venčení psa nebo při sportu může i drobný reflexní prvek na oděvu či připnutá reflexní páska na paži zachránit život,“ dodává Katarína Ardová.

 

Pro nejmenší děti předškolního věku připravila společnost Goodyear v rámci Dne Bezpečnosti zábavnou vzdělávací hru pro chytré telefony a tablety s názvem Goodyear Kids Safety. Prostřednictvím aplikace si děti zábavným způsobem procvičí základní pravidla pro bezpečný pohyb v silničním provozu jako je přecházení na zelenou nebo používání reflexní vesty a dalších reflexních doplňků. Hra je dostupná zdarma ke stažení v AppStore i GooglePlay store.