na zimu větší nebo menší kola? | Autoservis | autoweek.cz

Na zimu větší nebo menší kola?

Na zimu větší nebo menší kola?

21.11.2014 | Rybecký Vladimír | Autoservis

Úvahy motoristů o osazení větších kol, než byly na autě původně, jsou reakcí na potřebu změnit výkon, častěji však změnit vzhled vozidla. Jak se přitom změní vlastnosti vozidla, ukázal test, který připravil Autoklub ČR.

Podstatné pro použití větších či menších kol jsou data uvedená v tzv. velkém technickém průkazu vozidla. Tato data vycházejí z doporučení výrobců vozidel. Většinou jsou uvedeny alespoň dvě varianty velikosti. S hodnotou velikosti (průměru) pneumatiky, která se uvádí v palcích, souvisí šířka pneu v milimetrech (první číslo označení) a její výška (druhé číslo, které vyjadřuje poměr výšky a šířky pneumatiky v %). V tomto testu bylo prověřeno, jak se chovají v 16 standardních testovacích disciplínách pneumatiky tří velikostí (rozměrů):

225/45 R17 91 H

205/55 R16 91 H

195/65 R15 91 T

K testování byly použity pneumatiky stejného dezénu ContiWinterContact TS850 se stejnou běhounovou směsí. Testování se uskutečnilo na voze Volkswagen Golf VII. Tlak pneumatik byl vpředu i vzadu 200 kPa (2,0 bar).

 

Výsledky testování

Brzdy na suchu s ABS - při rychlosti 100 km/h dosáhly pneumatiky  ContiWinterContact TS850 v 17“ provedení o 3,5 m kratší brzdnou dráhu než 15“ verze a o 2,4 m kratší brzdnou dráhu než 16“ provedení. Zbytková rychlost u 15“ pneumatik byla 27,2 km/h ve chvíli, kdy 17“ pneu již zastavily, 16“ pneumatiky měly v té chvíli zbytkovou rychlost 16,8 km/h.

 

Handling na suchu - pneu 17“ měly průměrný čas na okruhu 3330 m o 1,39 s lepší než pneumatiky 16“. Pneumatiky 15“ skončily poslední.

 

Aquaplaning podélný přesvědčivě nejlépe zvládly pneumatiky 15“. Rychlost, při které prokluz předních kol překročil 15 % při 9 mm hloubce vodního sloupce, byla v provedení 17“ 69,9 km/h, u 16“ 77,8 km/h a u 15“ 87,4 km/h.

 

Aquaplaning příčný - průměrné zbytkové příčné zrychlení v m/s² v rozsahu 65 až 95 km/h při hloubce vody 6 mm nejlépe zvládají 15“ pneu, následovány řadou 16“ a 17“. Rozdíl mezi palcovými řadami dramaticky stoupá až na 40 % ve prospěch 15“ pneu.

 

Zatáčení na mokrém povrchu - nejkratší průměrný čas na kolo v sekundách na mokrém asfaltu s vnitřním průměrem 55 m vykázaly pneu v pořadí 17“, 16“ a 15“. Výsledky jsou srovnatelné a rozdíly jsou minimální.

 

Handling na mokru - 17“ pneumatiky dosáhly nejlepší průměrný čas na okruhu 1823 m následovány provedením 16“ a 15“. Rozdíl v čase na projetí jednoho kola je až 2,5 s.

 

Brzdy s ABS na mokru - 17“ pneu na mokré vozovce zabrzdí ze 100 km/h do nuly na dráze 64 m, 16“ 65,2 m a 15“ pneu mají brzdnou dráhu na mokru 70,5 m. Rozdíl tvoří až 6,5 m brzdné dráhy při zbytkové rychlosti až 30,3 km/h ve chvíli, kdy 17“ pneu již zastavily.

 

Brzdy na sněhu s podporou ABS z 50 km/h na nulu - rozdílem 1,1 m poráží 17“ pneumatiky rozměr 16“, pouze 0,5 m dělí od vítěze pneu 15“.

 

Handling na sněhu - nejkratší čas na trati s velkým převýšením měly pneumatiky 15“ následované shodným výkonem v 16“ a 17“ provedeních se ztrátou 1,2 %.

 

Akcelerace s ASR na sněhu - průměrná vzdálenost potřebná k dosažení rychlosti 20 km/h byla u 17“ pneu 9,07 m, u 16“ pneu 9,10 m, u 15“ pneu 9,18 m.

 

Záběr na sněhu - nejlepší průměrné tažné síly a záběru na sněhu dosahují 15“ pneumatiky, následovány 17“ a 16“ rozměry. Vklínění 17“ rozměru na druhé místo před 16“ pneu narušuje standard „čím užší, tím lepší na sněhu“.

 

Vnější hluk - při rychlosti 50 km/h je největší rozdíl mezi nejtišší 15“ a nejhlučnější 17“ celkem 0,3 dB(A), respektive maximálně 0,4 dB(A) při rychlosti 80 km/h mezi 15“ a 16“ pneu.

 

Valivý odpor - všechny rozměry zimních pneumatik v testu obsadily v EU hodnocení C. Celkem se nejlépe umístil rozměr 16“ následován 15“ a 17“.

 

Shrnutí

225/45 R17 91 H (pneu s největší styčnou plochou s vozovkou)

- na mokru nejlépe brzdí, dosahuje nejlepších výsledků v kategorii zatáčení a handling. Větší šířka pneumatiky má naopak negativní dopad na odolnost proti aquaplaningu, tedy prorážení vodního klínu a odvod vody bočními drážkami

- na suchu nejlépe brzdí, skvěle reaguje na práci s volantem, pro dálniční jízdu má nejlepší předpoklady z hlediska bezpečnosti

- na sněhu nejlépe brzdí, má nejlepší akceleraci s ASR; v handlingu zaostává (o 1,2 %)

 

205/55 R16 91 H

- na mokru brzdí lépe než 15“ pneu (ale hůř než 17“), dosahuje lepších výsledků v kategorii zatáčení a handling, ale ztrácí na užší rozměr v aquaplaningu (je horší než 15“ pneu).

- na suchu ve srovnání s 15“ provedením lépe brzdí, má lepší výsledky v handlingu, v kategorii valivý odpor je lepší než 15“ i 17“ pneu

- na sněhu je v brzdění i v trakci horší než 15“ i 17“ pneu

 

195/65 R15 91 T (nejužší pneu v testu)

- na mokru (jako nejužší pneumatika) exceluje v odolnosti proti aquaplaningu. Naopak menší styčná plocha s vozovkou má negativní dopad na brzdné dráhy. Také v handlingu na mokru má nejhorší výsledky v testu

- na suchu úzká stopa nedovoluje dosažení úrovně vlastnosti 16“, a hlavně 17“ pneu. Subjektivně se jeví jako komfortnější řešení, s nižší úrovní vnějšího hluku

- na sněhu je celkovým počtem bodů na úrovni 17“ pneu. Oproti 17“ pneu zaostává v brzdění a akceleraci, lepší je v záběru a handlingu

 

Záleží na preferencích
Širší pneumatiky (17“) jsou vhodným řešením pro řidiče upřednostňující lepší jízdní vlastnosti v prostředí středoevropské zimy. Především jde o kratší brzdné dráhy za všech možných podmínek. Jízda na širších pneumatikách je z hlediska bezpečnosti nepochybně dobrou volbou.

 

Pneumatiky na kolech o průměru 16“ ač v testu získaly nejvíce bodů, ztrácely při brzdění a záběrových schopnostech na sněhu. V aquaplaningu mají lepší výkon než nejširší zástupce testu, na suchu a mokru se kladně projevuje větší dotyková plocha s vozovkou, ale nedosahuje hodnot 17“ pneumatik především v brzdění.

 

Užší pneumatiky (15“) zvolí řidiči s méně dynamickým stylem jízdy a s požadavkem na větší komfort. Při prudkých deštích a větším množstvím vody na vozovce budou mít výhodu ve vyšší odolnosti proti aquaplaningu.