nebezpečí v zavazadlovém prostoru | Autoservis | autoweek.cz

Nebezpečí v zavazadlovém prostoru

Nebezpečí v zavazadlovém prostoru

13.05.2016 | | Autoservis

Před cestou na chalupu nezapomeňte správně zajistit náklad, varují crash testy Allianz.
Teplejší počasí láká k prvním výletům do přírody, a tak se chalupáři po zimě pomalu začínají vracet do svého druhého domova. Balená voda, slunečník, skládací stolek – ještě do auta nahnat psa a může se vyrazit. Před cestou ale jen málokoho napadne, že hlavní dopravní nebezpečí nemusí číhat na silnici, ale přímo ve voze. Odborníci z Allianz provedli crash testy s nezajištěným nákladem i psem v autě. Co se stane při nárazu?
 
Když dojde k nehodě, moderní ochranné prvky pomáhají cestujícím vyváznout ze srážky s co nejmenšími zraněními. Situace se ale může zdramatizovat, pokud se snažíme nedostatek místa v zavazadlovém prostoru dohánět naskládáním věcí na zadní sedačky, či sebou vezeme také volně pobíhajícího psa. Podle odborníků na dopravní bezpečnost z Allianz centra pro technologie (AZT) v Ismaningu u Mnichova mohou být následky nevhodně převáženého nákladu přímo katastrofální. 
 
„Náš experiment ukazuje, že vezete-li na zadních sedadlech nezajištěného středně velkého psa, může při čelním nárazu i v poměrně nízké rychlosti dojít k naprosté devastaci předních sedadel,“ uvádí Carsten Reinkemeyer, odborník na automobilové strojírenství a dopravní bezpečnost z AZT.
 
Při havárii v rychlosti 40 km za hodinu může domácí mazlíček vyvinout sílu rovnající se až 40násobku jeho váhy. Pes o hmotnosti 35 kg se tak rázem chová jako 1400kilové zvíře, tedy jako průměrně velký hroch obojživelný.
 
To samé však platí také o ostatních věcech přepravovaných ve voze. Crash test automobilu s nákladem, který byl vyjmenován výše, a dvěma figurínami, dopadl hrozivě, a to i bez přítomnosti psa. Těžké skleněné lahve se při nárazu roztříštily a zafungovaly jako nebezpečná trhavina, jejich úlomky se rozlétly směrem k řidiči a jeho spolujezdci. Skládací stolek s lavičkami o celkové hmotnosti 50 kg by pak mohl při takovémto nárazu jednoho z cestujících zabít. Na přední sedadlo totiž zezadu narazí stejnou silou, jako by vážil půl tuny.
 
„I když pospícháme nebo vyrážíme jen na krátkou trasu, patří těžké předměty do zavazadlového prostoru, nikoli na zadní sedadla, a měly by být vždy řádně zajištěny,“ komentuje výsledky crash testů Carsten Reinkemeyer z AZT. Jak na to?
 
Těžké věci patří do „kufru“, kde by měly být ideálně ještě zajištěné popruhy z nepružných materiálů. Platí pravidlo, že čím těžší předmět, tím níže je třeba ho uložit. Menší předměty, například nože či vidlice na grilování, mají být vždy dobře ukryté v zavazadlech, stejně tak jakékoli křehké předměty jako například skleněné lahve nebo džbánky.
 
Psy do 12 kg bychom měli zabezpečit speciálním postrojem, jenž se připne k bezpečnostnímu pásu. Větší psi by měli cestovat v přepravních boxech či klecích v zavazadlovém prostoru. Kromě minimalizování rizika při samotné nehodě je to vhodné i v okamžicích následujících těsně po ní, kdy vyděšená zvířata často vybíhají z aut a ohrožují už tak narušený provoz.