průzkum volkswagenu část 2:?moderní?technologie v autech | Tiskové zprávy | autoweek.cz

Průzkum Volkswagenu část 2: moderní technologie v autech

Průzkum Volkswagenu část 2: moderní technologie v autech

21.06.2021 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Moderní technologie v autech jsou pro Čechy stále důležitější. Podle tří čtvrtin z nich přispívají k bezpečnosti provozu. Nejoblíbenější jsou v současných vozech parkovací asistent, bezdrátové propojení vozidla s mobilem, adaptivní tempomat a bezklíčové odemykání a startování.
Moderní technologie jsou pro české řidiče stále důležitější součástí výbavy automobilů, a to především ty, které zvyšují jejich bezpečnost. Autonomním autům ale příliš nevěří. Vyplynulo to z průzkumu, který pro Volkswagen provedla v dubnu na vzorku 525 respondentů agentura Datank.
 
„Zajímá nás názor našich zákazníků, ať již současných, nebo těch, kteří si automobily značky Volkswagen koupí v budoucnosti. Bylo tedy nasnadě se jich zeptat, co si o technologiích myslí, jaké využívají a jaké by rádi využívali do budoucna. Našim zákazníkům nasloucháme dlouhodobě a při představování novinek jejich potřeby zohledňujeme,“ řekl ředitel divize Volkswagen osobní vozy Patrik Fejtek. 
 
Samořiditelná auta? Zatím jim nevěříme! 
K samořiditelným autům mají Češi zatím vyloženě vlažný vztah. Na to, že si jej jednou pořídí, se těší jen 7 % lidí a 31 % se této představě nebrání. Naopak 63 % si jeho vlastnictví představit nedokáže, a to proto, že této technologii nevěří.
 
Fanoušky autonomních vozidel jsou více muži (téměř 40 % si umí představit jej vlastnit, nebo se na něj dokonce těší oproti 34 % žen) a nejmladší generace řidičů - 56 % se jeho vlastnictví nebrání nebo se na něj vyloženě těší, naopak z řidičů nad 56 let technologii nevěří 70 %. 

„Celou řadu technologických novinek, které současná auta nabízejí, Češi zatím neznají a neměli možnost si je vyzkoušet. Z toho plyne i zdánlivá nedůvěra nebo menší zájem. Na příkladu elektromobilů, které se nyní těší značné popularitě, se ukazuje, že osvěta, a hlavně osobní zkušenost jsou pro přijetí technologických novinek klíčové,” řekl Patrik Fejtek.

Jaké technologie máme v autech 
Auta českých řidičů zatím přílišnou technologickou vybaveností neoplývají. Mezi nejoblíbenější vymoženosti patří parkovací asistent (využívá jej 33 % řidičů), bezdrátové propojení vozidla s mobilním telefonem (27 %), adaptivní tempomat (26 %) a bezklíčkové odemykání a startování auta (22 %).  

„Stáří českého vozového parku a současná legislativa zatím neumožňuje Čechům využívat všechny technologie, které moderní auta nabízejí. Proto si primárně oblíbili takové, které jim prakticky pomáhají při jízdě. Do budoucna nicméně očekáváme další inovace a jsme na ně připraveni. Příkladem může být třeba komunikace auta s dopravní infrastrukturou, což již nyní v Německu umožňuje technologie Car2x v nejnovějších modelech Volkswagen Golf,“ řekl  PR manažer Volkswagen osobní vozy David Valenta. 

Jaké si přejeme v příštím autě 
Podle téměř tří čtvrtin českých řidičů moderní technologie přispívají k bezpečnosti aut. A po jakých tedy touží? I zde jednoznačně vede parkovací asistent, který chce ve svém příštím autě mít 63 % Čechů, a pro 50 % je důležitá vestavěná navigace.
 
U ostatních technologických inovací se pak hodně liší představy žen a mužů a také mladší a starší generace řidičů. Třeba adaptivní tempomat chtějí hlavně muži (48 %) a nejmladší řidiči ve věkové kategorii do 25 let (zde jich je dokonce 55 %). Naopak brzdový asistent je důležitý hlavně pro nejstarší generaci řidičů nad 56 let - ve svém příštím autě jej chce mít 51 % řidičů z této věkové kategorie, přičemž průměr je 45 %. Muži v autech dále chtějí možnost volby jízdních režimů (26 % mužů oproti 13 % žen) a prémiový soundsystém - kvalitní zvuk je důležitý pro 24 % mužů (ale jen pro 10 % žen). 

Pro ženy řidičky je důležitější než adaptivní tempomat systém pro sledování mrtvého úhlu (44 % žen jej uvedlo jako důležitý oproti 40 % mužů). Ještě výraznější rozdíl je pak v názorech na funkci automatického parkování, které by ve svém dalším autě chtělo mít 43 % žen (a jen 29 % mužů). V tom se ženy shodují s nejstarší generací řidičů - z nich by tuto funkci chtělo mít 41 % oproti 30 % v  nejmladší generaci. Výrazně více než muži ženy také ocení možnost bezdrátového nabíjení telefonu - 32 % žen oproti 26 % mužů.

„Průzkum ukázal, že Češi stále více vnímají potřebu moderních technologií. Volkswagen v tomto směru nabízí řadu služeb, jako je například We Connect - aplikace, prostřednictvím které můžete ovládat a sledovat své auto na dálku nebo dočasně zakoupit a aktivovat různé funkce, jako jsou třeba inteligentní světlomety, které si ve svém autě přeje mít téměř 40 % Čechů,“ řekl David Valenta.   
 
O neznalosti technických novinek svědčí to, že přes nedůvěru k autonomnímu řízení čeští řidiči z nejmodernějších technologií nejvíc vyžadují právě ty, které jsou jeho základními prvky.
 
Pozoruhodným výsledkem průzkumu je i zjištění, že 58,3 % českých řidičů preferuje ve vozech tlačítkové ovládání před dotykovými displeji.
 
Mobil v autě 
Telefon lidé v autě používají především k telefonování, navigaci a pro poslech hudby. Třetina respondentů uvedla, že telefon v autě nepoužívá vůbec. Pro poslech hudby jej využívá nejčastěji nejmladší generace řidičů (35 %), jako navigaci věková skupina 26-35 let (26 %) a výhradně k telefonování řidiči nad 56 let (39 %). Telefon v autě nejméně používají řidiči ve věkové skupině 46-55 let, přičemž 44 % z nich jej v autě na nic nepoužívá.