tekuté dřevo: inovativní materiál pro automobilový průmysl! | Trendy | autoweek.cz

Tekuté dřevo: inovativní materiál pro automobilový průmysl!

Tekuté dřevo: inovativní materiál pro automobilový průmysl!

29.07.2009 | Matějka Antonín | Trendy

V rámci svého závazku navyšovat podíl obnovitelných materiálů ve výrobě automobilových součástí zkoumá evropské výzkumné středisko společnosti Ford v německém Aachenu možnosti nového materiálu - tzv. tekutého dřeva. Využitelnost materiálu bude vyhodnocována během tříletého projektu, který byl zahájen v květnu 2009. Na financování projektu se podílí i spolková země Severní Porýní-Westfálsko.

Výroba tekutého dřeva je odvozena od postupů používaných při produkci pryžových směsí. Výsledná kombinace dřeva a plastu neabsorbuje vlhkost, což přispívá k větší trvanlivosti materiálu. V jeho prospěch hovoří rovněž skutečnost, že jako vstupní surovinu lze použít nezpracované dřevo nebo dokonce dřevěný odpad. Další výhoda: Tato nová technologie výrazně zlepšuje těsnost dřevěných vláken a zadržuje nepříjemné pachy. Materiál lze proto použít i v automobilových interiérech, ale také v motorovém prostoru, například při výrobě držáků akumulátorů. Dřívější analýzy prokázaly vynikající recyklovatelnost tekutého dřeva, jelikož ho lze zpracovat až pětkrát. Celková bilance CO2 je proto téměř neutrální. Až dosud se tekuté dřevo používalo pouze při výrobě nejkvalitnějších stavebních materiálů, které se nelisují. Značná viskozita, daná vysokým podílem dřeva (60 až 80 procent), činí tento materiál nevhodným pro použití v konvenčních vstřikovacích lisech, které ale dnes představují jediný hospodárný způsob masové výroby plastových součástí. Vyřešení tohoto problému patří k hlavním cílům projektu. Obnovitelné zdroje zastávají stěžejní roli v enviromentální strategii společnosti Ford. Cílem je postupné zvyšování jejich podílu u nových modelů. V současnosti se z obnovitelných zdrojů vyrábí na 290 různých součástí. Používají se materiály jako bavlna, dřevo, len, konopí nebo přírodní kaučuk. K partnerům projektu patří univerzita v Paderbornu, několik strojírenských firem a různé organizace z obalového a gumárenského průmyslu. Spolková země Severní Porýní-Westfálsko se na celkovém rozpočtu více než 1 milion eur (v přepočtu cca 26 mil. Kč) podílí částkou 400 000 eur (v přepočtu 10 330 000 Kč).