renault a mitsubishi - zatím jen flirt | Aktuality | autoweek.cz

Renault a Mitsubishi - zatím jen flirt

Renault a Mitsubishi - zatím jen flirt

02.06.2013 | Rybecký Vladimír | Aktuality

V reakci na článek ve francouzských novinách Le Figaro Renault oznámil, že nemá v plánu spojení s Mitsubishi. Současně připustil, že se s japonskou automobilkou vedla jednání, ale ta prý byla neplodná. Tohle partnerství by ale mělo svou logiku.

Le Figaro uvedlo, že se šéf Renaultu Carlos Ghosn chce opět rozmáchnout a najít nového spojence pro rozvíjející se trhy. "Tváří v tvář propadu evropských trhů je Renault stále blíže ke spojení s Mitsubishi," píše Le Figaro. Rovnou ale dodává: "Nic zatím není oficiální a pokud se zeptáte na oficiální potvrzení, tak dostanete jasné dementi zdůrazňující, že to není pravda."

V zákulisí se ale údajně začíná rýsovat jasná dohoda. Le Figaro cituje nejmenovaného vysokého manažera Renaultu, který uvedl, že se uvažuje o spolupráci s Mitsubishi v podobě, jakou už má Renault s jinými automobilkami, konkrétně s Daimlerem.

Má to svou logiku. Mitusbishi se v poslední době zadrhlo a velmi naléhavě potřebuje najít partnera. V roce 2012 po celém světě vyrobilo něco málo více než 1 milion automobilů, z toho asi polovinu doma v Japonsku. Asi 70 % z japonské produkce bylo vyvezeno. Doma v Japonsku Mitsubishi v roce 2012 prodalo pouhých 140 000 vozů  kusů, z toho téměř desetina byla dovezena. V Evropě prodej vozů Mitsubishi vloni poklesl o třetinu na 77 000 aut. Dokonce se objevily zákulisní zprávy, že japonská automobilka chce pozvolna v tichosti opustit Evropu a soustředí se především na ruský trh. Prvním krokem k tomu byl prodej nizozemského výrobního závodu NedCar, takže Mitsubishi už v Evropě auta nevyrábí. Mitsubishi má přebytek výrobní kapacity, kterou potřebuje lépe využít.

Mitsubishi dodává pro francouzský koncern PSA vozy Peugeot 4008 a Citroën C4 Aircross odvozené z modelu ASX a elektromobily Peugeot iOn a Citroën C-Zero vycházející z Mitsubishi i-MiEV. Obě společnosti provozují společný podnik v ruské Kaluze. Jenže snaha o kapitálové propojení obou společností ztroskotala v roce 2010. PSA se místo toho vloni dohodlo na spolupráci podpořené majetkovým propojením s GM.
Podle některých investorů je Renault jednou z evropských automobilek, které potřebují najít další partnerství aby rozšířily svůj sortiment a dostaly se na další trhy. Renault chce posilovat svou spolupráci své spojenectví s Nissanem, ale současně má zájem na spolupráci s jinými automobilkami. Spojení s Mitsubishi by Renaultu pomohlo expandovat v Asii a naopak pro japonskou automobilku lépe využít volné výrobní kapacity. Nissan již s Mitsubishi spolupracuje.

Renault a Nissan chtějí agresivně rozšířit své působení na rozvíjející se trhy zejména v Asii. Mitsubishi by jim k tomu mohlo pomoci. Vývoj nových platforem a nové techniky je drahý, a proto je potřeba tyto investice rozložit na velké množství vyrobených (a prodaných) kusů. Velký objem produkce ale vyžaduje najít nové trhy, což znamená nabízet novou techniku za nižší cenu. To opět vyžaduje velký objem produkce a prodeje. V současné době si proto automobilky nemohou dovolit nevyužitou výrobní kapacitu.

Renault kontroluje 43 % Nissanu, s nímž vytvořil alianci, a má partnerství s Daimlerem, s nímž v rámci společného projektu připravuje budoucí Twingo a Smart a dodává pro Mercedes-Benz užitkové vozy. S Daimlerem spolupracuje i na poli motorů a do budoucna by měl Renault a jeho alianční partner Nissan využívat komponenty a platformy Mercedesu pro své prestižní modely.

S ohledem na předpokládaný dlouhodobý propad evropských trhů Renault hledá další možnosti jak vytvořit stejný typ spolupráce jako s Daimlerem. Mělo by jít o poměrně volné spojenectví. Tomu šéf Renaultu a Nissanu Carlos Ghosn dává přednost před nekompromisním převzetím, které vyznávají německé koncerny. V nedávném rozhovoru pro francouzské studenty Ghosn řekl, že "mezikulturní vztahy jsou jednou z našich základních kompetencí."

Daimler, resp. tehdy ještě DaimlerChrysler, se před lety pokusil ovládnout Mitsubishi, což skončilo fiaskem a dovedlo japonskou automobilku na pokraj zániku.
A co na tyto zprávy Renault? Přesně podle očekávání: oficiální zpráva uvádí, že Renault nemá žádné plány na spojení s Mitsubishi ale připouští, že s japonskou společností jednal o spolupráci.

"Vedli jsme v minulosti jednání s Mitsubishi o omezené spolupráci tak, jak jsme to činili i s jinými automobilkami, ale nevedlo to k dohodě. Nic nového v této fázi nemáme v plánu," uvedl mluvčí Renaultu.
Je to zcela logická reakce. Stejně tak bude logické sledovat, jak se tento další francouzsko-japonský románek vyvine.