soudní spory žadatelů blokují vznik nových stk! | Autoservis | autoweek.cz

Soudní spory žadatelů blokují vznik nových STK!

Soudní spory žadatelů blokují vznik nových STK!

09.08.2017 | | Autoservis

Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM) informuje, že jen týden po zveřejnění novely Vyhlášky č. 302/2001 Sb. už nová regulace skřípe! Vznik nových STK zablokovaly soudní spory a vyřizování žádostí o nové STK tak může mnohde trvat i roky!
Ne měsíce, ale roky mohou čekat aktuální žadatelé o novou STK ve svém regionu. Kšeft je to díky regulaci a uzákoněného zákazu konkurence tak lukrativní, že se neúspěšní žadatelé s Krajskými úřady už léta soudí. Vedle podvodných STK a SME, které se ještě nedávno obešly bez přistavení vozidla a dnes „měří“ se „šidítky“ v ruce, je vedle poškozování ovzduší dalším problémem silná moc lobbistů prorostlých do nejvyšších politických a legislativních pater. Státní regulace a výběr úspěšných žadatelů dle „vyššího veřejného zájmu“ šlapou po ústavních právech a o volné soutěži v podnikání se u STK nedá vůbec hovořit.
 
Sotva se Krajské úřady seznámily se zněním novely Vyhlášky č. 302/2001 Sb., už rozeslali čerstvým žadatelům vyrozumění o pozastavení schvalovacího řízení do doby, než budou v daných lokalitách rozhodnuty soudní spory mezi žadateli a KÚ. Jsou jich desítky po celé republice. Všichni se opakovaně odvolávají a jak lze u tak lukrativní služby regulované zákonem předpokládat, bude jich jen přibývat.
 
Noví žadatelé o STK (státem regulovanou velkokapacitní linku) si budou muset počkat měsíce, ale možná i roky, protože mezi žadateli a kraji běží desítky soudních sporů! Krajští úředníci se musí připravit na pokusy o tu nejrafinovanější korupci, protože zájem o nejjistější bezrizikové a velmi výnosné podnikání v zemi je obrovský.
 
Opačný zájem, aby nové STK naopak v krajích nevznikaly, je ze strany stávajících majitelů STK. Těm totiž nová regulace „nadělí“ do sousedství nežádoucí konkurenci a původně jen jejich koláč se bude krájet na dvě poloviny.
 
Fraška státem regulovaných STK s neregulovanými cenami tak bohužel pokračuje. Ale možná „čím hůře, tím lépe“, alespoň se každým dalším přicházejícím nesmyslným krokem mocných lobbistů bude postupně prokazovat, že současný systém asi už dlouho nebude životaschopný. Někomu na Ministerstvu dopravy už asi brzy rupnou nervy. Bude to nový nebo ještě stávající ministr?
 
ASEM dostal první zprávy o pozastavení žádostí. Sotva se krajští úředníci seznámili s novelou Vyhlášky č. 302/2001 Sb., už dostali první žadatelé zprávu z kraje, že se jejich žádosti pozastavují právě z důvodu sporů mezi neúspěšnými žadateli, kteří se cítí ukřivděni z minulých odmítaných žádostí. Vzniklo tak mnoho sporů téměř ve všech okresech.
 
ASEM dostal již kopii vyrozumění hned dva dny po zveřejnění novely! V jednom z okresů běží dokonce tři spory a až budou všechny vyřešeny, bude kraj rozhodovat o jednom „Vyvoleném“ oficiálně dle kritérií „veřejného zájmu“. Jaké však budou skutečné důvody, nechceme raději spekulovat.
 
A pozastavených žádostí z důvodu několik let běžících a doposud neuzavřených soudních sporů bude v celé republice rychle přibývat, protože téměř v každém okrese se zájemci o zřízení nové STK dle našich informací léta neúspěšně soudí a odvolávají. V jednom okrese dokonce v jedné kauze 17x! Vyhrát může v každém okrese jen jeden, ostatní na dlouhá léta ve frontě na vstupenku do ráje asi opět „ostrouhají“.
 
Problém „prodeje kladných protokolů“ klientům a úplatků kontrolorům však ani „rozvolněná regulace“ nevyřeší. Naopak, problémy budou narůstat.
 
ASEM očekává, že současný systém regulované STK se spřátelenou SME před vraty STK díky náběhu CIS začne mít zatím v první fázi kapacitní problém. Krok Ministerstva dopravy, odkládající jeho náběh povinného užívání CIS-SME od Nového roku pro emisní stanice, je v Česku tradiční a teď jistě vítaný. V lednu totiž nikdo nic moc k STK nejezdí a nepříjemná zkušenost se značným zpomalením kontrol díky emisnímu CISu bude mít pozvolnější charakter, než kdyby k tomu došlo v původně plánovaném září 2017.
 
CIS ale pak začne pomalu ale jistě odhalovat všechna šidítka, rozmnožená zejména na „linkových“ emisních stanicích u STK, kde jsou jistou zárukou rychlosti práce jako na páse „vyhovujících vozidel“. ASEM již u dodavatele AutoCont zjišťoval, že bude otázkou sekund si vytáhnout třeba i po roce i dvou zpětně data, na základě kterých se dá snadno zjistit, kdo s čím šidí a jak se kde kontroluje. Záleží na tom, koho bude mít vůli SOD potrestat a vyřadit z kola.
 
Nejjistější tak asi bude zajistit se pod certifikační služby společnosti DEKRA, protože i v minulosti se díky tomuto certifikačnímu štítu vyhnuly jejich smluvní stanice vzniku možných problémů.
 
Postupným zpřísněním kontrol a odhalováním dalších zcela zjevně pokračujících podvodů ve státem regulovaných „pěnězostrojích“ se bude přicházet na to, že nejlepším řešením do budoucna bude úplné odbourání regulace lokálních pokrytí území počtem STK, zrušení zákazu oprav provozovatele STK, vznik tzv. „malých STK“ u opraven (jako tomu je již dnes s SME a které avizovalo Ministerstvo dopravy již v roce 2016) a díky dostupnosti bez čekání všude v republice především pokles cen. STK by mohla být v rámci výdělku z oprav i zdarma, jako tomu bývalo u mnohých opraven při měření emisí. Tím, že by služba značně zlevnila, přestala by být atraktivní jako předmět těžkého byznysu a auta by se začala konečně opravovat.
 
Třešničkou na dortu by mohl být následný vznik institutu tzv. „nezávislého kontrolního technika“, který by nebyl zaměstnancem kontrolního místa ani autoservisu, ale docházel by smluvně kamkoliv připravená auta zkontrolovat (německý model). Tím by byl zcela odbourán zájem na „vyhovujících protokolech“, a zmizel by definitivně i klientelismus a korupce, která tímto oborem doslova hýbe jak červi zdechlinou. Pak bychom se možná mohli i těšit na čistý vzduch v našich městech i bez zákazu vjezdu dieselů.