dacia sandero stepway 0,9 12v tce | Nové modely | autoweek.cz

Dacia Sandero Stepway 0,9 12V TCe

Dacia Sandero Stepway 0,9 12V TCe

31.03.2016 | Rybecký Vladimír | Nové modely

Prostorný malý hatchback s velkým zavazadlovým prostorem toho ve své druhé generaci nabízí mnohem víc, než jen bezkonkurenční pořizovací cenu a nízké provozní náklady. V crossoverové podobě Stepway je sice dražší, ale má mnohem přitažlivější vzhled než základní verze.
Pětidveřový hatchback Sandero znamenal v roce 2008 pro značku Dacia nejen příchod nového typu karoserie, ale také významný posun kvality, patrný zejména zpracováním interiéru. Hatchback Sandero dokonce otevřel značce Dacia dveře na trhy západní Evropy. Sandero si oblíbili ti kupující, kteří hledající spolehlivý dopravní prostředek a odmítají podléhat nátlaku automobilek, aby si pořizovali mnoho prvků výbavy, které nepotřebují.
 
Atraktivní crossoverová verze Stepway původně vznikla v Brazílii a až dodatečně byla nabídnuta i evropským zákazníkům. Ukazuje, že i za relativně méně peněz lze pořídit automobil, který nejen plní základní služby, ale také dobře vypadá.
 
Nová zesílená platforma
Druhá generace Sandera se představila v roce 2012. I když na první pohled se může zdát, že šlo jen o rozsáhlejší modernizaci, došlo k zásadní změně. Základní platformu Dacia D0, převzatou z 1. generace Loganu, nahradila, stejně jako u Loganu, nová zesílená platforma M0, byť s nezměněným rozvorem náprav 2589 mm.
 
Nezměnil se ani objem zavazadlového prostoru 320 l, po sklopení asymetricky dělených zadních sedadel 1200 l. Přístup do zavazadelníku s poměrně vysokou nakládací hranou ale není úplně ideální, což platí i o využitelnosti jeho celého objemu.
 
Sandero Stepway zaujme atraktivním vzhledem ve stylu crossoverů na 16“ litých kolech. Byť je k dispozici jen s pohonem předních kol, vychází z robustní konstrukce vozů Dacia, uzpůsobených jízdě po hodně nekvalitních silnicích. Je proto odolnější (což ale platí i pro základní Sandero), než mnohé konkurenční vozy, snažící se bodovat jen několika plastovými díly. Zvýšená světlá výška v kombinaci s robustním podvozkem umožňují i jízdu mimo asfalt.
 
Vyšší pozice sedadel usnadňuje nastupování a vystupování a navíc v kombinaci s velkými okny rovněž zajišťuje velmi dobrý výhled všemi směry. Ovládací a informační prvky jsou samozřejmě jednoduché, což současně usnadňuje jejich ovládání. Verze Stepway má výhodu i v menším průměru zatáčení 10,5 m (základní Sandero 10,68 m).
 
Přeplňovaný tříválec - špička v downsizingu

Druhá generace Sandera přinesla i technické inovace. Především se do nabídky dostal zcela nový moderní přeplňovaný zážehový tříválec 0,9 TCe (Renault TCe 90) o zdvihovém objemu 898 cm3 se čtyřmi ventily na válec a přeplňovaný turbodmychadlem. Tento motor zaujal vedoucí postavení v oblasti nejnovější techniky pohonných jednotek a downsizingu. Dosahuje výkon 66 kW (90 k) při otáčkách 5250/min. Díky malému turbu s velmi malou setrvačností ve spojení s variabilním rozvodem sání (VVT) je největší točivý moment 135 N.m dostupný v širokém rozsahu otáček už od 2000 do 3500/min s 90 % této hodnoty dokonce od 1650/min.
 
Downsizing snižuje zdvihový objem za účelem snížení spotřeby energie, přičemž díky přeplňování si motor zachovává výkonové parametry. Pro optimalizaci spotřeby inženýři využili veškerého potenciálu tříválcové architektury. Odstranění jednoho válce při stejném zdvihovém objemu snižuje tření o 20 % oproti architektuře se čtyřmi válci, čímž se sníží spotřeba o 4 %. Ke snížení třecích ztrát byly použity materiály s nízkým koeficientem tření, které se používají u F1, jako jsou např. povlaky DLC (Diamond Like Carbon) u zdvihátek, grafitový povlak pláště pístů nebo technologie PVD (Physical Vapor Deposition) u pístních kroužků.
 
Přirozená pulzace vzduchu v motoru, která je spojená s delší fází výfuku, je u tříválce dvakrát účinnější než u odpovídajícího čtyřválce. Díky tomuto přirozenému přeplňování je turbodmychadlo méně namáháno a účinnost jeho činnosti je vyšší, což má přímý pozitivní vliv na spotřebu. Zesílené víření optimalizuje vnitřní aerodynamiku spalovací komory pro stabilní a velmi rychlé spalování. Rotační pohyb vzduchu ve válcích je nejrychlejší na trhu. Ke snížení tření přispívá i olejové čerpadlo s proměnlivým zdvihovým objemem a povrchová úprava rozvodového řetězu s použitím teflonu. Termomanagement zase zkracuje dobu zahřívání na optimální provozní teplotu o 15 %.
 
Pohodlné svezení
Sandero Stepway se sice s délkou 4081 mm řadí mezi malé hatchbacky čtyřmetrové třídy, nicméně v porovnání s jinými vozy této kategorie poskytuje mnohem větší prostor v interiéru, a to nejen vepředu, ale i na zadních sedadlech, kde najdou dost místa pro kolena i hlavu.
 
I když ve voze nepřehlédneme detaily prozrazující snahu šetřit, nabízí Sandero Stepway překvapivě pohodlné svezení. Pomáhá tomu i proti základnímu hatchbacku zvýšená světlá výška o 45 mm na 193 mm a delší pružiny lépe absorbují nerovnosti. Přitom je Sandero Stepway až překvapivě stabilní i v rychlejších zatáčkách. Na zatáčkovitých silnicích je samozřejmě daní za větší komfort větší náklon, ale i navzdory tomu se i při dynamičtější jízdě snadno udrží pod kontrolou.
 
Sandero přes solidní vybavení nezapírá snahu šetřit, což se projevuje na kvalitě některých plastů v interiéru či větší úrovni hluku přenášeného od motoru. K tomu se ve větší rychlosti přidává také aerodynamický hluk, mj. generovaný i standardně dodávanými střešními ližinami. Je to ale v míře, kterou je kupující vozu v této cenové úrovni ochoten tolerovat.
 
Litrový přeplňovaný tříválec při studeném startu zprvu vibruje jako vznětový motor ze staré školy, ale jinak je solidně utlumený. Má slušnou dynamiku, ale ač je Sandero Stepway lehké auto (pohotovostní hmotnost 1098 kg), jakmile začne silnice stoupat, rychle ztrácí dech a spotřeba rychle roste. Také při delších cestách na dálnici se spotřeba vzdálí normovaným údajům (kombinovaná spotřeba 5,1 l/100 km) k 7 l/100 km. Tento malý motor je přece jen víc doma ve městě (tam mu pomáhá standardně dodávaný systém Stop&Start dosahovat jen 5,8 l/100 km) a na předměstí.
 
Dacia Sandero Stepway je pohodlné auto, které si na nic nehraje. Nezakrývá, že se šetří všude tam, kde to jde a kde to nemá vliv na funkci vozu. Proto je rozmístění některých ovládacích prvků poněkud neobvyklé, ale na to si řidič zvykne.
 
Nabídka nadstandardní výbavy
Nabídku výbav už rozšířily i takové technické vymoženosti, které byly u původního konceptu výrobně i prodejně co nejlevnějšího dopravního prostředku nemyslitelné, jako tempomat, funkce podporující hospodárnou jízdu Eco a vynikající multimediální systém s navigací Dacia Media NAV 2.0 s dotykovou obrazovkou (držitel ocenění SmartBest 2012 od poroty AutoBest), jenž je k dispozici za příplatek jen 7500 Kč.
 
Vzhledem ke zlepšení jízdního komfortu přináší Stepway proti základní verzi víc, než jen pár plastových dílů na karoserii. Proto se vyplatí do ní investovat, protože je stále o hodně levnější, než jakýkoliv jiný automobil poskytující srovnatelný prostor a jízdní komfort.
 
Základní cena verze Access 1,2 12V je 174 900 Kč. Sandero Stepway s motorem 0,9 TCe Stop&Start stojí od 261 900 Kč. Na vůz se poskytuje tříletá záruka resp. na ujetí 100 000 km. Součástí základní výbavy je palubní počítač, režim Eco s ukazatelem optimálního řazení, tempomat, světlomety do mlhy, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zrcátka, klimatizace, rádio s ovládáním pod volantem, vstupem USB a Bluetooth, centrální zamykání a elektrické ovládání předních oken.
 
Jako u všech vozů Dacia je k dispozici kromě motorů 0,9 12V TCe a 1,2 16V a turbodieselu 1,5 dCi ve verzích 55 a 66 kW i varianta motoru 1,2 16V továrně upravená na LPG a dodávaná s plnou garancí. Verze Stepway se ale dodává jen s motory  0,9 12V TCe 66 kW (ten lze kombinovat i s dvojspojkovou převodovkou Easy-R) a 1,5 dCi 66 kW
 
  • Dacia Sandero Stepway 0,9 12V TCe
  • Dacia Sandero Stepway 0,9 12V TCe
  • Dacia Sandero Stepway 0,9 12V TCe
  • Dacia Sandero Stepway 0,9 12V TCe
  • Dacia Sandero Stepway 0,9 12V TCe
  • Dacia Sandero Stepway 0,9 12V TCe
  • Dacia Sandero Stepway 0,9 12V TCe
  • Dacia Sandero Stepway 0,9 12V TCe
  • Dacia Sandero Stepway 0,9 12V TCe
  • Dacia Sandero Stepway 0,9 12V TCe
  • Dacia Sandero Stepway 0,9 12V TCe