ford transit custom ambulance | Nové modely | autoweek.cz

Ford Transit Custom Ambulance

Ford Transit Custom Ambulance

10.10.2014 | Rybecký Vladimír | Nové modely

Střední řada nové generace lehkých užitkových vozidel značky Ford Transit Custom přináší mimořádnou kombinaci prostornosti a hospodárnosti provozu, z níž těží i varianta upravená do podoby sanitního vozu.

Společnost Ford Motor kompletně obměnila nabídku svých lehkých užitkových vozidel. Střední řada Transit Custom v této obnově zaujímá významné postavení, protože právě tento segment dlouhodobě pomáhal Fordu držet vedoucí postavení na českém trhu v této kategorii vozidel. V rozsáhlé nabídce jeho verzí najdeme dvě varianty rozvoru - krátký (SWB)293 cm a dlouhý (LWB) 330 cm a dvě výšky střechy. Vozy o délkách 4972 mm (L1) resp. 5339 mm (L2) jsou k dispozici v řadě verzí s celkovou hmotností od 2500 do 3300 kg.

 

Přední kola jsou zavěšena na vzpěrách typu McPherson s vinutými pružinami, plynovými tlumiči a zkrutným stabilizátorem. Řízení je hřebenové s posilovačem. Vzadu je listové pero s plynovými tlumiči. Brzdy jsou vpředu i vzadu kotoučové.

 

Čtyřválec se zdvihovým objemem 2198 cm3 v základní podobě dosahuje největší výkon 74 kW (100 k) při otáčkách 3500/min a největší točivý moment 310 N.m při 1300/min. Motor je vybaven systémem Stop-Start. V kombinaci se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou je u běžné karoserie Kombi kombinovaná spotřeba 6,7 l/100 km.

 

Variantu Trend s karoserií Kombi 310 L2 poháněnou motorem 2,2 TDCi Duratorq si vzala za základ společnost FD Servis Praha. Specialista na zástavbu sanitních, užitkových a speciálních vozidel ji proměnil v sanitní vozidlo kategorie A2. Standardní výbavou této verze jsou mj. airbagy řidiče i spolujezdce, elektronický stabilizační systém ESP vč. ochrany proti převrácení ROM, aktivní asistent stáčení AYC, brzdový asistent HBA s funkcí nouzového brzdění, asistent pro rozjezd do svahu HLA a regulace prokluzu.

 

Z hlediska řidiče, jehož sedadlo je nastavitelné v osmi směrech, je největší změnou řada tlačítek pro zapínání výstražné techniky. Ta sestává z trojice zábleskových majáků Whelen WoodWay 2022 v konfiguraci se dvěma majáky vpředu a jedním vzadu. K tomu se přidává kombinovaná siréna s reproduktorem Whelen WoodWay WSSC30 umístěna za maskou vozidla.

 

Ambulantní prostor je od prostoru řidiče a spolujezdce oddělen pevnou dělicí přepážkou s posuvným oknem vybaveným roletkou. V sanitním prostoru je zde zvuková signalizace k řidiči pomocí zvonkového tlačítka. Na straně spolujezdce jsou boční posuvné dveře doplněné o výsuvné schůdky a madla po stranách pro usnadnění nastupování do ambulantního prostoru osvětleného lištami LED osvětlení Nevula Labcraft s ovládáním z místa řidiče i z ambulantního prostoru. V sanitním prostoru jsou dvě 12 V zásuvky. Vytápěn je teplovodním topením Behr. Intenzita vytápění se nastavuje prostorovým termostatem, který podle nastavené teploty ovládá ventilátor topení. Vypínač topení je na přístrojové desce vozidla.

 

Vyrovnání podlahy sanitního prostoru bylo dosaženo voděvzdornou překližkou s protiskluzovou podlahovou krytinou Altro. Strop, dveře, boční stěny a podběhy zadních kol jsou obloženy formovanými laminátovými díly se zatmelenými spoji a dvouvrstvou tepelnou a zvukovou izolací z Mirelonu.

 

Plně polohovatelná nosítka Autoribeiro se zvýšenou matrací s bočním vedením a upínacími popruhy mají oddělitelný plně polohovatelný podvozek. Jsou ukotvena pomocí platformy s výklopnou nakládací plošinou. Vpravo od nich je transportní pacientské křeslo FDKP se čtyřbodovými bezpečnostními pásy s nakládací sklopnou rampou Autoribeiro. V sanitním prostoru jsou dále tři samostatná pacientská sedadla Fainsa s integrovanou hlavovou opěrkou a tříbodovými bezpečnostními pásy. Sedadla jsou ukotvena v konfiguraci dvou před nosítky a jedním bezprostředně u bočních dveří.

 

Nový Transit Custom řidiči poskytuje vynikající podmínky pro jeho práci. Nepříjemné jsou jen odrazy v oknech při jízdě v noci. Jízda za volantem i v sanitním prostoru je skutečně pohodlná, a to i při dlouhých cestách. Nemáme k dispozici údaj o celkové hmotnosti vozu, ale zdá se mi, že vzhledem k jejímu nárůstu by se pro ambulanci více hodila jedna ze dvou výkonnějších verzí motoru Duratorq TDCi 2,2 l (92 kW/350 N.m nebo 114 kW/385 N.m). Pro jízdy, při nichž není potřeba pospíchat, je základní verze vyhovující, ale při snaze o dynamičtější jízdu je motor v prostoru posádky (nikoliv v ambulantním) již poměrně hlučný a také spotřeba poměrně rychle roste.

 

Základní cena vozu připraveného k přestavbě na sanitku je od 468 240 Kč bez DPH. Cena základní sanitní přestavby je 250 000 Kč bez DPH. Tato cena se může lišit podle individuální specifikace požadované zákazníkem.

  • Ford Transit Custom Ambulance
  • Ford Transit Custom Ambulance
  • Ford Transit Custom Ambulance
  • Ford Transit Custom Ambulance
  • Ford Transit Custom Ambulance
  • Ford Transit Custom Ambulance
  • Ford Transit Custom Ambulance
  • Ford Transit Custom Ambulance