nissan leaf - bestseller pod napětím | Nové modely | autoweek.cz

Nissan Leaf - bestseller pod napětím

Nissan Leaf - bestseller pod napětím

08.10.2015 | Rybecký Vladimír | Nové modely

Nissan Leaf je dlouhodobě nejprodávanějším vozidlem s čistě elektrickým pohonem na světě. Jak se s ním ale jezdí? Nissan Leaf nabízí bezemisní jízdu s minimálními provozními náklady a velký dojezd - pokud nejezdíte po dálnici.
Je o mně známo, že nesdílím názor, že by elektromobily, spoléhající jen na akumulátory, mohly být v blízké budoucnosti skutečnou alternativou k vozidlům se spalovacími motory. Nicméně je jasné, že elektromobilita nabízí smysluplné řešení především pro dopravu v přeplněných městských centrech. Nissan Leaf jako celosvětově nejrozšířenější elektromobil je z tohoto důvodu velmi významným modelem, protože dokáže nabídnout i o trochu víc.
 
Už na první pohled ale nejde o běžný automobil, u něhož byl jen nahrazen spalovací motor elektromotorem a akumulátory. U Leafu se konstruktéři Nissanu snažili maximálně zužitkovat zcela odlišné prostorové požadavky elektrické pohonné jednotky a tomu uzpůsobili celkový koncept vozu.
 
Design Nissanu Leaf je jednoznačně podřízen požadavkům aerodynamiky. Nechybějí ale na něm sympaticky provokující stylistické prvky, jako třeba přední světlomety, připomínající model Juke.
 
Nissan Leaf navenek působí dojmem malého auta, ale jeho interiér je překvapivě prostorný. Poskytuje dostatek místa pro pohodlné cestování čtyř dospělých (Leaf je otipován jako pětimístný hatchback) a k tomu přidává velmi solidní zavazadlový prostor o objemu 370 l. Teoreticky tedy má všechny předpoklady být pohodlným autem i na delší cesty.
 
Interiér je zvláštní kombinací futuristických prvků, které reprezentuje především hlavní ovladač jízdního režimu, a až striktní jednoduchosti. Z hlediska jednoty stylu provokuje zaoblený hlavní ukazatel je s hi-tech iluminací a vedle něj hranatý středový panel. Vše dohromady ale kupodivu docela dobře ladí a působí přívětivě.
 
Na rozdíl od jiných elektromobilů, u nichž se po otočení klíčkem ve spínací skříňce zdánlivě nic nestane, zde jste uvítáni příjemným zvukovým doprovodem. Zvuk je zde důležitý i z hlediska bezpečnosti - proto jsou všichni kolem při couvání tohoto jinak bezhlučně se pohybujícího vozidla varováni hlasitým pípáním.
 
Elektromotor má pro běžný provoz velmi příjemnou charakteristiku danou velkým točivým momentem 254 N.m od nulových otáček až do 3008/min. Vzhledem k vyšší hmotnosti vozu (pohotovostní je 1474 kg) ovšem nabízený nejvyšší výkon 80 kW (k dispozici je v rozsahu otáček 3008 až 10 000/min) neposkytuje Nissanu Leaf moc velkou dynamiku, byť zrychlení z 0 na 100 km/h je slušných 11,5 s. O tu tady ale nejde.
 
Zde je nejdůležitější dobře hospodařit s energií uloženou v lithio-ionových akumulátorech o kapacitě 24 kWh (už se ale připravuje i verze s kapacitou zvětšenou na 30 kW). To za optimálních podmínek teoreticky postačuje na ujetí 199 km.
 
S Leafem se jezdí velmi příjemně a celkem bezstarostně rychlostí do 80 km/h. Jakmile ale zrychlíte ještě víc, ukazatel spotřeby elektrické energie ukazuje dramatický růst a vaší jedinou starostí se stane, zda dojedete do cíle. Podobně se na ukazateli spotřeby energie okamžitě projeví jakékoliv stoupání. Naopak následná jízda z kopce vás okamžitě uklidní, protože rekuperace energie dokáže situaci rapidně změnit a dojezd se rázem prodlouží.
 
Právě v nepřesné informovanosti o reálném dojezdu vidím největší problém Leafu, ale i jiných elektromobilů. Skutečný dojezd je totiž obvykle mnohem delší, než vám většinou ukazuje displej, protože kalkulace vychází z okamžité spotřeby a je tedy hodně závislá na způsobu jízdy. Pokud jezdíte po známé ověřené trase, můžete naplno a v klidu využívat přednosti tohoto způsobu pohonu. Jakmile se ale vydáte do neznámého terénu, je odhadování reálného dojezdu složité a při cestování na vzdálenost překračující 100 km je vaší hlavní starostí hlídání stavu nabití akumulátoru. Nečekaná odbočka v délce kolem 30 km dokáže dramaticky změnit vaší cestu v drama.
 
V případě nutnosti ujet pár desítek kilometrů po dálnici není jízda rychlostí 80-90 km/h, kdy je spotřeba elektrické energie skutečně nízká, moc příjemným zážitkem. Pokud ale pojedete 130 km/h, maximální dojezd se dramaticky zkracuje hodně pod hranici 100 km. Máte-li v dosahu rychlodobíjecí stanici, tak je vše v pohodě, protože dobití na 80 % trvá jen pár minut (na 100 % je potřeba kvůli teplotní bilanci všech článků dobíjet pomaleji).
 
Leaf je vynikající auto všude tam, kde se mohou uplatnit jeho silné stránky, tedy především v městském a příměstském provozu při jízdě po dobře známé trase. Pokud pak jezdíte denně třeba i hodně přes 100 km, pak výše popisované starosti nemáte a můžete si naplno užívat výhody elektromobility.
 
Při jízdách mimo město se rychle naučíte využívat rekuperaci energie a lze ujet i poměrně dlouhé vzdálenosti - nezkoušel jsem jet až do úplného vybití, ale nepochybuji o tom, že se s Leafem dá překonat hranice 200 km. Pokud využíváte tzv. plachtění, tedy dlouhé dojezdy bez pohonu, pak zjistíte, že největším problémem nejhospodárnější jízdy ve městě je legislativa - nejúčinnější totiž je tento režim při rychlosti okolo 60 km/h, zatímco při předepsaných 50 km/h je jeho efekt podstatně menší.
 
Na kvalitní silnici je Leaf příjemně ovladatelný (průměr zatáčení 4445 mm dlouhého vozu s dlouhým rozvorem 2700 mm je jen 10,4 m). Jenže nežijeme v Kalifornii a na nerovnosti českých silnic reaguje dost tvrdými a hlučnými nárazy.
 
Vynikající aerodynamické řešení se nedotklo jen vnějšího tvaru vozu, ale i průchodu proudu vzduchu vozem. To má v horkých dnech za následek potřebu intenzivněji větrat než je obvyklé (pokud nechcete plýtvat energií na pohon klimatizace). Aerodynamický hluk je takřka neslyšitelný, a to spolu s absencí zvuku motoru umožňuje v pohodě za jízdy poslouchat rádio.
 
Zajímavostí je možnost nastavení teploty ve voze před jízdou, takže lze vůz zahřát ještě když je zapojen do zásuvky. Tento režim lze spustit i na dálku přes telefon. Pomocí telefonu lze na dálku kontrolovat i stav nabití akumulátoru - dobíjení lze spustit nebo vypnout i na dálku. Dobíjení akumulátoru je poměrně rychlé i při použití běžné 220 V zásuvky - při jištění 16 A se na 100 % dobije za 6 až 8 hodin.
 
Pojistkové skříňky se nacházejí tradičně vlevo u řidiče a v motorovém prostoru. Zde je ale potřeba dbát zvýšené opatrnosti. Jakákoliv manipulace s vysokonapěťovými díly je z bezpečnostních důvodů zakázaná a smí ji provádět jen autorizovaný servis s patřičně proškoleným personálem.
 
Cena Nissanu Leaf je stanovena na 715 300 Kč, což za tento praktický, velmi dobře vybavený hatchback s velmi nízkými provozními náklady není špatná cena. Zvlášť když si uvědomíme, že toto nejspíš nebude jediné auto v rodině nebo ve firmě. A nezapomínejme, že elektrický pohon je velmi jednoduchý s minimálními požadavky na údržbu.
 
Na vůz se poskytuje standardní tříletá záruka (resp. na 100 000 km), na elektroinstalaci elektromobilu a na kapacitu akumulátorů je záruka 5 let resp. 100 000 km.
 
Ve voze je kabelová nabíječka pro domácí dobíjení ze standardní zásuvky. Pro rychlodobíjení se dá přikoupit kabel 16 A nebo 32 A (10 726 Kč) a nástěnnou dobíjecí stanici ElectroDrive 3,3 kW (26 999 Kč) nebo 6,6 kW (33 999 Kč). Ceny jsou s DPH.
  • Nissan Leaf - bestseller pod napětím
  • Nissan Leaf - bestseller pod napětím
  • Nissan Leaf - bestseller pod napětím
  • Nissan Leaf - bestseller pod napětím
  • Nissan Leaf - bestseller pod napětím
  • Nissan Leaf - bestseller pod napětím
  • Nissan Leaf - bestseller pod napětím
  • Nissan Leaf - bestseller pod napětím
  • Nissan Leaf - bestseller pod napětím
  • Nissan Leaf - bestseller pod napětím
  • Nissan Leaf - bestseller pod napětím
  • Nissan Leaf - bestseller pod napětím
  • Nissan Leaf - bestseller pod napětím
  • Nissan Leaf - bestseller pod napětím