budoucnost mobility bmw vision inext | Aktuality | autoweek.cz

Budoucnost mobility BMW Vision iNEXT

Budoucnost mobility BMW Vision iNEXT

17.09.2018 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Koncept BMW Vision iNEXT, který je předobrazem připravovaného sériového modelu, ukazuje propojení autonomního řízení, konektivity, elektrifikace pohonu a nových služeb. Současně naznačuje, že automobily v podobě, jakou dnes známe, postupně zmizí.
BMW na konceptu crossoveru Vision iNEXT velikosti BMW X5 ukazuje své představy o tom, jak budou integrovány nejnovější technologie v reprezentativním voze plánovaném k uvedení na trh v roce 2021. „Vision iNEXT definuje naši budoucnost mobility. Je to náš průkopník pro všechny strategické inovace, na kterých usilovně pracujeme,“ říká k tomu vedoucí vývojového týmu BMW Klaus Froehlich.
 
Inovace, předváděné v tomto konceptu, postupně přejdou do sériové produkce nových modelů značky. Sériově vyráběný iNEXT se stane vrcholným modelem sub-značky BMW i. Bude poháněn pomocí systému elektrického pohonu eDrive páté generace. Jeho akumulátory mu mají umožnit dojezd daleko přesahující 600 km (podle metodiky WLTP).
 
Sériový vůz nebude využívat nejvyšší úroveň autonomního řízení, tedy úroveň 5, která by vozidlu umožnila zcela autonomní jízdu za všech okolností. Bude mít úroveň 3, tedy takzvanou „podmíněnou automatizaci“, která umožní autonomní jízdu na dálnicích v rychlosti nejméně do 130 km/h, zvládne mnoho manévrů, ale řidič musí neustále dohlížet na řízení a být připraven kdykoliv převzít kontrolu.
 
Kabina má vytvořit atmosféru obývacího pokoje, který budou zákazníci považovat za svůj oblíbený prostor. Zatímco jiné automobilky navrhují koncepty s předními sedadly, která se mohou při autonomní jízdě natáčet směrem dozadu, Vision iNEXT udržuje tradiční uspořádání sedadel. BMW říká, že je to bezpečnější volba, protože její auta jsou navržena tak, aby chránila cestující sedící na sedadlech čelem ve směru jízdy. Řidiči také mohou rychleji opět převzít řízení pokud sedí čelem dopředu.
 
Vedle dvou minimalistických displejů pro informování řidiče nemá Vision iNEXT žádné rozpoznatelné rozhraní člověk-stroj. „Vzhledem k tomu, že technika se postupně stává stále komplikovanější, chceme, aby uživatelské rozhraní bylo jednodušší, uživatelsky příjemnější a intuitivní. Chceme, aby byly technologie viditelné pouze tehdy, když je potřebujete," řekl ředitel pro design BMW Group Adrian van Hooydonk.
 
V režimu ručního řízení Boost jsou volant i displeje umístěny směrem k řidiči. Když je systém řízení vozidla uveden do autonomního režimu Ease, volant se trochu zatahuje a pedály se vracejí do podlahy. Zobrazovací displeje se přepínají z obsahu souvisejícího s jízdou do režimu Exploration Mode (Průzkumník), který řidiči a cestujícím poskytuje návrhy míst a událostí, které by mohly být pro ně zajímavé.
 
Pokud cestující ve druhé řadě chtějí například poslouchat hudbu, mohou kreslit trojitý klíč prstem na tkanině sedadla. Světelné diody ve speciálním potahu rozpoznají symbol a zašlou instrukce do palubního počítače pro přehrávání skladeb podle seznamu.
 
Veřejná premiéra Vision iNEXT bude v listopadu na autosalonu v Los Angeles a ne příští měsíc v Paříži, kde se BMW zaměří především na novou řadu 3 série. Sériový iNEXT se bude vyrábět v Dingolfingu v Německu, kde sídlí i vedoucí výrobní centrum BMW pro technologie baterií a elektronické pohony.
 
  • Budoucnost mobility BMW Vision iNEXT
  • Budoucnost mobility BMW Vision iNEXT
  • Budoucnost mobility BMW Vision iNEXT
  • Budoucnost mobility BMW Vision iNEXT
  • Budoucnost mobility BMW Vision iNEXT