autoesa v roce 2014 dosáhlo rekordní prodej | Tiskové zprávy | autoweek.cz

AutoESA v roce 2014 dosáhlo rekordní prodej

AutoESA v roce 2014 dosáhlo rekordní prodej

15.01.2015 | Rybecký Vladimír | Tiskové zprávy

V roce 2014 bylo ve všech autocentrech AutoESA prodáno celkem 10 562 vozidel, což je o 8 % více než v roce 2013. Firma zaznamenala také zvyšující se poptávku od zahraničních zákazníků. Výrazně se zvyšuje zájem o vozy značky Hyundai, Kia a Dacia.

V roce 2014 bylo ve všech autocentrech AutoESA prodáno celkem 10 562 vozidel, což je o 8 % více než v roce 2013. Firma zaznamenala také zvyšující se poptávku od zahraničních zákazníků, především německých a francouzských prodejců ojetých vozů. Ti v roce 2014 koupili téměř 5 % z celkově prodaných vozidel v AutoESA.

 

Podle zástupců společnosti dojde v roce 2015 v České republice k výrazné konsolidaci trhu s ojetými vozy a k několika významným změnám, které by ve svém důsledku mohly ovlivnit celkovou kvalitu obchodu s ojetinami.

 

„Prodejní výsledky společnosti AutoESA byly ovlivněny především úspěšným vstupem do ostravského regionu a zvýšenou orientací společnosti na elektronický způsob obchodování“, říká Pavel Foltýn, ředitel strategického rozvoje AutoESA.

 

V roce 2014 zaznamenala společnost 8,3 milionu návštěv na svých webových stránkách, což je nárůst 20 % oproti roku 2013. Výrazně se také zvýšil počet internetových objednávek a rezervací konkrétních vozů. Těchto rezervací bylo v roce 2014 zaznamenáno více než 53 000.

 

Výrazný nárůst byl zaznamenán také v oblasti přístupů z mobilních zařízení, tedy tabletů a tzv. chytrých telefonů, a to nejen na webové stránky společnosti, ale také do speciální aplikace AutoESA vyvinuté právě pro tato zařízení. Nárůst přístupu z mobilních telefonů činil 90 % a z tabletů pak dokonce 107 %.

 

Největší zájem byl tradičně o vozy značky Škoda, Volkswagen a Ford. Výrazně se však zvýšila poptávka po vozech značek Hyundai, Kia a Dacia. Tyto vozy jsou zákazníky žádané pro jejich výborný poměr cena/užitná hodnota a také díky faktu, že mnohé vozy byly prodávány jako nové s pěti nebo sedmiletou zárukou. Ojeté vozy těchto značek jsou tak často prodávány ještě s originální značkovou zárukou.

 

Podle zástupců společnosti bude rok 2015 pro celkový obchod s ojetými vozy zlomový. Někteří menší prodejci pravděpodobně neustojí administrativní a logistickou zátěž spojenou s novou právní úpravou zákona 56/2001Sb. a svoje podnikatelské aktivity utlumí. Zároveň dochází k uvolňování některých informací o vozidlech, především z databází a registrů Ministerstva dopravy.

 

„Domníváme se, že tato skutečnost povede především k omezení prodejů mezi občany, kde bylo riziko koupě stočeného vozu, nebo vozu s nejasným právním původem největší“, říká Foltýn a dodává: „Prodeje se tak stále častěji budou přesouvat k specializovaným obchodníkům s ojetými vozy, podobně jak je to obvyklé v zemích Západní Evropy“.

 

Podle Foltýna může také krátkodobě dojít k poklesu celkově prodaných ojetých vozidel na českém trhu, neboť zákazníci budou lépe informováni o skutečném stavu konkrétního vozu a v mnoha případech takový vůz nekoupí.

 

„Rozhodnutí Ministerstva dopravy zpřístupnit data o vozidlech považuji za počin roku“, říká Foltýn a pokračuje: „Věřím, že v brzké době dojde ze strany Ministerstva, případně ostatních subjektů, k uvolnění dalších informací o ojetých vozech a nákup ojetiny tak bude mnohem průhlednější a pohodlnější“.

 

Podle Foltýna, může být český trh s ojetými vozy ovlivněn v letošním roce i dalšími faktory. „Pokles kurzu koruny vůči euru omezí dovozy ojetých vozů ze zahraničí a naopak posílí vývoz ojetin z České republiky“, říká Foltýn.

 

AutoESA evidovalo v roce 2014 zvýšenou poptávku německých a francouzských obchodníků s ojetinami. Ti vykoupili v roce téměř 5 % skladových zásob společnosti.

 

„Největší zájem byl o vozy Škoda a vozy francouzské výroby, tedy především Renault a Peugeot“ doplňuje Foltýn. Dalším faktorem, který může ovlivnit trh s ojetými vozy, může podle Foltýna být i trvale klesající cena ropy, resp. pohonných hmot u čerpacích stanic. „Kdyby cena ropy dlouhodobě poklesla až k hodnotě 25 dolarů za barel, což například Saudská Arábie vůbec nevylučuje, může dojít k takovému poklesu cen pohonných hmot, který podpoří prodej vozidel s vyšším objemem motoru, vyšším výkonem a tedy i spotřebou. V České republice by se to týkalo pravděpodobně především vozidel kategorie SUV a offroad“ domnívá se Foltýn.

 

V roce 2015 plánuje firma otevření dalších poboček a nárůst celkového prodeje v řádu 10 – 15 %.