automobilový průmysl narazil do zdi | Tiskové zprávy | autoweek.cz

Automobilový průmysl narazil do zdi

Automobilový průmysl narazil do zdi

05.06.2020 | | Tiskové zprávy

Minulé krize naznačují, že postkoronavirová resuscitace nemusí být dlouhá. Analytici České spořitelny zkoumali schopnost domácího automobilového průmyslu oklepat se z potíží. Vzali si k tomu příklady z minulých krizí, zejména v roce 2009 a také v letech 2012 a 2013.
Automobilový průmysl v ČR zaznamenal v dubnu rekord. Avšak takový, o který nikdo nestál. Koronavirová krize výrobu aut prakticky zastavila. Zatímco i v minulých krizích zaznamenaly automobilky zpomalení, nyní se jedná spíše o „náraz do zdi“. Z výrobních linek domácích automobilek sjelo v dubnu o 88 % méně nových aut než v únoru. Dramatický pokles navíc zaznamenávají i výrobci dílů a součástek, kvůli koronavirové paralyzaci automobilového průmyslu v Německu a celé EU.
 
Opatření proti šíření koronaviru způsobily náraz českému automobilovému průmyslu a vyústí ve výrazné zpomalení domácí ekonomiky. Automobilový průmysl totiž tvoří 10 % domácího HDP, přímo zaměstnává 180 000 lidí a dalších 5000 výzkumných a vývojových pracovníků. Prostřednictvím automobilového průmyslu „tečou“ každoročně do vědy a výzkumu investice v celkové hodnotě 8 miliard korun. Automobilky se podílí 25 % na průmyslové výrobě a 24 % na vývozu.
 
Z minulých krizí se domácí autoprůmysl „vyhrabal“ do 2,5 roku
I z tohoto důvodu jsou výhledy budoucího vývoje automobilového průmyslu pro Česko zcela zásadní. Schopnost domácího automobilového průmyslu „oklepat“ se z potíží dokládá pohled na krize minulé - zejména v roce 2009 a také v letech 2012 a 2013.
 
Na počtu vyrobených aut se nepodepsala ani velká hospodářská krize z roku 2009. Tehdy česká ekonomika klesla o 4,7 %, počet vyrobených motorových vozů však stoupl o 3,8 %. Důvodem byl zejména nájezd výroby osobních vozů Hyundai v Nošovicích od roku 2009. Další období recese v ČR i v EU v roce 2012 se však již na tuzemské výrobě motorových vozů podepsalo souhrnným poklesem o 6 %. Od té doby, se ale do roku 2019 výroba navýšila o čtvrtinu.
 
V případě celého českého autoprůmyslu, tedy vč. výrobců dílů a součástek, byl dopad krizí výraznější. V roce 2009 došlo k propadu produkce o 40 % a v letech 2012 a 2013 o 18 %. Na původní hodnoty se domácí autoprůmysl dostal po 2,5 roce (v případě krize roku 2009), resp. po dvou letech (po krizi z let 2012 a 2013). Od března 2013 do doby těsně před vypuknutím koronavirové krize v únoru 2020 vzrostla produkce domácích výrobců aut a dílů o 74 %. Počet vyrobených osobních aut, autobusů, nákladních vozů a motocyklů dodaných na trh dosáhl v Česku v roce 2019 celkem 1,4 milionu vozů.
 
Krize přichází v nepříznivou dobu – německý autoprůmysl strádá dlouhodobě
Výhled domácího automobilového průmyslu závisí na vývoji celosvětového trhu, zejména evropského. Drtivá většina vyrobených aut jde na export, v absolutním vyjádření to vloni bylo 1,3 milionu osobních automobilů. V tuzemsku se loni prodalo „jen“ přes 110 000 vozidel. Klíčový je přitom vývoz osobních aut v rámci zemí EU, který v roce 2019 činil 243 miliard eur.
 
Z tohoto pohledu přichází současná krize z pohledu domácích automobilek v nepříznivé době. Již před koronavirovou krizí totiž bylo zřejmé, že rok 2020 bude pro evropský automobilový průmysl obtížný. Musel se vyrovnávat s klesající poptávkou na velkých vnitrounijních trzích a také na mimoevropských trzích, kam směřuje třetina jeho produkce. Vedle toho musí výrazně srazit emise u nových vozů, aby se vyhnul citelným pokutám Evropské komise, a tím pádem i přimět spotřebitele, aby konečně začali nakupovat například elektromobily.
 
Dlouhodobější krizí navíc prochází německý automobilový průmysl, který je pro české výrobce klíčový, protože do Německa směřuje čtvrtina v tuzemsku vyrobených osobních aut a 40 % dílů a příslušenství. Poslední tři roky dochází k propadu ve výrobě i exportu německých aut. Koronavirová krize problémy německého průmyslu dále prohloubila. Meziročně v březnu došlo k 36% poklesu výroby, ve srovnání s březnem 2018 dokonce o 45 %. V dubnu došlo v Německu k 44% meziměsíčnímu poklesu u registrací nových aut a meziročně dokonce o 61 %. V celé EU došlo v dubnu k téměř 80% propadu v registracích nových aut.
 
Naději vzbuzuje „šrotovné“ v Německu, vývoj v Číně i obavy z hromadné dopravy
Krátkodobým stimulem k podpoření prodeje nových aut na německém trhu by mohlo být zavedení příspěvků na nákup nových aut, který připravuje německá vláda. Že taková mimořádná stimulační opatření fungují, dokazuje i český příklad - v době velké recese v roce 2009 registrace nových aut v ČR vzrostly o 13 %, k čemuž pomohlo i tehdejší zavedení mimořádných zrychlených odpisů. Zavedení „šrotovného“ v Německu by mělo dopad i na české automobilky. Až do vypuknutí koronavirové krize totiž registrace nových aut v Německu rostly, převahu měly zejména levnější vozy, což pomáhalo českým automobilkám. Nicméně nynější podpora v Německu se bude vztahovat nakonec jen na nákup elektromobilů, což podpoří ty tuzemské společnosti, které již jdou touto cestou.
 
Dalším příznivým signálem pro domácí autoprůmysl jsou registrace nových aut v ČR. Ty sice také výrazně poklesly, avšak v dubnu „jen“ o 39 % ve srovnání s letošním únorem. To značí, že automobilky sice zastavily výrobu, avšak i v koronavirové krizi dokázaly prodávat auta ze skladů.
 
„Světlo na konci tunelu“ představují i nedávné zkušenosti z Číny, kde pandemie koronaviru na přelomu roku odstartovala. Čínský automobilový trh zaznamenává v posledních měsících pozitivní vývoj. Tamní trh s osobními auty zaznamenal největší propad v únoru 2020, kdy prodej klesly o téměř 82 % oproti stejnému období roku 2019. V březnu to bylo o 48 %, v dubnu už však došlo k nárůstu prodeje a pokles oproti dubnu 2019 činil jen necelá 3 %.
 
Budoucí vývoj prodeje nových aut bude záležet na rychlosti oživení ekonomiky EU, zda přijde poptávková krize. Tedy jestli firmy a lidé v důsledku obav o budoucnost omezí investice a nákupy zbytných statků, čímž nový automobil může být. Budoucí poptávku mohou rovněž ovlivnit změny v chování spotřebitelů. Například v době pandemie je osobní automobil žádaný bezpečný hygienický dopravní prostředek, kterému lidé dávají přednost před hromadnou dopravou.
 
Odhad budoucího vývoje je nyní poměrně pozitivní i v Evropě. Evropská komise ve svém posledním výhledu předpovídá, že letos se hrubý domácí produkt unie sice propadne o 7,4 %, v příštím roce by však mohlo přijít rychlé oživení a růst hospodářství o 6,1 %. Automobilovému průmyslu by mohly dát správný impuls nastartování výroby automobilek a odložená spotřeba zákazníků.
 
V optimistické variantě dojde v EU k rychlému oživení ekonomiky a trh s osobními auty letos poklesne o 24 % na 11,7 milionu. V roce 2021 bude následovat rychlé obnovení poptávky (+25 %) na 14,6 milionu prodaných osobních vozů. Pokud by však byl propad ekonomiky EU hlubší a následné oživení pomalé, odrazilo by se to i na kondici automobilového trhu. V takové variantě by se prodej nových aut letos propadl o 29 % na 10,9 milionu a ani v roce 2021 by se nepřiblížil k úrovni roku 2019.
 

  • Automobilový průmysl narazil do zdi
  • Automobilový průmysl narazil do zdi
  • Automobilový průmysl narazil do zdi