dkv očekává rostoucí výkony dopravců a růst ekonomiky | Tiskové zprávy | autoweek.cz

DKV očekává rostoucí výkony dopravců a růst ekonomiky

DKV očekává rostoucí výkony dopravců a růst ekonomiky

04.02.2015 | | Tiskové zprávy

Do rozptylu cen na stojanech v ČR by se vešly snad všechny země v Evropě. Letos bude v ČR největší nárůst mýta. DKV přichází s novými nástroji na kontrolu a snižování dopravních nákladů.

DKV Euro Service, přední evropský poskytovatel služeb pro dopravce, očekává letos v ČR v oblasti nákladní automobilové dopravy pozitivní vývoj. Zvyšovat by se u českých dopravců měly jak dopravní výkony, tak i míra ziskovosti.

 

„Do roku 2015 společnost DKV vstoupila s poměrně velkou dynamikou, která logicky plyne z výrazně rostoucích dopravních výkonů u našich zákazníků,“ uvádí Ondřej Pavlík, výkonný ředitel české a slovenské pobočky společnosti DKV Euro Service. „Na základě našich analýz, rozhovorů se zákazníky z řad velkých dopravců a zlepšování jejich finanční situace předpokládáme velmi dobrý rok,“ dodává Pavlík.

 

Tento vývoj by mohlo přibrzdit dění v rámci Evropské unie – na český export by například mělo negativní vliv oslabování eura v důsledku měnového uvolňování ze strany ECB. Na druhou stranu oslabení eura může znamenat zrychlení ekonomického růstu u našich největších obchodních partnerů – zkrátka dopad dění v EU na naši ekonomiku je v tuto chvíli velmi obtížné odhadovat. Samozřejmě případná eskalace některého válečného konfliktu a další dění na globální scéně by pak mohly vést zpět k prudkému růstu cen ropy, případně k dalším hospodářským potížím. „Z minulosti víme, že válečný konflikt dokáže cenu ropy za tři měsíce dostat z dnešních 49,96 (americká lehká ropa WTI) na sto dolarů za barel,“ připomíná O. Pavlík.

Pro dopravu klíčová nákladová položka, tedy cena nafty, se vyvíjí velmi příznivě. „Od sklonku minulého roku sledujeme postupný pokles cen. Vše navíc nasvědčuje tomu, že by tento trend měl i nadále pokračovat. Ani navýšení mýta, pominu-li Českou republiku, není nikde v Evropě tak výrazné, jako to bývalo v minulých letech, a to hraje autodopravcům do karet,“ uvádí Ondřej Pavlík.

 

Cena ropy klesla za posledních šest měsíců o více než polovinu. Statistiky však naznačují, že se ceny pohonných hmot v Evropě nesnižují rovnoměrně. „Menší pokles je patrný v zemích s vysokou mírou zdanění. Tam, kde je navíc nafta zatížená nejen procentuálními, ale i statickými daněmi, jako je například spotřební daň, se ceny pohonných hmot drží vysoko i přes nízkou cenu ropy. Typickým příkladem je Turecko,“ říká O. Pavlík.

 

Česká republika se sice z hlediska zdanění pohybuje v evropském průměru, ale cena je ovlivněna nepříznivým kurzem koruny a výrazně rozdílnými maržemi jednotlivých čerpacích stanic či řetězců. „Cenové rozpětí tak u litru nafty dosahuje až deseti korun, což je interval, do kterého se vejdou ceny v téměř celé Evropě,“ konstatuje O. Pavlík.

 

I když se dá přesný vývoj cen ropy vzhledem k proměnlivým politickým faktorům jen těžko předpokládat, DKV neočekává výrazné změny. „Odhadujeme, že se cena ropy bude v letošním roce pohybovat v rozmezí 50–60 dolarů za barel,“ říká O. Pavlík a doplňuje: „To znamená, že cena nafty mírně naroste v průměru, ale k hodnotám před půl rokem by se neměla vrátit.“

 

Pro dopravce znamenají nízké ceny úspory v nákladech, ale na druhou stranu již dnes musí čelit požadavkům zákazníků na snížení cen za přepravu. „Od ledna jsme svědky toho, že zákazníci tlačí na dopravce, aby snížili ceny. Stejně tak velké spediční firmy, které využívají menší subdodavatele, od nich žádají slevy. Pro dopravce je proto důležité správné nastavení smluvních podmínek, včetně naftových doložek,“ dodává O. Pavlík.

 

Z hlediska významu druhá nejdůležitější nákladová položka pro dopravce – mýtné – se nejvíce změní v České republice, kde došlo k navýšení sazeb v letošním roce až o 10 %. Řadu změn čeká i německé mýto. Kromě úpravy sazeb a kategorií bude síť zpoplatněných komunikací od července rozšířena o dalších 1 100 km. Od října je pak v plánu zavedení mýtné povinnosti i pro vozidla od 7,5 tuny. Co se týká ostatních evropských zemí, došlo od ledna k navýšení sazeb v Rakousku (1,6 %), v Itálii (1,32 %) a zvýšen byl poplatek za průjezd tunelem Mont Blanc (2,59 %). V Polsku vzrostla cena pro emisní třídy II, III a IV na dálnici A2, majitelé nákladních aut zde zaplatí zhruba o 7 % více.

 

DKV hodlá i nadále přinášet zákazníkům přidanou hodnotu zejména při přenášení transparentních dat do jejich podnikových systémů a při vyhodnocování tak, aby věděli, jaké jsou jejich nákladové položky, a byli schopni správně alokovat náklady. Druhou klíčovou oblastí bude pomoc při registracích do mýtných systémů, které se zavádějí či mění. Aplikace DKV App, která nyní prochází významným vylepšením, zase dozná změny například v tom, že bude ukazovat ceny pro německé čerpací stanice aktualizované každou minutu. To je pro zákazníky velmi důležité, protože ceny se mění v Německu až desetkrát denně. Náš severní soused je přitom pro běžného českého a často i slovenského dopravce jednou z nejvýznamnějších tankovacích zemí, takže informace o tom, kde je aktuálně nejlevnější palivo, je pro dopravce mimořádně cenná.