německá minimální mzda čelí infringementu | Tiskové zprávy | autoweek.cz

Německá minimální mzda čelí infringementu

Německá minimální mzda čelí infringementu

27.05.2015 | | Tiskové zprávy

Tisková zpráva Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia o tom, že Evropská komise dala za pravdu našim výhradám vůči aplikaci německého zákona o minimální mzdě. Nyní má spolková administrativa dva měsíce na reakci na vytýkací dopis, který jí bude komisí odeslán. 
Evropská komise na svém včerejším jednání ve Štrasburku svým rozhodnutím zahájila infringement se SRN kvůli aplikaci německého zákona o minimální mzdě na sektor mezinárodní dopravy. Zákon platný od začátku letošního roku ukládá i zahraničním firmám, aby povinně platily svým zaměstnancům vykonávajícím práci na území Německa alespoň minimální mzdu ve výši 8,50 eur za hodinu. Toto ustanovení je průlomem do národních legislativ jiných států, vykazuje znaky protekcionismu a porušuje principy Evropského společenství, jimiž je volný pohyb osob, volný pohyb zboží a volný pohyb služeb.

Generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř toto rozhodnutí komise přivítal: „Jsem rád, že Evropská komise dala za pravdu našim výhradám vůči aplikaci německého zákona o minimální mzdě. Nyní má spolková administrativa dva měsíce na reakci na vytýkací dopis, který jí bude komisí odeslán. Pro nás tato kauza v žádném případě nekončí, naopak je teď velmi důležité, aby i pro SRN byly protiargumenty dost silné a zákon byl korigován. Také bychom chtěli slyšet, že je vyhlášeno moratorium na veškerou kontrolní činnost v této věci, dokud nepadne finální rozhodnutí.“

Rozhodnutí komise je výsledkem mezinárodního tlaku, na jehož organizaci se podílela všechna sdružení zastupující dopravce v zemích s nižšími úrovněmi mezd, než mají západní státy, a také mnoho politiků.

Vojtěch Hromíř pokračoval: „Je třeba poděkovat naší politické reprezentaci, která ve shodě s námi prosazovala negativní postoj k německému opatření. I přispěním pana premiéra, ministryně práce a sociálních věcí a jejího úřadu, ministerstva dopravy, našich europoslanců, paní komisařky Jourové a dalších našla komise správný postoj. Nadarmo nebyl ani protest, který jsme s Poláky, Maďary, Rumuny a Litevci organizovali v Bruselu před Evropským parlamentem.“

Čeští dopravci i jejich zahraniční kolegové se od ledna nacházejí ve složitém postavení, kdy v daných podmínkách nejsou schopni ani při dobré vůli německý zákon naplnit.

Prezident Sdružení ČESMAD Bohemia Vladimír Starosta říká: „Ještě nejásám, ale určitě je verdikt pro nás velkým povzbuzením. Je důležitý pro mě, jako majitele velké dopravní firmy i pro mé kolegy a samotné sdružení, protože dnešní rozhodnutí je v souladu s odmítavým postojem, který většinově ČESMAD Bohemia zastává a prosazuje. Nesmíme teď v tvrdém, nicméně korektním tlaku polevit. Těší mě, že naši politici tuto záležitost vnímají jako politické téma.“

Následující měsíce ukáží, jaké reflexe bude Spolková republika Německo schopna a zda uzná zjevnou nepřiměřenost aplikace vlastního zákona. Pro všechny je poučením, jak narychlo a bez jakéhokoliv informování svých zahraničních partnerů může i obdivovaná administrativa přijít s nebezpečným experimentem. Podobným směrem hledí i Francouzi, kteří vyčkávají, jak to dopadne v Německu a chuť se přidat mohou mít i další.