psa peugeot citroën: celosvětový prodej 2 819 000 vozů | Tiskové zprávy | autoweek.cz

PSA Peugeot Citroën: celosvětový prodej 2 819 000 vozů

PSA Peugeot Citroën: celosvětový prodej 2 819 000 vozů

26.01.2014 | Rybecký Vladimír | Tiskové zprávy

Celosvětový prodej smontovaných vozů a náhradních dílů v roce 2013 činil 2 819 000 kusů, což představuje pokles za rok o 4,9 %. Prodej samotných smontovaných vozů byl stabilní.

Světový automobilový trh zaznamenal v roce 2013 kontrastní vývoj. Pokračoval pokles evropského trhu o 1,6 % a ruského trhu o 5,4 %. Naopak čínský trh zaznamenal nárůst o 19,1 % a latinsko-americký trh o 2,9 %.

Světový prodej skupiny (smontované vozy a náhradní díly) dosáhl v této situaci 2 819 000 kusů, což představuje pokles o 4,9 %. Prodej 2 818 000 smontovaných vozů vykazuje téměř stabilitu - pokles oproti roku 2012 činil 0,1 %. Obrat ročního trendu nastal ve čtvrtém čtvrtletí, kdy prodej smontovaných vozů vzrostl o 4 %.

 

Evropský trh registruje nový pokles

Po poklesu o 8,6 % v roce 2012 došlo v roce 2013 k dalšímu poklesu evropského trhu (Evropa 30) o 1,6 %. V roce 2013 došlo k nárůstu pouze na několika málo trzích, jako jsou Velká Británie (11 %) a Španělsko (4,1 %). Trhy, u nichž došlo k oživení, jsou však stále velice daleko od úrovně roku 2007:  Španělsko dosáhlo v roce 2013 nárůstu o 809 000 registrovaných vozů oproti roku 1 892 000 v roce 2007.

Francie registruje pokles o 5,5 % a Itálie o 7,6 % na 1 404 000 registrovaných vozů, tedy úroveň nejnižší od roku 1979 - oproti 2 739 000 v roce 2007.

Skupina si ve Francii s 304 000 nově registrovanými vozy zachovává vedoucí postavení a vykazuje podíl na trhu 20,7 %, který se ve srovnání s rokem 2012 prakticky nezměnil.

Skupina se v tomto kontextu zaměřila na nejvýnosnější distribuční kanály a její podíl na evropském trhu (Evropa 30) činil 11,94 % oproti 12,7 % v roce 2012.  

 

Potvrzuje se strategie skupiny zaměřená na mezinárodní trhy

Strategie zaměřená na mezinárodní trhy dál nese své ovoce: podíl vozů prodaných mimo Evropu se od roku 2009 výrazně zvýšil. S 42 % podílem prodeje mimo Evropu v roce 2013 plní skupina PSA Peugeot Citroën stanovený cíl realizovat v roce 2015 celkem 50 % prodeje mimo Evropu.

 

Čína: výrazný nárůst

Čínský trh zaznamenal v roce 2013 růst o 19,1 %, zatímco prodej skupiny vzrostly o 26,1 % na 557 000 kusů oproti 442 000 kusům v roce 2012. Podíl na trhu činí 3,64 %. Čína je pro skupinu PSA Peugeot Citroën druhým nejdůležitějším trhem po Francii.

Peugeot registruje nový nárůst o 25,8 % s 272 000 prodanými vozy oproti 216 000 v roce 2012. Prodej Citroënu se zvýšil o 26,3 % na 285 000 kusů oproti 226 000 v roce 2012.

K obchodnímu rozvoji skupiny v Číně výrazně přispěly modely Peugeot 3008, Citroën C4L uvedené na trh na začátku roku, a Peugeot 301 a Citroën C-Elysée, které jsou v nabídce od druhého pololetí roku 2013.

V roce 2014 by měl prodej skupiny PSA Peugeot Citroën dál růst, zejména díky rozvoji obchodní sítě po celém území a díky rozšíření nabídky. Střední třída, na kterou se skupina v Číně hlavně zaměřuje, představuje dnes 25 % čínské populace, ale do roku 2020 by se měl její podíl zvýšit na 40 %. Skupina na podporu zvyšující se poptávky počítá s roční výrobní kapacitou 950 000 vozů v továrnách v Šen-čenu (200 000 vozů pro CAPSA) a ve Wuhanu (750 000 vozů pro DPCA). Zvažuje se výstavba 4. továrny DPCA.

 

Latinská Amerika: stále kontrastní situace

Latinsko-americký trh (Argentina, Brazílie, Chile, Mexiko) v roce 2013 vzrostl o 2,9 % a bylo zde nově registrováno 5 937 000 vozů. Podrobná analýza tohoto výsledku ukazuje velké rozdíly mezi jednotlivými zeměmi.

Brazilský trh poklesl poprvé za 10 let, a to o 1,5 %. K poklesu došlo i přes to, že po celý rok 2013 byla zachována snížená daň z průmyslových výrobků IPI zavedená v roce 2012 a zejména ve druhém pololetí probíhala velmi agresivní aktivita na podporu prodeje. Krom toho se v celé oblasti projevuje výrazně nepříznivý vývoj směnných kurzů (vůči euru), která má silný dopad na hospodářské výsledky skupiny. Dopad směnných kurzů ještě zhoršila nízká aktivita skupiny.

Prodej skupiny PSA Peugeot Citroën v této situaci vzrostl oproti roku 2012 o 7 % a dosáhl 303 000 prodaných vozů v celé Latinské Americe s podílem na trhu ve výši 4,9 %. V Argentině skupina PSA pokračuje s růstem, v roce 2013 zde zaznamenala 140 100 nově registrovaných vozů, což oproti roku 2012 představuje nárůst o 25,5 %. Skupina zde rovněž úspěšně uvedla na trh modely Peugeot 208 a Citroën C4 Lounge, jejichž prodeje již překročily prognózy. Počty nově registrovaných vozů skupiny se výrazně zvýšily jak v Chille (+31,5 %), tak v Mexiku (+33,4 %), a výrazně tak překročily růst trhu (Chile +10,3 %, Mexiko +7,9 %).

 

Rusko: výrazný pokles automobilového průmyslu

Automobilový trh zaznamenal v roce 2013 v kontextu zpomalení ruské ekonomiky výrazný pokles o 5,4 %. Podíl skupiny na trhu poklesl o 0,3 % na 2,3 %.

V roce 2013 doplnily nabídku značek na trhu nové vozy přizpůsobené místní poptávce: na jedné straně Peugeot 301 a 208, na straně druhé Citroën C-Elysée. V červnu byl dále na trh uveden Citroën C4 Sedan, který se vyrábí v ruském městě Kaluga. Díky těmto modelům posílila skupina v roce 2014 svou přítomnost na ruském trhu.

 

Ostatní světové trhy

Díky úspěchu modelů Peugeot 301, Citroën C4L a Citroën C-Elysée vzrostl prodej skupiny i mimo tyto tři destinace především v Alžírsku (+3,9 %) a v Turecku (+7,6%).

 

Intenzivnější posun směrem k luxusnějším kategoriím

Strategie skupiny, spočívající v přesunu k vyšším kategoriím, se opírá o silné značky s jasně rozlišenými skupinami zákazníků.

Přesun směrem k luxusnějším kategoriím se odráží v nárůstu prodeje vozů kategorie Premium, které stouply z 505 000 kusů v roce 2012 na 540 000 kusů v roce 2013, což představuje 19 % celkového objemu prodeje. Vozy Premium nabízejí úroveň, která je v jejich segmentech měřítkem (radost z řízení, bezpečnost, kvalita vybavení, konektivita, komfort). Patří k nim nejlepší vozy segmentů A, B a C (Peugeot 207CC, 2008, 308CC, RCZ, 3008, 4008 a Citroën DS3, DS3 Cabrio, DS4, C4-AIRCROSS) a vozy segmentu D a E (Peugeot 508, 407 a Citroën DS5, C5, C6).

Přispívají k tomu i vozy opatřené hybridní dieselovou technologií Hybrid4. Ty v Evropě představují 11 % prodeje u modelu Peugeot 3008, 16 % u modelu Peugeot 508 a 34 % u modelu Citroën DS5.

Celkově skupina v roce 2013 prodala 24 319 hybridních vozů a obsadila tak v prodeji hybridních vozů v Evropě 2. místo.

 

Úspěšné nové modely

V roce 2013 skupina PSA Peugeot Citroën úspěšně uvedla na trh nové vozy. Městský crossover Peugeot 2008 (82 000 objednávek), který se na trhu objevil na jaře, a nový Peugeot 308 (34 000 objednávek) překročily již původně stanovené cíle. V případě Citroënu se výsledky značky dynamizovaly díky modelům nový Citroën C4 Picasso a Grand C4 Picasso.

 

Snížení emisí CO2: PSA Peugeot Citroën stojí v čele a překračuje evropské normy

Skupina pokračuje ve snižování emisí CO2 u svých vozů a v této oblasti se potvrdila její pozice jednoho z evropských lídrů. Díky průměrným emisím 116,2 g CO2/km v roce 2013 oproti 122,4 g CO2/km v roce 2012 byly již dosaženy a překročeny cíle, které Brusel určil pro rok 2015 (130 g CO2/km).

55,3 % vozů, které skupina prodala v Evropě, vykazuje emise méně než 111 g CO2/km oproti 39,1 % v roce 2012.

 

K poklesu emisí CO2 přispěly zejména nové technologie vyvinuté a uvedené v průběhu roku 2013:

- Nová generace modulární platformy EMP2, která se začala od roku 2013 využívat v továrně ve městě Vigo u nového Citroënu C4 Picasso a v Sochaux v případě nového Peugeotu 308.  Tato nová platforma umožní nabídnout různé verze karoserií v segmentech C a D, s bezkonkurenčními výkony, především pokud jde o emise CO2.

- Optimalizované klasické motory zahrnující řadu tříválcových benzínových motorů včetně verze Turbo PureTech 110 a 130 k, které se vyrábějí od konce října ve francouzské továrně Française de Mécanique.

- Exkluzivní dieselová technologie Blue HDi splňující normu Euro 6 a snižující emise oxidů dusíku u dieselového motoru na úroveň motoru benzínového. Tato technologie využívající nový výfukový systém se na konci roku 2013 objevila poprvé u modelů Peugeot 508 a Citroën C4 a v průběhu roku 2014 se bude montovat do všech vozů s dieselovým motorem.

- Hybridní technologie využívající druhou generaci systému Stop & Start e-HDi u všech naftových motorů značek Peugeot a Citroën.

- Dieselová hybridní technologie Hybrid4, která se v Evropě stále více využívá - touto technologií je od jejího uvedení na trh již vybaveno více než 50 000 vozů Peugeot a Citroën.

Dieselová hybridní technologie Hybrid4, která se v Evropě stále více využívá - touto technologií je od jejího uvedení na trh již vybaveno více než 50 000 vozů Peugeot a Citroën.

 

PSA Peugeot Citroën: světový prodej v roce 2012 a 2013 (OV + LUV)

 

 

2012

2013

Evropa*

Peugeot

948 000

879 000

 

Citroën

811 000

750 000

 

PSA celkem

 

1 758 000

1 629 000

Rusko

Peugeot

45 000

33 000

 

Citroën

34 000

29 000

 

PSA celkem

 

78 000

61 000

Latinská Amerika

Peugeot

173 000

183 000

 

Citroën

110 000

120 000

 

PSA celkem

 

283 000

303 000

Čína

Peugeot

216 000

272 000

 

Citroën

226 000

285 000

 

PSA celkem

 

442 000

557 000

Ostatní světové trhy

Peugeot

174 000

185 000

 

Citroën

84 000

82 000

 

PSA celkem

 

239 000

267 000

Smontovaná vozidla celkem (SV)

Peugeot

1 555 000

1 552 000

 

Citroën

1 265 000

1 266 000

 

PSA celkem

 

2 820 000

2 818 000

Náhradní díly (ND)

Peugeot

145 000

1 100

 

Citroën

0

0

 

PSA celkem

 

145 000

1 100

SV + ND celkem

Peugeot

1 700 000

1 553 000

 

Citroën

1 265 000

1 266 000

 

PSA celkem

 

2 965 000

2 819 000

* Evropa: EU + EFTA + Chorvatsko + Bosna + Kosovo + Makedonie + Černá Hora + Srbsko