stanovisko sačr k testu autoservisů v mf dnes | Tiskové zprávy | autoweek.cz

Stanovisko SAČR k testu autoservisů v MF Dnes

Stanovisko SAČR k testu autoservisů v MF Dnes

02.03.2015 | | Tiskové zprávy

Stanovisko Svazu prodejců a opravářů motorových vozidel SAČR k testu šesti autoservisů, tří autorizovaných značky Škoda a tří nezávislých, který zveřejnil deník MF Dnes 13. ledna 2015.
Již v minulosti bylo deklarováno, že se Svaz prodejců a opravářů motorových vozidel (SAČR) nehodlá dostat do pozice, kdy bude reagovat na každý článek či pořad v médiích, který se týká údržby a oprav silničních motorových vozidel. V tomto případě je však třeba odmítnout některé pasáže z průvodního komentáře zmíněného testu.
 
1. Zvýrazněný titulek na první straně MF Dnes "Hříchy autoservisů. Kradou olej. Velký test. Nejčastější triky a fígle mechaniků. Na co si dát pozor?" ve stylu obecného oznámení o "zlodějských" autoservisech a "fíglech" mechaniků, považujeme za nepravdivý, za urážku pracovníků mnoha poctivých autoservisů a účelový. Ačkoliv lze pochopit snahu novin co nejvíce zaujmout a zvýšit tím zejména stánkový prodej, seriózní deník by se k tak laciným, spíše bulvárním praktikám uchylovat neměl.
 
2. Opakovaně zdůrazňujeme, že snahy některých médií, ať už z těch či oněch pohnutek, rozdělovat z hlediska kvality autoservisy na značkové/autorizované a neznačkové/nezávislé, paušalizovat to a rádoby odborně hodnotit, je nesprávné, nepřesné a zavádějící. Pokud už někdo chce autoservisy nějak takto klasifikovat, pak na "dobré" a řekněme "méně dobré". V tom je třeba spatřovat rozdíl. Kvalitní práci a služby může totiž zcela nesporně poskytovat jak autorizovaný, tak nezávislý autoservis, velký či malý autoservis.
 
Ostatně žádný "autoservis" jako takový nikdy žádný automobil neopravil. To dělají vždy konkrétní lidé. Ti jsou vynikající, dobří či průměrní nebo i podprůměrní. Ale to platí pro autorizované i nezávislé autoservisy. Autorizované autoservisy mají své specifické přednosti, své a priori plusy, ale totéž lze říci i o těch nezávislých. Vybavení mohou mít dnes obě skupiny prakticky stejné. Jsme přesvědčení, že je v zájmu zákazníků i hospodářské soutěže v České republice, aby na daném trhu působily jak autorizované, tak nezávislé autoservisy. Co nejlepší autoservisy, třikrát podtrženo!
 
3. Redaktoři, pod jejichž vedením se takové testy autoservisů provádějí, by se měli v rámci korektnosti a objektivnosti vyvarovat nejrůznějších hodnocení a zevšeobecňování, která vyžadují odborníka v daném oboru. Skutečného odborníka! Nebo je prezentovat jen jako vlastní názor. Často jde totiž z jejich strany o zjevnou neinformovanost, někdy o porovnávání pomyslných "jablek" a "hrušek" a to i v problematice cen za opravy, náhradních dílů apod.
 
4. Výsledek testu v autoservisu sítě BestDrive v Praze-Stodůlkách v daném konkrétním případě v pořádku zjevně není. Servis se své zodpovědnosti nemůže zbavit tím, že se odkáže kupříkladu na rady od servisu autorizovaného. Určitou profesní neodbornost a nedostatečnou kompetentnost nelze omluvit. Stejně ale jako nelze na základě jediné zakázky šmahem zpochybnit celou činnost a kvalitu služeb. Ani u tohoto zmiňovaného autoservisu, ani u nějakého jiného.
 
Svaz prodejců a opravářů motorových vozidel České republiky (SAČR) se při všech příležitostech ve smyslu článku 1 stanov zasazuje o důsledné dodržování profesionální etiky svých členů i obecně. Jako profesní sdružení především autorizovaných prodejců a servisů a nezávislých autoservisů se vůbec nebrání testům kvality práce služeb, ani jakékoliv fundované a objektivní kontrole. A to nejenom ze strany kompetentních kontrolních orgánů, ale i tiskových médií, rozhlasu či televize. Samozřejmě ani oprávněné kritice, zejména ze strany zákazníků. Vždyť ti podstatnou měrou rozhodují o podnikatelském úspěchu a prosperitě každého autoservisu.
 
Většina českých autoservisů se trvale snaží o co nejlepší služby, o spokojenost svých zákazníků, o získávání nových klientů a hlavně o loajalitu těch stávajících. V tak vysoce konkurenčním prostředí to ostatně ani jinak nejde. Celková úroveň autoservisů v České republice nijak nezaostává za západoevropským průměrem. Jak ve smyslu odbornosti mechaniků a dalších jejich pracovníků, tak z hlediska technického vybavení. Taková je realita.
 
Samozřejmě, že řada zákazníků, a mnohdy oprávněně, není s prací a službami autoservisů spokojená. To jsou ale zcela konkrétní případy, zcela konkrétní reklamace a ne nízká úroveň oboru jako celku. Ostatně nejinak je tomu i v mnoha dalších oborech služeb. Stoprocentní dokonalost při opravách tak složitých produktů jako je moderní automobil, je prostě v praxi nedosažitelná. Tím nechceme za každou cenu obhajovat jakékoli pochybení ze strany kteréhokoli autoservisu. Stejně jako dříve jsme rovněž připraveni podílet se na aktivitách směřujících ke stálému zlepšování služeb v našem oboru.
 
Ing. Josef Lhoták
prezident SAČR