většina ojetých vozidel nabízených do autobazarů ve špatném technickém stavu | Tiskové zprávy | autoweek.cz

Většina ojetých vozidel nabízených do autobazarů ve špatném technickém stavu

Většina ojetých vozidel nabízených do autobazarů ve špatném technickém stavu

25.04.2014 | | Tiskové zprávy

Až 70 % vozidel, která jsou nabízena do autobazarů na výkup, je ve velmi špatném technickém stavu. 

Za první tři měsíce letošního roku bylo Autocentru ESA nabídnuto k výkupu 10 980 vozidel. Z toho 8160 vozidel bylo společností odmítnuto. Špatný technický stav vozu byl nejčastějším důvodem, proč firma vozidlo nevykoupila. Celkově se jednalo o 5580 vozidel, tedy 68,4 %. Kvůli stočeným tachometrům bylo odmítnuto 1494 vozů, tedy 18,4 %.

„Zpracováváme velmi podrobné statistiky ohledně výkupu vozidel a tento závěr nás poněkud překvapil,“ říká Pavel Foltýn, ředitel strategického rozvoje Autocentra ESA a dodává: „Až doposud se totiž mělo všeobecně za to, že největším problémem jsou stočené tachometry. Naše průzkumy však ukázaly, že je to sice závažný problém, nicméně samotná kvalita vozidel je mnohdy problémem ještě závažnějším“.

Firma registruje velké množství vozů, kterým jejich majitelé nevěnovali ani tu nejnutnější péči. Není výjimkou, když zákazníci nabízejí k prodeji vozidlo s nedostatečně fungujícími brzdami, nespolehlivou automatickou převodovkou, totálně opotřebovanými pneumatikami nebo dokonce s prošlou technickou kontrolou.

Podle názoru zástupců společnosti souvisí tento fakt především s průměrným stářím vozového parku v ČR, které činí přibližně 14,2 let a je jedním z nejvyšších v Evropě. Kupní síla obyvatelstva se zvyšuje jen velmi pomalu a ochota utrácet za nové vozy nijak dramaticky neroste. Lidé do oprav vozů investují jen v nejnutnějších případech a většinou hledají ty nejlevnější alternativy. Po českých silnicích tak pravděpodobně jezdí desítky tisíc vozidel s velmi problematickou technickou kvalitou.

„Na první pohled to však nemusí být na voze vůbec poznat. Mnohdy se totiž nejedná o vady viditelné pouhým okem, jako je třeba rezavá karoserie nebo sjeté pneumatiky, ale o závažné poruchy různých elektronických systému, airbagů nebo řídících jednotek motorů,“ říká Foltýn.

Zůstává otázkou, kde odmítnuté vozy končí, resp. jakým způsobem je jejich majitelé nakonec umístí na trh. Jednou z nejrizikovějších forem nákupu ojetého vozu je nákup od neznámého majitele. Vždy je proto potřeba velmi pečlivě zvažovat nabídku a vyhnout se podezřele výhodným nákupům.

„Kvalita má vždy svojí cenu, a jestliže někdo prodává ojetý vůz výrazně levněji, než je cena obvyklá, není to jen tak. Za podezřele nízkou cenou bude vždy nějaké to ‘ale'…," uzavírá Foltýn.