vláda chystá šrotovné, firmy využívají operativní leasing | Tiskové zprávy | autoweek.cz

Vláda chystá šrotovné, firmy využívají operativní leasing

Vláda chystá šrotovné, firmy využívají operativní leasing

12.10.2016 | Rybecký Vladimír | Tiskové zprávy

Průměrné stáří tuzemského vozového parku se neustále zvyšuje a aktuálně dosahuje téměř 15 let. Vláda proto chystá motivační bonus za likvidaci přestárlých automobilů, který by mohl činit i 5000 Kč. Podle expertů by se měl týkat i firemních vozidel.
Průměrné stáří osobních aut v Česku se podle tajemníka Svazu dovozců automobilů (SDA) Josefa Pokorného neustále zvyšuje a aktuálně dosahuje téměř 15 let. Vláda se chystá projednávat návrh opatření k podpoře obnovy přestárlého vozového parku osobních automobilů z dílny Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO). Ten mimo jiné počítá s tím, že by za likvidaci přestárlých autovraků dostávali lidé motivační příspěvek. Stát by tak podpořil odběr a likvidaci desítky let starých vozů bez katalyzátoru, kterých je v Česku podle Svazu dovozců automobilů asi milion. Toto „šrotovné“ by majitelé obdrželi za vyřazení starého vozu bez povinnosti vyměnit ho za nový.
 
„Konečná výše příspěvku na likvidaci přestárlých automobilů je předmětem dalšího jednání, ale předpokládáme, že by se mohlo jednat o příspěvek ve výši asi 3000 - 5000 korun. Je možné, že do potenciálních žadatelů budou zahrnuti i podnikatelé. Osobní vozidla starší 20 let však firmy využívají jen zřídka,“ potvrzuje tiskový mluvčí MPO František Kotrba.
 
„Finální podoba materiálu MPO je sice stále ve fázi návrhů a diskusí. Komplexní materiál by na firemní vozy však měl být z části zaměřen též, což dokládají i studie zpracované k této problematice,“ potvrzuje Josef Pokorný, tajemník SDA.
 
Firemní automobily jsou však obvykle výrazně mladší než soukromá vozidla. Zatímco průměrné stáří soukromých osobních vozidel se blíží k 15 letům, přibližné stáří firemních osobních automobilů je podle Josefa Pokorného cca 5 let, přičemž u užitkových vozidel se může lišit. Společnosti, které využívají operativní leasing, disponují ve srovnání s ostatními ještě mladší flotilou s průměrným stářím do 4 let.
 
Že jsou firemní vozy výrazně mladší než vozidla soukromá, potvrzuje i Jiří Solucev, obchodní ředitel společnosti Arval CZ: „U operativního leasingu je trendem mírné prodlužování doby nájmu vozidel z 38 měsíců před několika lety až na současných cca 45 měsíců, které přináší rozložení nákladů do delšího časového úseku a tím snížení měsíčního nájmu vozidla.“
 
Pro firmy využívající operativní leasing je hlavním nákladem měsíční splátka, která víceméně zůstává podobná i při obměnách vozidel. To umožňuje udržovat vozový park mladý. Jinak je tomu u firem, které si vozidla pořizují do svého vlastnictví.
 
„Pro společnosti, které pořizují vozy s využitím vlastních finančních prostředků, se většinou jedná o vysoký jednorázový náklad, který se následně snaží odkládat i s rizikem vyšších nákladů na servis a klesající hodnotou vozidla. Z toho vyplývá, že řidiči společností, které využívají operativní leasing, řídí většinou mladší vozidla, zatímco firemní vozidla v majetku společnosti bývají kvůli nákladům na obměnu vozového parku starší,“ upozorňuje Jiří Solucev.