výkupní ceny ojetin negativně ovlivňuje dovoz vraků | Tiskové zprávy | autoweek.cz

Výkupní ceny ojetin negativně ovlivňuje dovoz vraků

Výkupní ceny ojetin negativně ovlivňuje dovoz vraků

06.08.2015 | Rybecký Vladimír | Tiskové zprávy

Výkupní ceny ojetých vozů budou v příštích měsících pravděpodobně klesat, protože je negativně ovlivňuje dovoz vraků ze zahraničí. Vyplývá to z průzkumu společnosti Auto ESA, která se zabývá nákupem a prodejem ojetých vozů.
Podle průzkumu Auto ESA mohou výkupní ceny ojetin poklesnout v průběhu roku až o 10 %. Na vině je podle zástupců společnosti nejen sezónnost, ale především přetlak dovážených nekvalitních ojetin ze zahraničí. Počet dovezených ojetých vozů totiž podle SDA stoupl v prvním pololetí oproti srovnatelnému období loňského roku o 13 637 kusů. Z celkového počtu 72 538 dovezených ojetin bylo plných 7825 vozů starších 15 let. Přitom za srovnatelné období roku 2014 to bylo dovezeno „pouze“ 58 901 vozů.
 
 „Na český trh ojetých vozidel neustále proudí desítky tisíc ojetin ze zahraničí, které negativně ovlivňují nejen průměrné stáří českého vozového parku, ale také výkupní ceny ojetin od českých majitelů. Mnoho nepoctivých dovozců navíc přiváží do České republiky stará a nekvalitní vozidla, u kterých přetáčí tachometry. Mnohdy až o stovky tisíc kilometrů. Takové vozy se pak v České republice vykupují a prodávají za cenu až deset procent pod trhem,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA.
 
Podle Foltýna má právě tato situace vliv na prodejní a tedy i výkupní ceny ojetin napříč celým trhem. Společnost Auto ESA proto v roce 2015 výrazně omezila výkupy vozidel od individuálních dovozců a jednoznačně podporuje výkup vozů původem z České republiky.
 
„Vozy z individuálních dovozů nepřesahují 3 % celkové nabídky a většinou se jedná o specifické vozy, například sportovní nebo individuálně upravené,“ říká Foltýn.
 
Zákazníci českých autobazarů nejčastěji žádají vozy s českým původem a jasnou servisní historií. Výkupní cenu takových vozů však může srážet právě nabídka neprověřených a nekvalitních vozů se stočeným tachometrem ze zahraničního dovozu jednoduše proto, že i prodejní cena těchto vozů je o několik procent pod průměrem trhu.
 
Podle Foltýna by situaci velmi pomohlo, kdyby při přihlašování zahraničního vozidla do českého registru motorových vozidel musel žadatel předložit doklady potvrzující stav ujetých kilometrů. „V praxi by to mohl být například originál servisní knížky, nebo třeba výpis ze servisní databáze konkrétního vozu,“ říká Foltýn.