vývoj trhu ojetých vozidel | Tiskové zprávy | autoweek.cz

Vývoj trhu ojetých vozidel

Vývoj trhu ojetých vozidel

15.07.2015 | Rybecký Vladimír | Tiskové zprávy

Společnost Cebia opět přináší čtvrtletní meziroční srovnání vývoje trhu ojetých vozidel.V letošním prvním pololetí bylo prodáno jen 68 % vozidel s českým původem. Nejvíce pak stoupl dovoz ojetin z Německa, a to o 4 %.
Podle aktuálního měření za poslední půlrok stoupla průměrná cena ojetiny na 218 000Kč a značně stoupla prodejnost dražších ojetin s cenou nad 350 000 Kč, 33 % prodaných vozidel tvoří auta do pěti let stáří, 34 % auta stará 6 až 9 let a 33 % auta starší. Průměrný udávaný stav tachometru byl v první polovině letošního roku 146 000 km.
 
Původ ojetých vozidel
Ve druhém čtvrtletí pokračoval trend růstu počtu individuálně dovážených ojetých vozidel, který začal počátkem tohoto roku. Podle údajů Svazu dovozců automobilů registrace dovážených ojetých osobních automobilů letos vzrostly o 23 %a nadále pokračuje i růst podílu vozidel starších 10 let, který činí již 46 %.
 
Tento nárůst může být důsledkem nedostatku kvalitních ojetých vozidel na trhu v ČR, protože se z ČR vyvážejí. Dalším vlivem by mohla být legislativní úprava, která od nového roku znemožňuje auto při prodeji pouze odhlásit z registru a až po prodeji přihlásit na nového majitele. Vzhledem k tomu, že si nyní prodejce musí na dobu prodeje auto zaregistrovat na sebe, dočasně tím mohou stoupnout počty registrací aut, která by jinak „stála na place“ bez registrace. Bazary však povinnou registraci často také řeší komisními prodeji.
 
V letošním prvním pololetí stále výrazně převažovala vozidla s českým původem, ale jejich podíl činil jen 68 % vozidel. Nejvíce pak stoupl dovoz ojetin z Německa, a to o 4 %.
 
Prodejní cena
Čeští zákazníci mají největší zájem o ojeté vozy s cenou do 100 000 Kč, ale podíl těchto vozidel na prodejích stále výrazně klesá. V meziročním srovnání klesl jejich podíl o 5 procentních bodů.
 
Naopak opět značně stoupla prodejnost dražších ojetin s cenou nad 350 000 Kč,a to o 7 %.Podle aktuálního měření za poslední půlrok stoupla průměrná cena ojetiny na 218 000Kč.
 
Stáří ojetých vozidel
Letos lze rozdělit segmenty ojetin podle stáří téměř přesně na třetiny: 33 % jsou auta do 5 let, 34 % auta stará 6 až 9 let a 33 % auta starší. V minulých letech se prodávalo více mladších vozidel a méně ze segmentu těch nejstarších.
 
Od počátku roku pokračuje trendu poklesu podílu „mladších“ prodávaných ojetých vozidel starých do 5 let. Zatímco vloni v období ledna až června činil podíl ojetin do 5 let stáří 39 %, letos ve stejném období byl jejich podíl jen 33 %.

Evidentně v důsledku růstu počtu vozidel dovážených k nám ze zahraničí, která jsou převážně starší 10 let, roste podíl vozidel staršího roku výroby. Vloni tvořily 10leté a starší vozy 31 %, letos již 33 %.
 
Stav tachometru
Podíl prodaných vozidel s udávaným stavem tachometru do 100 000 km meziročně klesl z 36 na 34 %. Rovněž klesl podíl vozidel se stavem tachometru od 100 000 do 200 000 km, a to o 2 %. Naopak o 4 % vzrostl podíl aut, u nichž prodejce udává vyšší stav tachometru (nad 200 000 km).
 
Tato změna může být důsledkem skutečnosti, že prodejci častěji udávají reálný, tedy vyšší stav tachometru a méně klamou zákazníky stáčením tachometru. Částečně ale může být i důsledkem dovozu starších ojetých vozidel, kdy téměř polovina z nich je starší 10 let.
 
Průměrný udávaný stav tachometru byl v první polovině letošního roku 146 000 km.
 
Stav vozidel
Prodejci ojetých vozidel letos definovali v inzerci stav prodávaných vozidel jako lepší než vloni. Vyplývá to z analýzy kategorií stavů, které prodejci definují v inzerci při prodeji. Podíl vozů v kategorii „perfektní“ a „velmi dobrý“ byl v prvních šesti měsících loňského roku 83 %, zatímco letos 81 %.
 
Doba prodeje
Při meziročním srovnání je patrné další výrazné zkrácení doby prodeje. Vloni trval prodej ojetého vozidla průměrně 81 den a letos jen 61 den. Letos se v období ledna až března zvýšil podíl ojetin prodaných do 30 dní z 58 % na 63 %.
 
Průměrná doba inzerce vozidla je přes 30 dní, ale tento údaj je zkreslen tím, že prodejci často opakovaně zadávají inzerát na stejné vozidlo. U prodejců ojetých vozidel, kteří využívají systém Cebia Report jako podporu prodeje, se zkracuje doba prodeje průměrně o 10 dní.