zaplať a nepředjížděj! | Tiskové zprávy | autoweek.cz

Zaplať a nepředjížděj!

Zaplať a nepředjížděj!

11.07.2016 | | Tiskové zprávy

Ministr vnitra Chovanec si patrně ve svém resortu připadá nevytížený, a tak zafušoval do dopravy. Aniž by předložil jakákoliv data, prohlásil, že situace se stává neúnosnou a populisticky navrhl paušální zákaz předjíždění pro nákladní vozidla na silnicích s dvěma pruhy v jednom směru.
ČESMAD Bohemia již dříve upozorňoval, že zmíněný zákaz povede ke zpomalení jízdy v pravém pruhu, kde se bez možnosti předjíždění vytvoří dlouhé kolony za pomalu jedoucími vozidly, přičemž i levý pruh bude značně zpomalen, neboť mnoho řidičů jedoucích výrazně nižší rychlostí než povolených 130 km/h si mezi kolonu kamionů buď netroufne, nebo se prostě do ní pro její nízkou rychlost odmítne zařadit. Toto ustanovení nepovede k zlepšení plynulosti a bezpečnosti dálničního provozu, naopak bude vytvářet stresové situace vedoucí k pravému opaku.
 
K řešení problematického předjíždění kamionů máme samozřejmě prostředky již nyní v podobě zákazových značek. V roce 2015 navíc schválila vláda, které je ministr Chovanec členem, akční plán rozvoje inteligentních dopravních systémů, dle kterého se má do roku 2020 investovat více než 20 miliard do systémů řízení dopravy, které by mimo jiné měly dle aktuálního provozu řešit i předjíždění tak, jak to známe třeba z německých dálnic. Je ovšem zásadní, aby se daná pravidla dodržovala. A zde je právě parketa ministra vnitra a jemu podřízené policie, kterou však v provozu vídáme ve zcela nedostatečné míře.
 
Naší dopravě by nejvíce prospělo, kdyby politici upustili od populistických výpadů proti kamionové dopravě a věnovali všechny své síly k naplnění unikátní možnosti vybudování infrastruktury s podporou evropských peněz. Navíc by právě nyní, kdy se jedná o budoucnosti elektronického mýta, neměli zapomínat, že kamiony za jízdu po dálnicích platí za každý ujetý kilometr. Ročně tedy státu přispívají až deseti miliardami za užívání dálnic, na kterých se z nich mají stát druhořadí uživatelé bez možnosti využití hlavní výhody víceproudých komunikací, tj. bezpečného předjíždění.

Martin Felix
Sdružení automobilových dopravců
ČESMAD Bohemia