arcelormittal slibuje lehčí dveře pro auta | Trendy | autoweek.cz

ArcelorMittal slibuje lehčí dveře pro auta

ArcelorMittal slibuje lehčí dveře pro auta

26.07.2013 | Rybecký Vladimír | Trendy

Největší světová ocelářská a těžební společnost ArcelorMittal představila nová ultralehká řešení pro výrobu automobilových dveří. Uspoří až 34 % hmotnosti.

ArcelorMittal, největší světová ocelářská a těžební společnost, představila inovativní ultralehká řešení pro výrobu automobilových dveří. Tým pracovníků výzkumu a vývoje automobilových součástí ArcelorMittal prokázal, že v příštích letech se díky nové vysokopevnostní oceli sníží hmotnost automobilových dveří až o 34 % oproti současným řešením. I při takto významném snížení hmotnosti přitom zůstanou zachovány bezpečnostní a konstrukční parametry požadované automobilkami.

Výrobci automobilů jsou nuceni snižovat hmotnost svých vozidel, aby splnili budoucí emisní normy pro výfukové plyny. „Vzhledem ke zvažovanému zavedení ještě přísnějších pravidel v následujícím období do roku 2025 v Evropě i USA se nyní přezkoumává každá část vozidla, abychom zjistili, kde je možné snížit její hmotnost. Redukcí hmotnosti vozidla o zhruba 12 kg se sníží emise CO2 o 1g/km,“ uvedl Brian Aranha, viceprezident divize Automotive Worldwide skupiny ArcelorMittal.

Divize Automotive Worldwide začala již v roce 2010 pracovat na projektu S-in-Motion, díky němuž ArcelorMittal dokáže snížit hmotnost u karosérie a řady součástí montovaných k vozidlu, jako jsou například dveře. Mezi další výhody řešení patří nižší výrobní ceny a také nižší spotřeba paliva při provozu automobilu.

ArcelorMittal je již dnes schopna snížit hmotnost dveří aut nižší střední třídy z běžných 18,3 kg na pouhých 13,3 kg, a to při splnění konstrukčních a bezpečnostních požadavků. Snížení dosahuje použitím ultravysokopevnostních ocelí (UHSS), které jsou známy pod označením MS 1500 a Usibor, pro konstrukční části, a dvoufázových ocelí jako FF280DP pro vnější panely. Tyto oceli jsou součástí výrobkového sortimentu a při výrobě vozidel se již používají.

Nově vyvíjené oceli, které sníží hmotnost dveří až o 34 %, se objeví na trhu do roku 2017.

Toto řešení využívá pro snížení hmotnosti dveří laserově svařované přístřihy. Celková hmotnost dveří pak bude přibližně 12 kg. K dosažení tohoto cíle jsou zapotřebí inovativní druhy oceli, které jsou nyní vyvíjeny, jako například Usibor 2000 a další vysokopevnostní oceli (AHSS) pro vnější panel za účelem snížení jeho tloušťky na 0,5 mm.

„Naši výzkumníci přišli v posledních 10 letech s řadou klíčových inovací ocelových výrobků pro automobilový průmysl. Již dnes mohou být ocelové dveře aut o 30 % levnější než hliníkové. Ultralehká řešení automobilových dveří jsou důkazem, že ocel je nejudržitelnější, nejuniverzálnější a cenově nejpřístupnější materiál,“ řekl Greg Ludkovsky, viceprezident globálního výzkumu a vývoje společnosti ArcelorMittal.