automatické brzdění v dopravní špičce | Trendy | autoweek.cz

Automatické brzdění v dopravní špičce

Automatické brzdění v dopravní špičce

07.08.2014 | Rybecký Vladimír | Trendy

Ford testoval systém automatického brzdění v dopravní špičce francouzské metropole. Paříž patří mezi deset evropských měst s nejhustším automobilovým provozem a má řadu problematických míst.

Systém Active City Stop pomáhá zmenšit následky nárazů zezadu a za jistých okolností může nehodě i zcela zabránit. V novém Fordu Focus, který se začne v Evropě prodávat ještě během letošního roku, uvede Ford zdokonalenou verzi systému Active City Stop, jež funguje v rychlostech až do 50 km/h.

 

Po zkouškách na uzavřených polygonech hledali technici Fordu místo, kde by mohli technologii vyzkoušet v reálném a pokud možno náročném provozu. Provoz ve francouzské metropoli je hustý, křižovatky nepřehledné a řidiči se snaží využít i ty nejmenší mezery. Právě z těchto důvodů představuje Paříž ideální prostředí pro testování systému automatického brzdění Active City Stop, používaného ve vozech značky Ford.

 

„Pařížské ulice vyžadují pevné nervy. Několik souběžných pruhů, kde rychle jedoucí auta neustále bojují o místo, a rušné křižovatky dají zabrat i zkušeným řidičům,“ řekl Nils Gerber, technický odborník na konstrukci elektrických a elektronických systémů z Ford of Europe. „Věděli jsme, že tamní ulice umožní testování systému Active City Stop v podmínkách, jež na zkušební dráze jednoduše nelze napodobit.“

 

Podstatou Active City Stop je vyspělý sensor LiDAR (Light Detecting and Ranging Sensor), který snímá prostor před vozem 50x za sekundu. Systém zmenšuje následky nehod nebo jim zcela předchází. Nereaguje-li řidič včas na zpomalení nebo zastavení vpředu jedoucích vozidel, začne systém automaticky brzdit, sníží točivý moment motoru a zapne výstražné osvětlení vozu.

 

Testování v Paříži se zúčastnili profesionální řidiči znalí místních poměrů. Z bezpečnostních důvodů byla funkce samočinného brzdění během testování deaktivovaná, technici však monitorovali reakce systému a mohli přesně sledovat, kdy by za normálních okolností zasáhl. Vybrané situace následně podrobili dodatečné analýze s využitím videozáznamu.

 

„Paříž je pro zkoušky tohoto typu velmi dobrým místem. Narazíte zde na všechny možné scénáře dopravních situací,“ řekl Pascal Houssais, profesionální řidič a jeden z účastníků testu. „Řidiči se občas chovají velmi nepředvídatelně, bez varování přejíždějí z pruhu do pruhu a věčně spěchají.“

 

Při posledním pařížském testu najezdily prototypy modelů Mondeo a Tourneo Connect více než 4000 km během dopravních špiček. Zkoušky pomohly dovést systém do stadia připravenosti k nasazení do sériově vyráběných modelů.

 

Po uvedení na trh v modelu Ford Focus v roce 2011 si systém Active City Stop rychle získal přízeň zákazníků. Dnes po evropských silnicích jezdí více než 170 000 vozů Ford vybavených tímto systémem. Vedle Focusu se jedná o modely Fiesta, B-MAX, C-MAX, Grand C-MAX, Kuga, Transit Connect a Tourneo Connect.

 

Nový Focus přinese rovněž systém samočinného parkování, jež zvládne podélné i kolmé stání, systém samočinného vyjetí z podélného parkovacího místa a také systém upozornění na vozidla přijíždějící ze strany, který se uplatní při couvání z nepřehledných parkovacích míst, například mezi dvěma automobily.

 

Odborníci Fordu již pracují na systémech pro vzdálenější budoucnost. Technologie plně automatizovaného parkování jednou umožní řidičům zaparkovat automobil pouhým stiskem tlačítka, aniž by při tom museli sedět uvnitř. Ford dále vyvíjí vyspělé komunikační systémy jako například elektronické brzdové světlo, které upozorní na překážky schované za zatáčkou nebo za jinými auty.

  • Automatické brzdění v dopravní špičce
  • Automatické brzdění v dopravní špičce
  • Automatické brzdění v dopravní špičce
  • Automatické brzdění v dopravní špičce