automobily se stávají aktivní součástí internetu | Trendy | autoweek.cz

Automobily se stávají aktivní součástí internetu

Automobily se stávají aktivní součástí internetu

23.12.2015 | Rybecký Vladimír | Trendy

Hardware, software a řešení v oblasti služeb Bosch pro připojené automobily - konektivita je klíčem k elektrifikovanému a automatizovanému řízení.

Automobil budoucnosti bude připojen. Bude používat aktuální informace z internetu, aby se cestující ve vozidle mohli dostat na místo určení ještě bezpečněji, efektivněji a pohodlněji. Tato integrace do internetu věcí také odemkne celou řadu služeb souvisejících s vozidlem.
 
„Konektivita přináší převratné změny ve způsobu řízení. Bosch dodává potřebný hardware a software a vyvíjí řadu atraktivních služeb. Strategií společnosti je rovněž vytvářet obchodní příležitosti. Toto je potvrzeno stávajícími studiemi o internetu věcí, které celkově naznačují, že se v sektoru mobility skrývá ohromný potenciál. Dojde především k výraznému nárůstu počtu služeb,“ říká člen představenstva společnosti Bosch odpovědný za tuto oblast Dirk Hoheisel.
 
Díky svým komplexním odborným znalostem systémů a produktovému portfoliu má Bosch k využití tohoto potenciálu pevnou pozici. Technologie společnosti se díky snímačům, softwaru internetu věcí a široké nabídce služeb zaměřuje na všechny úrovně internetu věcí. Platí to nejen pro činnost společnosti Bosch v oblasti mobility, ale také pro všechna ostatní obchodní odvětví.
 
Bosch už představil cloudovou výstrahu, která během 10 s varuje řidiče, že se k němu blíží vozidlo v protisměru. Spuštění výroby tohoto výstražného systému je plánováno na rok 2016. Bosch také jménem několika automobilek uvedl do provozu vylepšenou službu eCall a mobilní informační službu. Služba poskytuje pomoc při nehodě a nabízí podporu také ve všech dalších záležitostech. Několik provozovatelů vozových parků už také využívá řešení připojeného řízení vozového parku, které Bosch uvedl v roce 2014.


Technologie Bosch umožňuje automobilům být online
Co se týče připojení vozidla k internetu, Bosch využívá dvě hlavní cesty.
 
Ta první využívá chytrý telefon řidiče. Pomocí integrovaného řešení mySPIN může řidič propojit svá zařízení Android a iOS se systémem infotainmentu vozidla. Vybrané aplikace je možné pohodlně ovládat z centrálního displeje vozidla. Tato technologie je od roku 2014 v modelech Jaguar a Land Rover.
 
Druhou cestou je vybavení vozidla hardwarem konektivity v podobě řídicí jednotky konektivity neboli CCU. CCU přijímá a vysílá informace pomocí bezdrátového modulu vybaveného SIM kartou. V případě potřeby umožňuje určit polohu vozidla pomocí GPS. Bosch nabízí zařízení speciálně přizpůsobená pro automobily, užitková vozidla, motocykly, terénní vozidla a dokonce i železniční nákladní vagony.
 
Připojením k elektrickému systému vozidla přes OBD (On-Board-Diagnose) rozhraní je CCU k dispozici buď jako součást prvovýbavy nebo jako řešení pomocí dovybavení. Takto si mohou provozovatelé dovybavit i svá stávající vozidla. Toto řešení pro soukromé uživatele nabízí také dceřiná společnost Bosch Mobility Media pod názvem Drivelog Connect. Chytrý telefon připojený k CCU může zobrazovat údaje o vozidle, nabízet tipy na úsporu pohonných hmot a v případě poruchy okamžitě kontaktovat odtahovou službu nebo servis.
 
Připojený automobil řídí aktivněji než řidič
V cloudu jsou k dispozici informace o dopravních zácpách, náledí a řidičích v protisměru. V kombinaci s údaji o infrastruktuře z garáží a nabíjecích míst se nabízí širší perspektiva - „propojený horizont“.
 
Protože vozidla budoucnosti budou s dostatečným předstihem varovat řidiče o náhlé mlze nebo o koloně vozidel za další zatáčkou, bude řízení bezpečnější.
 
Konektivita zvyšuje i efektivitu vozidel. Například přesné údaje o dopravních zácpách a o silnici před vámi umožňují optimalizovat nabíjení v hybridních a elektrických vozidlech podél vybrané trasy. A protože automobil myslí dopředu, může být filtr pevných částic regenerován ještě před tím, než vozidlo sjede z dálnice a ne v následném provozu, kdy se popojíždí.
 
Konektivita zlepšuje také pohodlí, protože je základním předpokladem pro automatizované řízení. Je to jediný způsob, jak se vyhnout nárazovému brždění v případě stavebních prací, dopravní zácpy a nehod na silnicích.
 
Prediktivní diagnostika zkracuje délku trvání servisu
Společně s údaji o řízení a informacemi o okolních podmínkách vozidla zachycuje připojené vozidlo také údaje o provozu jednotlivých komponent. Průchod těchto údajů sofistikovaným algoritmem umožňuje preventivní diagnostiku. Například údaje získané od vstřikovací trysky mohou být propojeny s distribuovanými algoritmy v cloudu ve vozidle tak, aby mohla být předem určena jejich zbývající životnost. Řidič nebo provozovatel vozového parku tak mohou být okamžitě informováni a díky tomu se včas objednat do autoservisu. Tímto způsobem je v mnoha případech možné vyhnout se nákladným opravám a prostojům, zejména v případě velkých užitkových vozidel.
 
Konektivita ale nekončí před branami autoservisu. Mechanici mohou využít přenesené údaje o vozidle k rychlejšímu stanovení ceny náhradních dílů a práce. V budoucnu budou při svých opravách těžit z rozšířené reality Bosch, kterou využívají tablety pro určitý typ rentgenového zobrazení. Jestliže například mechanik přidrží tablet v motorovém prostoru, doplní se fotografie na tabletu o užitečné doplňující informace a pokyny k opravě pro právě zobrazovanou oblast. Mechanik může manipulovat s těmito objekty přes dotykový displej a vyvolávat další informace. Tím se nahlížení do servisní příručky stane minulostí. Na serveru Bosch jsou veškeré podrobné informace k dispozici online.
  • Automobily se stávají aktivní součástí internetu
  • Automobily se stávají aktivní součástí internetu
  • Automobily se stávají aktivní součástí internetu