bmw a boeing v alianci | Trendy | autoweek.cz

BMW a Boeing v alianci

BMW a Boeing v alianci

07.01.2013 | Rybecký Vladimír | Trendy

BMW a Boeing v alianci pro uhlíková vlákna.

BMW a Boeing si budou vyměňovat poznatky z výroby komponent uhlíkových vláken. Společnost BMW uvedla, že podepsala dohodu o spolupráci na "společném výzkumu recyklace uhlíkových vláken a sdílení výrobních postupů a zkoumání možností pro automatizaci."

Letoun 787 Dreamliner od Boeingu je z 50 % vyroben z uhlíkových vláken. BMW už brzy uvede na trhu dvě vozidla s uhlíkovou kabinou pro cestující. Prvním bude na konci roku 2013 BMW i3 a po něm bude následovat BMW i8. BMW velmi úzce spolupracuje s německým výrobcem komponent z uhlíkových kompozitů SGL Carbon, který v tomto oboru představuje absolutní špičku.

Uhlíkovými vlákny zesílený polymer z uhlíkových vláken CFRP Carbon-fiber-reinforced polymer) je o 30 % lehčí než hliník a o 50 % lehčí než ocel. Stává se tak klíčovým faktorem snižování hmotnosti vozidel a snižování spotřeby paliva. Materiál CFRP má nepřekonaný poměr mezi pevností, tuhostí a hmotností. CFRP je ale mimořádně drahý, zejména kvůli jeho dlouho trvajícímu výrobnímu cyklu. Kovové části vozu se dají vylisovat za pouhé sekundy, výroba dílu z CFRP může trvat hodiny. Dosáhnout toho, aby se CFRP stal dostupným a vhodným materiálem pro sériovou výrobu je velkou výzvou.

Proslýchá se, že technologie CFRP bude rovněž součástí aliance mezi BMW a Toyotou. Toyota sama zpracovala důležitou expertízu pro výrobu uhlíkových vláken. Superautomobil Lexus LFA je z 65 % vyroben z uhlíkových vláken a z 35 % z hliníku. Jenže výroba tohoto nejdražšího auta, jaké kdy bylo v Japonsku vyráběno, po pouhých dvou letech a produkci 500 kusů, nyní skončila a prozatím jej nemá žádný další model nahradit.