dpp zahájí další zkušební provoz elektrobusu | Trendy | autoweek.cz

DPP zahájí další zkušební provoz elektrobusu

DPP zahájí další zkušební provoz elektrobusu

16.10.2017 | Rybecký Vladimír | Trendy

Dopravní podnik hl. m. Prahy v neděli 15. října 2017 zahájí zkušební provoz elektrobusu s dynamickým nabíjením SOR TNB12 po vyhotovení kilometr dlouhého trolejového vedení.
Testování dynamicky nabíjeného vozidla bude probíhat mezi Palmovkou a Letňany. Současně druhé nově dodané vozidlo SOR NS12 zahájí další etapu provozních zkoušek staticky nabíjených elektrobusů, a to na linkách č. 109 a 239.
 
DPP v rámci zkušebního provozu testuje elektrobusy již od roku 2010. Posledním otestovaným vozem se stal elektrobus SOR EBN 11, jenž najezdil v pravidelném provozu za dva roky přes 140 000 km, což z něj dělá jeden z nejúspěšnějších elektrobusových projektů i v rámci evropského měřítka. Testování provozu elektrobusů s dynamickým dobíjením bude pro DPP novinkou. Vozidlo pro dynamické nabíjení bude konstrukčně vycházet z principů parciálního (bateriového) trolejbusu, který je již standardně provozován v různých evropských, ale i v některých českých městech.
 
Zásadní novinkou je minimalizace délky trolejového vedení pro dynamické nabíjení pouze na cca 10 % trasy oproti obvyklým 70 - 90 % a doplnění pravidelného statického nabíjení při provozních přestávkách na konečné. Nabíjecí infrastruktura pro projekt dynamického elektrobusu zahrnuje obousměrné trolejové vedení pro dynamické nabíjení (za jízdy) v ul. Prosecké o délce cca 1 km ve směru do kopce, resp. cca 600 m ve směru z kopce, která bude napájena prostřednictvím kontejnerové měnírny, umístěné v dolní části Prosecké ulice. Úsek byl vybrán kvůli prudkému kopci, který by bateriím limitoval jejich životnost.
 
Druhou částí nabíjecí infrastruktury je krátký úsek trolejového vedení pro statické nabíjení (při přestávkách) v obratišti Palmovka o délce cca 20 m s napájením z přilehlé sekce tramvajové trati přes stacionární galvanický oddělovač, který je přesunut z obratiště Želivského. Nabíjecí zařízení na Palmovce bude sloužit jak pro uvedený projekt dynamického elektrobusu v úseku Palmovka – Letňany, tak i pro pokračování dlouhodobých zkoušek statického elektrobusu, které se přesunou z linek č. 163 a 213 na linky č. 109 a 239 (Palmovka – Dolní Počernice, resp. Sídliště Rohožník).
 
Stavba trolejové stopy probíhala zhruba dva měsíce, a to prostřednictvím vlastních zaměstnanců. Nejdůležitější bude testování během zimy, která systém nejlépe prověří. DPP zvažuje možnost budoucího rozšíření o další úseky pro plnohodnotné pokrytí linky č. 140 Palmovka – Čakovice – Miškovice. První vyhodnocení provozu dynamických elektrobusů je plánováno na jaro příštího roku.
 
45. výročí od ukončení provozu trolejbusů v Praze
Zároveň si DPP připomene 45. výročí od ukončení provozu trolejbusů v Praze, jejichž provoz skončil k 16. říjnu 1972. Fanoušci pražské hromadné dopravy se mohou těšit i na přítomnost historického trolejbusu Tatra T400, typického představitele téměř 36letého provozu trolejbusů na území hlavního města Prahy, který je ve sbírce Muzea MHD v pražských Střešovicích. Dne 16. října 1972 krátce po půlnoci byl ukončen provoz trolejbusů v Praze.
 
Kromě jedinečné fotopříležitosti si na své přijdou i sběratelé. V omezeném množství tisíc kusů budou na šťastlivce čekat originální jízdenky, jejichž lícovou stranu zdobí fotokoláž dobového trolejbusu a současného elektrobusu, rub je věrnou kopií označené jízdenky z poslední jízdy pražského trolejbusu.