dvouspojková převodovka pro 750 tun | Trendy | autoweek.cz

Dvouspojková převodovka pro 750 tun

Dvouspojková převodovka pro 750 tun

15.04.2016 | Rybecký Vladimír | Trendy

V akci „Volvo Trucks vs. 750 tun” stál před vozidlem Volvo FH16 vybaveným dvouspojkovou převodovkou I-Shift s plazivými stupni úkol v podobě přepravy extrémně těžkého nákladu.
V přístavu ve švédském Göteborgu byl připraven 300 m dlouhý silniční vlak tvořený 20 přívěsy, které nesly 40 kontejnerů naplněných náhradními díly Volvo. Spolu s tahačem měla celá souprava hmotnost 750 t. Cílem bylo rozjet stojící Volvo FH16 a urazit s nákladem 750 tun vzdálenost 100 m. Volvo FH16 je vybaveno převodovkou I-Shift s plazivými stupni. Do kabiny Volva FH16 usedli „Nejsilnější muž světa“ Magnus Samuelsson a novinář Brian Weatherley.

„To, že společnost Volvo Trucks vyvinula automatickou převodovku, která zvládne jízdu se soupravou o celkové hmotnosti 325 t, je ohromující. Jízda s celkovou hmotností soupravy 700 t s jedním sériově vyráběným tahačem je však něco opravdu strhujícího. Za svou 30letou novinářskou kariéru, kterou jsem věnoval nákladním vozidlům, jsem nic podobného neviděl,“ říká Brian Weatherley.

„Převodovka I-Shift s plazivými stupni nabízí rozjezdovou trakci, která je na trhu sériově vyráběných nákladních vozidel jedinečná. Dva nové plazivé stupně umožňují přepravu opravdu těžkých nákladů, rozjezd i v těžkém terénu a jízdu i tak nízkou rychlostí jako 0,5 km/h. Pro přepravu výjimečně těžkých nákladů se běžně používají speciálně konstruovaná vozidla, ale tady jde o vozidlo Volvo FH16 s neupravovaným sériovým hnacím ústrojím," vysvětluje produktový manažer modelů FM a FMX ve společnosti Volvo Trucks Peter Hardin.

Tahač Volvo FH16 750 hp (550 kW) byl ve standardní konfiguraci s nejsilnějšími nápravami, které Volvo nabízí v rámci běžné produktové řady. Pro zvládnutí tlaku na poháněné nápravě byla zesílena deska pod točnicí. Poháněné nápravy byly kvůli zajištění dostatečného tření mezi pneumatikami a vozovkou zatíženy nákladem o hmotnosti 40 t.

Souprava sestávala z 20 přívěsů na 204 pneumatikách. Přívěsy vezly celkem 40 kontejnerů. Každý přívěs vezl dva kontejnery, které byly naloženy jeden na druhém. Hmotnost soupravy nákladního vozidla a přívěsů s kontejnery přesáhla 750 t, což je jako například 350 aut Volvo XC90 nebo čtyři letadla Boeing 747 Jumbo Jet.

Vozidlo Volvo FH16 odtáhlo tuto soupravu na vzdálenost 100 m.
  • Dvouspojková převodovka pro 750 tun
  • Dvouspojková převodovka pro 750 tun
  • Dvouspojková převodovka pro 750 tun
  • Dvouspojková převodovka pro 750 tun