elektricky poháněné dmychadlo valeo | Trendy | autoweek.cz

Elektricky poháněné dmychadlo Valeo

Elektricky poháněné dmychadlo Valeo

28.12.2012 | Rybecký Vladimír | Trendy

Snaha o hospodárné využití paliva povede podle francouzského dodavatele Valeo k používání elektricky poháněného dmychadla u automobilů, jejichž výroba začne v letech 2015-2016.

 

Automobilky po celém světě začínají podepisovat objednávky na nová elektricky poháněná dmychadla francouzské firmy Valeo. Technologie, získaná před 11 měsíci od americké vývojářské firmy Controlled Power Technologies, se podle francouzského dodavatele v letech 2015 – 2016 objeví v nejméně půl tuctu sériově vyráběných vozidel.

Společnost Valeo tvrdí, že zařízení, které bylo zkonstruováno proto, aby pomáhalo zvyšovat výkon při nízkých otáčkách u běžných vozidel vybavených hospodárnou technologií Stop/Start, může fungovat u přeplňovaných zážehových i vznětových motorů, stejně jako u nepřeplňovaných pohonných jednotek. Valeo uvádí, že vyvíjí programy pro všechny tyto tři typy pohonných jednotek.

"Největší motivací pro rostoucí zájem o tuto technologii je snižování emisí CO2 a zpřísňující se předpisy pro hospodárné využití paliva, které automobilky nutí zmenšovat zdvihový objem motorů až o 40 nebo 50 %," říká ředitel marketingu společnosti Valeo Pierre-Emmanuel Strohl.

"Konstruktéři automobilů v mnoha případech pro zvýšení výkonu těchto nových motorů s menším objemem používají přeplňování pomocí turbodmychadla poháněného výfukovými plyny. Avšak prodleva mezi sešlápnutím pedálu plynu a zvýšením výkonu poroste, neboť výkon menších motorů se snižuje a malé motory se už používají i ve velkých vozech. To ohrožuje ovladatelnost a spokojenost zákazníků," říká Strohl.

Dmychadlo od firmy Valeo by mohl poskytnout další impuls. Vzhledem k jeho elektrickému pohonu nepotřebuje jako běžná dmychadla ke své funkci vyšší výkon motoru. Tím se tato technologie stává efektivnější z hlediska spotřeby paliva a emisí a je také levnější než ostatní řešení, jako jsou dvoustupňové přeplňování nebo hybridní pohon.

V současné době Valeo organizuje testovací programy aplikací u přeplňovaných zážehových motorů u deseti automobilek. Nejméně tři z těchto aplikací by se v letech 2015-2016 mohly dostat na trh. Strohl ale odmítá upřesnit u kterých automobilek by se tak mělo stát. Už dříve ale bylo v materiálech Valea uvedeno, že se s touto technologií připravuje čtyřválec pro sportovní vůz jedné evropské značky a druhou aplikací by měla být velkosériová produkce malého vozu poháněné maloobjemovým tří- nebo čtyřválcem.

Testovací program rovněž probíhá u šesti automobilek na turbodieselech, přičemž dvě z nich údajně plánují sériovou produkci v letech 2015 nebo 2016.

Tři automobilky pracují na aplikaci elektricky poháněného dmychadla u nepřeplňovaných zážehových motorů. Jeden z nich připravuje sériovou výrobu ve stejném čase.

Plánované aplikace zahrnují jak vozidla s běžnými elektrickými okruhy 12 V, tak v uspořádání se sítí 48 V, o nichž některé automobilky začínají uvažovat pro konec desetiletí. Strohl neupřesnil objem produkce jednotlivých výrobních programů, ale poznamenal, že Valeo vyrábí ve velkém, což zpravidla začíná u 100 000 jednotek za rok a pokračuje až do milionů.“

Dmychadlo firmy Valeo, instalované v testovacím voze LC Super Hybrid, dodává znatelné zvýšení točivého momentu pro odstranění potíží při spouštění vypnutého motoru. Vyspělý elektromotor roztáčí dmychadlo na 70 000/min za pouhých 350 milisekund a podpoří tak otáčky motoru o zhruba 1000 až 2000/min. Poté pokud je zapotřebí dodatečný výkon už může převzít funkci turbodmychadlo.

Testovací vozidlo LC Super Hybrid má za základ Volkswagen Passat vybavený přeplňovaným zážehovým čtyřválcem Volkswagen 1,4 l, vyvinulo konsorcium společností zahrnující i firmu CPT , která poskytla pokročilý systém Stop/Start systém, společnost Exide, dodávající vyspělé olověné akumulátory, a specialista na vývoj spalovacích motorů AVL. Data z testování shromážděné firmou AVL naznačují, že přidaná technologie podporuje výkon motoru 1,4 l o 17,5 kW (24 k) a 75 N.m a snižuje dobu potřebnou k dosažení 100 km/h z klidu o 2,4 s. Současně zlepšuje hospodárnost využití paliva o 0,9 km/l. Tím se tento motor dostává na úroveň většího přeplňovaného čtyřválce 1,8 l nicméně při spotřebě o 3,4 km/l nižší.