elektrobusy sor už v praze najely 23 000 km | Trendy | autoweek.cz

Elektrobusy SOR už v Praze najely 23 000 km

Elektrobusy SOR už v Praze najely 23 000 km

12.09.2016 | Rybecký Vladimír | Trendy

První bezplatně provozované elektrobusy v Praze už najely více než 23 000 km a svezly přes 300 000 cestujících.
Dvojice nových českých elektrobusů značky SOR, které jezdí na trase pravidelných linek BB1 a BB2, spojujících multifunkční areál BB Centrum se stanici metra Budějovická v Praze 4, ujely za první půlrok ostrého provozu již více než 23 554 km. Svezení v nich si nenechalo ujít více než 300 000 cestujících. Každé z vozidel najezdí denně v průměru 100 km, a zvládne tak zhruba 50 jízd. Elektrobus SOR EBN 9,5 pojme až 73 cestujících a obě vozidla přepraví za den přibližně 3600 osob. V elektrobusech na Brumlovce je wifi pokrytí.
 
Jedná se o první elektrobusy nasazené do ostrého provozu v pražské hromadné dopravě, které mohou cestující využívat bezplatně. Projekt je společnou iniciativou developerské a investiční společnosti Passerinvest Group, Skupiny ČEZ a dopravní společnosti Arriva s cílem snížit zatížení životního prostředí zejména ve městech.
 
Z průzkumu, který na vzorku více než 2600 respondentů provedl provozovatel pražského BB Centra, společnost Passerinvest Group, vyplynula převažující spokojenost pasažérů (více než 80 %) se zavedením novinky. Cestující oceňovali zejména tichou a plynulejší jízdu než u klasických autobusů, čistotu a profesionalitu řidičů. Neutrální hodnocení pocházelo asi od pětiny respondentů. Desetinu cestujících upozornila až otázka tazatelů na skutečnost, že necestují běžným autobusem.
 
Elektrobusy směřující k BB Centru jsou přiděleny dvěma stálým řidičům, další dva jsou proškolení na jejich řízení pro případ nemocí, dovolených atd. V dosavadním provozu se plně projevily výhody elektrického pohonu ve veřejné dopravě: šetrnost elektrobusů k životnímu prostředí a velmi nízká hlučnost. Při brzdění nebo jízdě z kopce elektrobus o výkonu 120 kW rekuperuje a dobíjí touto energií vlastní baterie.
 
Akumulátor se 180 lithio-ionovými články mají celkovou kapacitu 172 kWh, což odpovídá průměrné denní spotřebě 25 českých domácností. Po celodenním provozu má elektrobus z trasy Budějovická – BB Centrum při nabíjení 3× 400 V/32 A opět 100 % plné baterie za 6 hodin.