hyundai ix35 fuel cell ukáže své přednosti v reálném provozu | Trendy | autoweek.cz

Hyundai ix35 Fuel Cell ukáže své přednosti v reálném provozu

Hyundai ix35 Fuel Cell ukáže své přednosti v reálném provozu

16.03.2013 | Rybecký Vladimír | Trendy

Hyundai ix35 Fuel Cell byl v rámci společného programu zaměřeného na propagaci palivových článků FCH JU, podporovaného Evropskou komisí, vybrán již druhým rokem v řadě, jako předváděcí vozidlo k ukázkám předností této technologie v reálném provozu. 

Hyundai ix35 Fuel Cell bude po celý rok 2013 k dispozici k testovacím jízdám v Bruselu členům Evropského parlamentu, představitelům Evropské komise a dalším politikům.

Společnost Hyundai Motor v říjnu 2011 uzavřela s FCH JU (Fuel Cell and Hydrogen Joint Undertaking) první leasingovou smlouvu na vůz s palivovými články na vodík. V průběhu roku 2012 byl model ix35 Fuel Cell prezentován politikům EU, zájmovým skupinám a veřejnosti v rámci mnoha ukázkových jízd a veřejných akcí v Bruselu a na dalších místech po celé Evropě.

Hyundai se vývoji technologie palivových článků na vodík věnuje dlouhodobě. Už v roce 2000 představil vůz Santa Fe FCEV. Ve Výzkumném institutu Hyundai pro ekologické technologie v Koreji založil dokonce speciální divizi na výzkum palivových článků.

Hyundai plánuje do roku 2015 vyrobit jeden tisíc vozů ix35 Fuel Cell, které budou poskytnuty na leasing vozovým parkům veřejných i soukromých institucí, a to zejména v Evropě, kde Evropská unie připravila plán pro zavedení vodíku a podporuje výstavbu sítě vodíkových plnicích stanic. Zástupci dánského města Kodaň a švédského Skåne již objednali 17 vozů ix35 Fuel Cell.

Přední výrobci automobilů, včetně značky Hyundai, deklarovali podporu výstavby většího počtu plnicích stanic, aby byl trh připraven na zahájení velkosériové výroby vozidel s palivovými články na vodík.

Hyundai ix35 Fuel Cell

Sada palivových článků v modelu ix35 Fuel Cell, používá patentovanou technologii Hyundai, při níž se přeměňuje vodík na elektrický proud, který napájí elektromotor. Jediným odpadním produktem, který ix35 Fuel Cell vypouští, je vodní pára.

Vodíkové nádrže modelu Hyundai ix35 Fuel Cell lze naplnit během pouhých několika minut. Vůz zrychlí z 0 na 100 km/h za 12,5 sekundy, dosahuje nejvyšší rychlosti 160 km/h a na jednu náplň nádrží ujede 594 kilometrů.
Hyundai ix35 Fuel Cell je výsledkem 14 let výzkumu v hodnotě několika stovek milionů eur, který uskutečňovaly stovky inženýrů ve Výzkumném institutu Hyundai pro ekologické technologie v korejském Mabuku. Vůz ujel více než 3 miliony kilometrů v rámci testů v reálném provozu v Evropě, Koreji a USA.

Technické údaje modelu Hyundai ix35 Fuel Cell

délka

4410 mm

šířka

1820 mm

výška

1655 mm

dojezd na jednu náplň nádrže

594 km

spotřeba paliva

0,95 kg H2/100 km

největší rychlost

160 km/h

zrychlení z 0 na 100 km/h

12,5 s

výkon sady palivových článků

100 kW (136 k)

systém pro ukládání energie

lithio-polymerový akumulátor 24 kW

palivo

vodík (70 MPa, 5,6 kg)

výfukové plyny

vodní pára