jízda setrvačností se systémem start/stop | Trendy | autoweek.cz

Jízda setrvačností se systémem start/stop

Jízda setrvačností se systémem start/stop

20.12.2013 | Rybecký Vladimír | Trendy

Nový systém od firmy Bosch zastaví motor když se vůz pohybuje dostatečnou rychlostí, a tak pomáhá snížit spotřebu paliva o 10 %. Systém snižuje emise CO2 v reálných provozních podmínkách a lze jej kombinovat s jakýmkoliv typem spalovacího motoru.

Bosch s pomocí nové funkce jízda setrvačností systému start/stop řidičům vozidel se spalovacími motory umožňuje jet většinu cesty v nehlučném prostředí s nulovými emisemi. Tato inovativní technologie zastaví motor ještě když je vozidlo v pohybu. Kdykoli si může vozidlo udržet svoji rychlost jednoduše jen díky setrvačnosti, například z mírného svahu, zastaví motor, takže nespotřebovává žádné palivo. Jakmile řidič sešlápne plynový nebo brzdový pedál, motor se znovu spustí.

Testy společnosti Bosch ukázaly, že spalovací motory asi 30 % času běží zbytečně, což znamená, že třetina všech jízd může být jízda setrvačností. Ačkoliv se tato fáze jízdy v novém evropském jízdním cyklu (NEDC) nebere do úvahy, v reálných provozních podmínkách nová funkce řidičům ušetří zhruba 10 % paliva.

„Funkce Jízda setrvačností systému start/stop je cenově dostupná a lze ji kombinovat s jakýmkoliv typem spalovacího motoru. Přitom podstatně snižuje spotřebu paliva,“ říká Dr. Rolf Bulander, člen představenstva společnosti Robert Bosch.
Hodně z toho, co činí tento systém inovativním, je jeho vylepšené software a využití existujících dat ze snímačů. Mimoto byl start/stop spouštěč nakonfigurován tak, aby se vyrovnal s větší zátěží a byl schopen rychlých opakovaných startů. Jinak systém vyžaduje několik dalších komponentů a může být integrován do téměř každého vozidla na světě.

Snížení spotřeby paliva znamená také snížení emisí CO2. V roce 2012 bylo v Německu prodáno na tři miliony nových vozidel. Podle statistik je průměrná ujetá vzdálenost kolem 11 500 km. Pokud by byl každý nový vůz vybaven systémem na jízdu setrvačností a díky tomu snížil emise CO2 jen o 10 g/km, dostalo by se teoretické snížení emisí CO2 na 30 000 t.

První generace systému start/stop vypne motor pouze tehdy, když vozidlo zcela zastaví, zatímco zdokonalený start/stop systém firmy Bosch vypne motor jakmile vozidlo začne zpomalovat před zastavením, například při dojezdu k semaforům. U vozidel vybavených novou funkcí start/stop systému jízda setrvačností vypne motor už za jízdy a ušetří mnohem více paliva. A protože je motor zcela odpojen, může vozidlo setrvačností jet mnohem déle, než například v režimu brzdění motorem.
„Bosch je přesvědčen, že start/stop jízda setrvačností se stane běžnou součástí aut, stejně jako klimatizace,“ říká Bulander.

Společnost Bosch využívá funkce úspory paliva u mnoha svých inovativních produktů. Jedním z příkladů je eClutch, díky níž je snadné nabídnout funkci jízda setrvačností i ve vozidlech s manuální převodovkou. Jakmile je možné jet setrvačností, eClutch se automaticky odpojí a motor se zastaví.

Jízda setrvačností je také k dispozici jako doplněk k základní verzi hybridu od společnosti Bosch, rekuperačnímu systému, aby se mohlo ušetřit ještě více paliva. Díky silnějšímu generátoru a kompaktnímu lithio-ionovému akumulátoru ušetří 48 V hybrid kolem 15 % paliva jen díky samotné elektrifikaci. V reálných provozních podmínkách dokáže hybrid vybavený funkcí jízda setrvačností, která vypne motor, ušetřit dalších 10 % – celkově 25 %.

Nově vyvinutá úsporná funkce jízdy setrvačností dokáže pracovat s jakýmkoliv spalovacím nebo hybridním motorem a tudíž má širokou škálu uplatnění.

 

Tato inovativní technologie zastaví motor když je vozidlo v pohybu, takže nespotřebovává žádné palivo. Kdykoli si může vozidlo udržet svoji rychlost jen díky setrvačnosti, například z mírného svahu, motor je zastaven. Jakmile řidič sešlápne plyn nebo brzdový pedál, motor je znovu spuštěn.