kamion pod proudem | Trendy | autoweek.cz

Kamion pod proudem

Kamion pod proudem

07.09.2016 | Rybecký Vladimír | Trendy

Daimler Trucks představil Mercedes-Benz Urban eTruck, který má elektrický pohon, modulární koncept akumulátorů a přijatelnou hmotnostní bilanci. Elektrické pohony pro nákladní vozidla jsou již ekonomicky výhodné.
Nákladní automobilová doprava je nepostradatelná, avšak rámcové podmínky pro ni jsou stále náročnější. Ve městech a obcích roste potřeba zásobování obyvatelstva potravinami a zbožím, likvidace odpadu, zajištění dodávek pro průmysl i obchod, stejně jako na přepravu hotových výrobků. Přitom současně rostou požadavky na snižování emisí výfukových plynů i hluku. Ideální cestou pro snižování emisí je doprava s nulovými lokálními emisemi. Daimler Trucks chce být v této oblasti průkopníkem i v segmentu nákladních vozidel s celkovou hmotností do 26 t.
 
Dlouho se zdálo, že elektrický pohon pro nákladní vozidla nepřichází v úvahu. Nyní se ale rýsuje ekonomická výhodnost nákladní dopravy kamiony napájenými z akumulátorů. Technika akumulátorů činí velké pokroky. V období mezi roky 1997 a 2025 se náklady sníží pravděpodobně o 60 % a současně vzroste jejich kapacita o 250 %.
 
Mercedes-Benz Urban eTruck naznačuje možnosti mobility bez emisí v rozvážkové dopravě s těžkými nákladními vozidly. Technickým základem elektricky poháněného vozidla je třínápravový nákladní automobil Mercedes-Benz pro rozvážkovou dopravu. Vývojáři divize Daimler Trucks pro něj vyvinuli nový koncept pohonu. Místo konvenčního hnacího řetězce je zadní náprava poháněna elektromotory uloženými v bezprostřední blízkosti nábojů kol. Největší výkon elektromotorů je 2x 125 kW a maximální točivý moment 2x 500 N.m. Ve spojení s převodem dosahuje točivý moment na kole hodnoty 11 000 N.m.
 
Napájení zajišťuje sada akumulátorů složená ze tří modulů lithio-ionových článků s celkovou kapacitou 212 kWh. Z toho plyne dojezd až 200 km, což je pro rozvážkovou dopravu obvykle postačující. Modulární konstrukce sady akumulátorů může být individuálně přizpůsobena požadovanému dojezdu přidáním nebo odebráním určitého množství sad článků.
 
Urban eTruck lze připojit k nabíjecí stanici prostřednictvím celoevropsky standardizované zásuvky Combined Charging System (CCS) typu 2. Při nabíjecím výkonu 100 kW jsou zcela vybité akumulátory nabity na 100 % za dvě až tři hodiny.
 
Protože Komise EU souhlasí se zvýšením nejvyšší přípustné celkové hmotnosti nákladních vozidel s alternativním pohonem až o 1 t, vyrovnává nevýhoda vyšší hmotnosti elektrického pohonu. Nejvyšší přípustná celková hmotnost třínápravového samostatného vozidla se zvýší z 25 na 26 t, takže se původní nevýhoda sníží na 700 kg oproti porovnatelnému nákladnímu vozidlu se spalovacím motorem.