optimismus automobilové divize bosch | Trendy | autoweek.cz

Optimismus automobilové divize Bosch

Optimismus automobilové divize Bosch

27.02.2013 | Rybecký Vladimír | Trendy

Šéf automobilové jednotky firmy Bosch Bernd Bohr v roce 2013 očekává zvýšení prodeje. Uvedl to v rozhovoru pro Automotive News Europe.

Automobilová divize firmy Robert Bosch loni zvýšila svůj globální prodej o 1,7 % na rekordních 30,9 miliardy eur, ale ke splnění jejího prodejní cíle chybělo 600 milionů eur. Šéf automobilové divize Bernd Bohr uvedl, že předpověď pro loňský rok byla příliš optimistická., Pro rok 2013 očekává, že se prodej zvýší o 3 až 5 %, ale bez omezení výdajů se to nepůjde.

Jak si v roce 2012 vedla technologická divize?

"Růst příjmů zcela nenaplnil naše očekávání. Zatímco prvních šest měsíců odpovídalo našim představám, poté jsme byli tvrdě zasaženi oslabením jihoevropských výrobců. Tyto automobilky mají velký podíl vznětových motorů a Bosch je jejich hlavním dodavatelem. Vzestup zážehových motorů s přímým vstřikováním to nedokázal vykompenzovat. Rok 2012 proto pro tuto divizi z hlediska příjmů nebyl dobrým rokem."

Co očekáváte v tomto roce?

"Jsme opatrně optimističtí a očekáváme, že příjmy vzrostou o 3 až 5 %. Poptávka by mohla skutečně růst až v průběhu druhé poloviny roku. V Evropě předpokládáme stabilní příjmy. V oblasti zážehových motorů s přímým vstřikováním dosáhneme růstu v řádu desítek procent. USA poroste. Čínský a indický trh poroste ve vysokých jednociferných procentech."

Co budete v tomto roce dělat jinak?

"Omezíme investiční rozpočet. Budeme pozorně sledovat trend v počtu přítomných v Evropě, snížíme investice za zařízení a vybavení a prověříme všechny ostatní rozpočty počínaje cestovními náklady. Neomezíme však výzkum a vývoj, neboť od konkurence nás mohou nadále odlišit pouze inovace."

Analytici odhadují, že nadměrná kapacita výroby dosahuje až 30 %. Bude muset Bosch kvůli tomuto problému zavírat továrny?

"Ne, nic takového neplánujeme. Jsem také přesvědčen, že hodnotu 30 % nenajdete u žádného dodavatele. Jako dodavatel vyrábíte výrobky pro různé zákazníky a vyrovnáváte se s průměrnou poptávkou. Kromě toho existují příležitosti pro flexibilitu v podobě upravených modelů směnného provozu, zejména v Německu jsou velmi dobré příležitosti k úpravám pracovní doby díky kolektivním smluvním dohodám a dočasnému personálu."

V Evropě letos přijde na trh řada elektrických vozidel. Nacházíme se těsně před průlomovým okamžikem, který povede k masové výrobě?

"Nepředpokládám masový trh. Lithio-ionové akumulátory v současnosti stojí 8000 až 10 000 eur. Díky tomu jsou elektrická vozidla stále příliš drahá. Navíc za značné peníze máte pořád automobil s krátkým dojezdem a dalšími omezeními."

Jak se bude trh s elektromobily rozvíjet?

"V současnosti odhadujeme globální trh s elektrickými automobily na 2 až 3 % celkového množství automobilů. To se v příštích letech pomalu bude měnit. Elektromobil si pořídí pouze zámožní lidé a naprostí nadšenci. Předpokládám, že ve velkém se na trhu objeví počínaje rokem 2020. Tehdy očekáváme 12 milionů elektrifikovaných vozidel. Asi 3 miliony z nich pravděpodobně budou výhradně elektrická vozidla a další 3 miliony dobíjecí hybridy. Kromě toho bude existovat asi 6 milionů hybridních vozidel. Celkově to bude 10 až 12 % globálního trhu."