přehled alternativních paliv: které je nejvýhodnější? | Trendy | autoweek.cz

Přehled alternativních paliv: které je nejvýhodnější?

Přehled alternativních paliv: které je nejvýhodnější?

29.08.2014 | Rybecký Vladimír | Trendy

Cena benzinu a nafty v posledních letech roste. Proto dochází k postupnému rozšiřování alternativních pohonných hmot. Jaká je situace v České republice? Rozšíří se u nás jako alternativa k benzinu a naftě více stlačený zemní plyn, LPG, elektřina nebo jiné palivo?

Sériovou výrobu vozidel na CNG nebo elektřinu již zahájila většina významných automobilek. Výrazná je také podpora moderních pohonů ze strany Evropské unie či některých členských států, které usilují o jejich rozšíření v soukromé i veřejné přepravě.

„Každé z paliv má trochu jiný potenciál. Zdaleka nejrozšířenějším je v České republice stále ještě LPG, naopak nejrychleji roste CNG, tedy stlačený zemní plyn,“ říká Jiří Lachout, odborník na alternativní pohony ze společnosti e.on Energie. Na CNG dnes jen v Evropě jezdí přes 1,9 milionu vozidel.

 

LPG (propan-butan)

Nejrozšířenějším pohonem po benzinu a naftě je u nás LPG, tedy propan-butan. K prvním přestavbám automobilů na tento pohon docházelo již za komunistické éry. Po revoluci se LPG stalo symbolem levnějšího provozu v dobách růstu cen pohonných hmot. Dnes u nás jezdí desítky tisíc těchto vozů. Oproti jiným typům pohonu má ale LPG několik technologických a bezpečnostních nevýhod.

Podle odborníků se nicméně budeme s vozy na propan-butan na českých silnicích ještě v příštích letech potkávat. „Pro LPG mluví poměrně dostatečně široká síť čerpacích stanic jak u nás, tak v zahraničí. Jestliže bude navíc státem garantována nižší spotřební daň na LPG, bude o něj i nadále zájem,“ domnívá se Igor Sirota, mluvčí Ústředního automotoklubu (ÚAMK).

+ Velké množství čerpacích stanic

+ Nízká cena paliva

+ Nižší emise

- Méně bezpečný provoz

- Snížení výkonu vozu a komfortu při jízdě

- Nemožnost parkování v garážích

 

CNG (stlačený zemní plyn)

Stlačený zemní plyn je bezpečným palivem, které je výrazně levnější než benzin nebo nafta (provozní náklady proti nim jsou až o 50 % nižší) a má vysoký standard bezpečnosti. V případě úniku plynu dojde k jeho rozptýlení do ovzduší a nepředstavuje pro řidiče ani okolí primární ohrožení.

Zájem o CNG ze strany řidičů, firem nebo provozovatelů veřejné dopravy je vidět také v České republice.

„Z alternativních pohonů roste CNG v ČR nejrychleji. Aktuálně je zde přes 7500 vozidel a přes 50 plnicích stanic. Toto palivo je navíc zcela konkurenceschopné v přímém porovnání s benzinem nebo naftou. Například ceny vozů jsou již prakticky stejné,“ potvrzuje Jiří Lachout.

Výhodou je i vyšší dojezd vozu, který v kombinaci s nádrží na benzin může činit až 1300 km v závislosti na typu a značce vozidla. V příštích letech dojde také k dalšímu růstu počtu čerpacích stanic na území České republiky, a to až o dalších 150.

+ Cena automobilů

+ Nízká cena paliva

+ Dojezdová vzdálenost (až 1000 kilometrů)

- Zákaz parkování v některých podzemních garážích

- Aktuálně řidší síť čerpacích stanic

 

Elektromobily

V ČR dnes jezdí několik stovek elektromobilů (odhady hovoří o 300–400), které lze dobíjet na desítkách veřejných dobíjecích míst a do budoucna také přímo v garáži každého motoristy. Elektromobily mají potenciálně nejnižší cenu paliva. Tyto vozy nevypouští žádné výfukové plyny a jejich provoz je téměř bezúdržbový.

Většímu využití elektřiny v dopravě ale zatím brání některé technologické i ekonomické nedostatky.

„Jde například o vysokou cenu vozidel, kde se rozdíly oproti běžným modelům nebo CNG pohybují až v řádech statisíců korun,“ vysvětluje Jiří Lachout.

Nízké jsou také dojezdové vzdálenosti elektromobilů, které se stále pohybují maximálně kolem 200 kilometrů na jedno nabití.

„Elektromobily znevýhodňuje menší kapacita akumulátorů a s tím spojený menší dojezd. Dále také málo možností rychlonabíjení. Pokud a až se tyto dvě negativa podaří odstranit, lze očekávat zvýšení zájmu,“ vysvětluje Igor Sirota.

+ Nejnižší cena paliva

+ Žádné výfukové plyny

+ Bezúdržbový provoz

- Vysoká cena vozidel

- Nízká dojezdová vzdálenost