přesnější gps | Trendy | autoweek.cz

Přesnější GPS

Přesnější GPS

02.05.2013 | Rybecký Vladimír | Trendy

Španělští vědci vyvíjejí přesnější GPS technologii pro automobily.

Vědci ze Skupiny pro aplikovanou umělou inteligenci (GIAA) na Universitě Karla III. v Madridu a Laboratoře pro inteligenci systémů (LSI) společně vyvinuli novou technologii, která má zlepšit přesnost GPS v navigacích automobilů na 90 %.

Po doplnění běžného GPS signálu dalšími čidly, jako jsou rychloměry a gyroskopy, se zmenší rozmezí chyby při stanovení pozice.

Člen skupiny Enrique Martí řekl: „Toto software je založeno na architektuře využívající informace v kontextu a výkonném algoritmu s názvem Unscented Kalman Filter, jenž vylučuje okamžité odchylky způsobené zhoršením signálu zachyceného GPS přijímačem nebo úplnou či částečnou ztrátou družic.“

Systém založený na fůzi čidel je možné instalovat do jakéhokoli vozu za velmi nízkou cenu a dá se případně ovládat chytrými telefony.

Výzkumník David Martí uvedl: „Podařilo se nám zlepšit určení pozice vozidla v kritických případech v rozmezí 50 až 90 % v závislosti na stupni zhoršení signálu a času, jenž ovlivňuje zhoršení na GPS přijímači.“

Rozmezí chyby komerčních GPS systémů, které se montují do automobilů, je v otevřeném terénu, kde je přijímač snadno dostupný ze satelitu, asi 15 m. Ve městech se signál odráží od budov a stromů, což může ovlivnit určení pozice vozu.

„To se stává neustále, ale komerční přijímače tento problém částečně řeší tím, že využívají mapy měst ve snaze umístit vozidlo do přibližného bodu,“ uvedl Martin. „Tato zařízení mohou naznačit, kde se přibližně řidič nachází, ale nelze je použít jako zdroj informací v inteligentním dopravním systému.“

Systém pracuje tak, že v podstatě předpovídá pozici a může vyhovovat vestavěným navigačním systémům, není však vhodný pro automatizovaná vozidla. Výzkumníci mají v plánu vyvinout systém, jenž by se dal ovládat pomocí chytrých telefonů. „Nyní pracujeme na začlenění tohoto systému fůzí dat do mobilního telefonu tak, aby dokázal integrovat všechna měření přicházející z čidel a získal tak stejný výsledek jako máme nyní, ale za mnohem nižší cenu, neboť je to něco, co může témě kdokoli nosit v kapse,“ řekl Martí.