přijde druhá míza pro minivany? | Trendy | autoweek.cz

Přijde druhá míza pro minivany?

Přijde druhá míza pro minivany?

24.01.2012 | Rybecký Vladimír | Trendy

Pro automobilové nadšence minivany nejsou přitažlivé. Jenže velká MPV v minulém roce v USA opět zaznamenaly pomalý růst. Koncept Chrysleru 700C poskytl ukázku toho, jak by mohla vypadat příští generace minivanů.

V současnosti je americký trh s minivany utlumený, ale leckdo se domnívá, že se během pár let opět zvedne. V roce 2011 se prodalo 524 158 vanů, což znamenalo 4% nárůst oproti předchozímu roku. Celý trh ale vzrostl o 10 %. Počet prodaných vozů je hodně vzdálen rekordu, který velká MPV vytvořila v roce 2000: 1 371 234 vozů.

Vítězem souboje o nadvládu v tomto segmentu se nově stala Toyota Sienna a přinesla tak alespoň malou radost pro katastrofami pronásledovanou japonskou značku. Celkem se prodalo 111 429 modelů Sienna, což byl 13% nárůst oproti roku 2010, kdy minivan Toyoty dosáhl 4. místa. Od modelu na druhém místě ji ale dělilo pouhých 567 prodaných vozidel. Na druhém místě se v roce 2011 umístil Dodge Grand Caravan se 110 862 prodanými vozy následovaný Hondou Odyssey s 107 068 kusy. Vítěz z roku 2010 Chrysler Town & Country se propadl až na čtvrté místo s 94 320 prodanými vozy. Dodge Grand Caravan a Chrysler Town & Country ovšem jsou v podstatě identická vozidla, která v Evropě známe jako Chrysler Grand Voyager a nově též jako Lancii Voyager a v USA se prodává také jako Volkswagen Routan.

Pokud jde o budoucnost, v tomto desetiletí se očekává velký růst prodeje minivanů. Počet prodaných vozů v USA zřejmě nepřevýší hranici 1 milionu, ale zajisté bude o pěkných pár tisícovek vyšší než vloni. Bude tomu tak proto, že automobilky se chopí šance oprostit se od tradičních, po desetiletí nezměněných šablon vzhledu těchto vozů a spotřebitelé na to, alespoň z počátku, zaberou.

Náznaky tohoto vývoje jsou jasně patrné. Honda hodně zariskovala netradičním bočním profilem přepracované Odyssey a dopadlo to dobře. Jediným důvodem, proč se nová Odyssey v roce 2011 nedostala na první místo byl nedostatek dílů způsobený březnovým zemětřesením a tsunami v Japonsku.

Pokud jde o Chrysler, Sergio Marchionne dal velmi jasně najevo, že příští generaci modelu Town & Country si nikdo nesplete s minivany minulosti. Chrysler na detroitském autosalonu bez velké okázalosti předvedl zajímavý koncept 700C, který je hodnocen jako ukázku směru designu příští generace minivanu. Byl zajímavou ukázkou toho, kam segment velkých MPV směřuje, třebaže všichni by byli překvapeni, kdyby Američané pod italskou kontrolou skutečně přišli s tak radikálním vozidlem. Až vyhodnocení ohlasu veřejnosti rozhodne, zda se šikmý prostřední sloupek a velká kola skutečně dočkají výroby.

Chrysler 700C byl dokonalým příkladem nekonvečního uvažování studia designu Chrysleru. Jednalo se o odvážnou snahu dodat trochu stylovosti mezi vozidla pro přepravu lidí krabicovitého tvaru.

Návrháři mají na vybranou jak vytvarovat profil střechu. Jedním způsobem, jak od sebe odlišit minivany, by mohlo být použití takové verze střechy, která se používala u oblíbeného kombi Oldsmobile Vista Cruiser od poloviny 60. let do roku 1977. Střecha Oldsmobilu se zvedala několik centimetrů nad třetí řadou sedadel a byly zde doplněny skleněné výplně. Cestující ve třetí řadě tak měli panoramatický výhled na krajinu. Inspirací pro tento tvar střechy byly autobusy, které v 50. letech automobilka General Motors vyráběla pro společnost Greyhound.

U minivanu by zvýšení střechy nad sedadly druhé a třetí řady zvětšilo prostor pro hlavu, který u některých současných minivanů bývá terčem kritiky. Zlepšilo by se také vystupování a nastupování do druhé řady sedadel. Větší pohodlí by také přineslo malé zvýšení polohy sedadel. Zdvižená střecha by minivan odlišila a navíc by poskytovala více pohodlí.

Zdálo se, že koncept 700C se stal exponátem autosalonu až na poslední chvíli, takže jej nedoprovázela žádná mediální příprava předem, vysvětlující texty a prospekty. Lidé si tak mohli o designu a jeho přednostech vytvořit svoje vlastní mínění.

Donedávna to vypadalo, že minivany a MPV ztrácejí na oblibě, takže třeba nad budoucností Renaultu Espace visí otazník, Chrysler 700C naznačil, že jsou firmy, kde se domnívají, že v tomto segmentu zbývá ještě prostor k životu. Designu exteriéru má však mnoho co dohánět. Linie působí neuspořádaně a jeho trojrozměrné dimenze dohromady neladí. Řada konkurenčních designérů byla překvapena, proč koncept nebyl lépe propracován a nepůsobí odvážněji vzhledem k tomu, jak provokující koncepty Chrysler na detroitském autosalonu dříve předváděl. Patrný však je plíživý vliv ze strany italských majitelů Chrysleru. Stačilo by totiž jen zaměnit masku chladiče, za to jaké používá Lancia, a auto by rázem vypadalo dotaženější. Styl Lancia je zde hodně patrný.

Prodej Voyageru naznačuje, že není od věci, aby Chrysler pokračoval s výrobou velkých MPV. Z tohoto důvodu je překvapující, že právě Chrysler nepřišel s něčím, co by bylo více vzrušující a přinášelo nové ideje.

 

  • Přijde druhá míza pro minivany?
  • Přijde druhá míza pro minivany?
  • Přijde druhá míza pro minivany?
  • Přijde druhá míza pro minivany?