první kurz bezpečné jízdy s elektromobilem | Trendy | autoweek.cz

První kurz bezpečné jízdy s elektromobilem

První kurz bezpečné jízdy s elektromobilem

28.06.2018 | | Trendy

První kurz bezpečné jízdy s elektromobilem pro veřejnost v České republice uspořádá Autodrom Most na konci srpna.

Zájemci z řad veřejnosti se mohou hlásit do kurzu bezpečné jízdy s elektromobilem, který mostecký autodrom uspořádá 26. srpna. Další budou následovat na základě poptávky.
 
Nabídka zatím nemá v tuzemsku obdobu. Potenciální zájemci o vozy na elektrický pohon se nyní musejí spoléhat výhradně na informace dealerů.
 
„Věříme proto, že se svými bateriemi poháněnými auty přijedou za námi a naučí se dostat z auta maximum jeho užitných vlastností, vyzkoušejí si, jak auto nejlépe ovládat v různých, a to i extrémních situacích a svým chováním přispějí ke zvýšení bezpečnosti na českých silnicích,“ uvedla obchodní a marketingová ředitelka společnosti Autodrom Most Jana Svobodová.
 
Instruktoři, kteří tematický obsah teoretické výuky i prvky praktického výcviku na plochách polygonu s využitím technologií koncipovali ve spolupráci s odborníky na elektromobilitu, už mají pilotní kurz za sebou. Zúčastnili se ho představitelé vybraných státních institucí a předních firem zabývajících se energetikou, dovozem a výrobou aut. Více informací o kurzu bezpečné jízdy s elektromobilem zájemci najdou zde.
 
„Očekáváme, že v blízké budoucnosti elektromobilů na českých silnicích výrazně přibyde. Je proto nutné, aby se jejich majitelé i řidiči služebních vozů s nimi naučili dobře zacházet a aby také věděli, jak se chovat v případě nenadálých situací či kolizí. I proto jsme se rozhodli pro rozšíření nabídky stále populárnějších kurzů bezpečné jízdy s konvenčními auty,“ upřesnila Svobodová.
 
Kurz zájemce může absolvovat s vlastním vozem, nebo si vypůjčit elektromobil Volkswagen e-Golf, který má autodrom k dispozici.
 
„Preferujeme výcvik s vlastním vozem, aby si jej majitelé ohmatali, vyzkoušeli a otestovali jeho chování v bezpečí uzavřených ploch pod odborným vedením. Před ukončením kurzu si navíc mohou baterie vozu doplnit potřebnou energií v dobíjecí stanici umístěné přímo na polygonu. Rádi ale samozřejmě e-Golf zapůjčíme řidičům, kteří o pořízení elektromobilu teprve uvažují a chtějí si jeho řízení vyzkoušet,“ doplnil vedoucí instruktor autodromu Marek Kohoutek.
 
Kurz není zaměřený pouze na bezpečnost, kdy řidiči musejí brát v potaz také fakt, že jejich auto je pro okolní účastníky silničního provozu téměř neslyšné, ale je pojatý také technologicky. Jízdní vlastnosti elektromobilů se výrazně neliší od konvenčních aut se spalovacím motorem a s automatickou převodovkou. Přesto mají některé specifické vlastnosti, například rychlý nástup točivého momentu a velmi působivou schopnost akcelerace.
 
„To je výhoda například při výjezdu z křižovatky nebo při předjíždění. Uživatelé však brzy zjistí, že ostřejší jízda s elektromobilem rapidně snižuje jeho dojezd. Nejlepších výsledků dosáhne řidič s lehkou nohou na plynu, který dodržuje bezpečnou vzdálenost od ostatních aut a který předvídá vývoj na silnici a podle toho dokáže efektivněji využít energii auta. Elektromobil tak nepřímo řidiče nutí k defenzivnějšímu stylu jízdy, který se odjakživa snažíme vštěpovat také posluchačům všech kurzů bezpečné jízdy tady na autodromu,“ vysvětlil dlouholetý zkušený instruktor autodromu a lektor kurzu Jiří Patera.
 
 
Narozeninový dárek Porsche: 911 bez střechy a luxusu
 
Studie Porsche 911 Speedster připomíná historické závodní modely. Pravděpodobně vznikne malá série, určená sběratelům.
 
Před sedmdesáti lety začala automobilka Porsche s výrobou sportovních automobilů. Ferdinand Porsche sice postavil několik závodních strojů už před druhou světovou válkou, ale nakonec ho proslavil Volkswagenu Brouk. Sériovou výrobu aut značky Porsche rozběhl až jeho syn Ferry Porsche a 8. června 1948 mu rakouská spolková země Korutany vydala potvrzení, že Porsche 356 001 smí jezdit po veřejných komunikacích. A tehdy se to všechno začalo.
 
Volkswagen Brouk posloužil jako dárce techniky. Úplně první prototyp Porsche měl motor umístěný netradičně - uprostřed před zadní nápravou. Aby auto mohlo být čtyřmístné, ale i z úsporných důvodů, konstruktéři posunuli vzduchem chlazený čtyřválcový boxer zcela dozadu až za zadní nápravu.
 
Výročí si stuttgartská automobilka připomíná prostřednictvím různých akcí. K narozeninám si navíc Porsche věnovalo dar v podobě studie 911 Speedster. Auto využívá technický základ 911, avšak je pouze dvoumístné, má nízké čelní sklo a nemá střechu. Namísto ní je k dispozici pouze plachta, kterou lze zakrýt kabinu, aby do zaparkovaného auta nenapršelo.
 
Design i filozofie auta odkazují na historické závodní modely Porsche. Konstruktéři si dali záležet na nízké hmotnosti - široké blatníky, přední kapota a kryt za předními sedadly sestávají z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny.
 
Nezapomnělo se ani na detaily laděné v retrostylu, jako jsou vnější zpětná zrcátka, hrdlo palivové nádrže nebo motiv kříže v grafice předních světlometů (závodní auta kdysi mávala během dne světlomety přelepeny páskou, aby krycí sklo odolávalo odletujícím kamínkům a roztříštění se). 21“ leštěné lité disky jsou k nábojům připevněny centrálními maticemi.
 
V kabině jsou anatomická sedadla z uhlíkového kompozitu a čalouněná světlou kůží. Z přístrojové desky zmizely komfortní prvky, jako klimatizace nebo navigační systém.
 
Technika vychází z Porsche 911 GT3. Plochý nepřeplňovaný šestiválec s výkonem 368 kW (500 k) je spřažený se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou.
 
Proslýchá se, že Porsche plánuje příští rok rozjet malosériovou výrobu modelu 911 Speedster.
 
 
Obezřetnost při koupi vozidla se vyplácí!
 
Středočeští kriminalisté, specializující se na problematiku autokriminality, prověřují ve spolupráci se společností Cebia téměř 1000 vozidel, u kterých je dáno podezření na nelegální manipulaci s počtem ujetých kilometrů. 
 
Vzhledem k tomu, že společnost Cebia dlouhodobě upozorňuje na skutečnost, že v České republice dochází u velkého procenta prodávaných vozidel k nelegální manipulaci s počtem ujetých kilometrů, Krajské ředitelství policie Středočeského kraje s ní navázalo spolupráci. Jejím účelem není pouze odhalení této nelegální činnosti a zahájení trestního stíhání konkrétních osob, ale také upozornění na tento problém a zlepšení povědomí občanů, kteří do nákupu vozidla investují nemalé částky. Celá akce je teprve na svém počátku a k případnému sdělení obvinění pachatelů dojde v horizontu několika týdnů, neboť je nutné zajistit mimo jiné podklady ze zahraničí.
 
Z doposud zjištěných skutečností lze konstatovat, že většina „stočených“ vozidel pochází právě ze zahraničí a v ČR jsou přihlašována jako vozidla individuálně dovezená. Zatím je rekordmanem vozidlo, které bylo stočeno o více než 400 000 km, nejčastěji se hodnota stočených kilometrů pohybuje v řádech desítek tisíc.
 
Obecně lze konstatovat, že nelegální manipulace s ujetými kilometry je dlouhodobým problémem, proti kterému je nutné bojovat, a na který je třeba upozorňovat především občany, kteří si ojetý vůz hodlají zakoupit. To, že je stáčení tachometrů celoevropským problémem, dokazuje také skutečnost, že se touto problematikou zabývají orgány EU, podle kterých zákazníci napříč EU přicházejí kvůli těmto podvodům ročně o 5,6 až 9,6 miliardy eur (140 až 240 miliard Kč).
 
Policisté rovněž upozorňují zájemce o koupi ojetého vozidla, aby nepodceňovali jeho prověření a nespokojili se jen s předloženou servisní knihou nebo případně pouhým tvrzením prodejce. V České republice existuje například portál www.kontrolatachometru.cz, který provozuje Ministerstvo dopravy ČR a je zde možné vyhledat stav najetých kilometrů zaznamenaných při technických prohlídkách v ČR. U vozidel z dovozu je však situace značně obtížnější. Pokud již někdo vozidlo, u kterého později zjistil manipulaci s najetými kilometry, zakoupil, může se obrátit na policii a podat trestní oznámení.
 
Na základě rozhodnutí Nejvyššího soudu je zřejmé, že nelegální manipulace s ujetými kilometry je trestným činem podvodu dle ust. § 209 trestního zákoníku. Trestní sazba se odvíjí od způsobené škody a může být až 5 let při prokázané škodě od 50 000 do 500 000 Kč.
 
 
Úspěšné tažení proti stáčení
 
Policie ČR s pomocí Cebie odhalila stovky aut se stočeným tachometrem.
 
Společnost Cebia navázala spolupráci s policií Středočeského kraje v rámci prověřování stavu tachometrů ojetých vozidel.
 
Středočeští kriminalisté se obrátili na společnost Cebia ohledně podkladů pro kontrolu vozidel a jejich vytipování na počátku letošního roku. Cílem akce, během níž kriminalisté prověřují téměř 1000 aut, je postihovat nelegální stáčení tachometrů v rámci stávající právní úpravy v České republice. U 400 kontrolovaných aut je podle policie důvodné podezření z neoprávněné manipulace s počitadlem ujeté vzdálenosti. Zatím je rekordmanem vozidlo, které bylo stočeno o více než 400 000 km, nejčastěji se hodnota stočených kilometrů pohybuje v řádech desítek tisíc.
„Cílem akce není pouze odhalení této nelegální činnosti a zahájení trestního stíhání konkrétních osob, ale také upozornění na tento problém a zlepšení povědomí občanů, kteří do nákupu vozidla investují nemalé částky. Celá akce je teprve na svém počátku a k případnému sdělení obvinění pachatelů dojde v horizontu několika týdnů,“ říká mluvčí Krajského ředitelství policie Středočeského kraje Zdeněk Chalupa.
„Stáčení tachometrů je dlouhodobý problém, proti kterému je třeba bojovat především prověřováním vozidel. Auto se stočeným tachometrem lze prodat o desítky tisíc dráž, pro některé prodejce může jít o lukrativní byznys. Rozhodli jsme se policii s vyšetřováním a potlačováním této nekalé praktiky na základě žádosti pomoci,“ sdělil ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.
Martin Pajer také doporučil, že pokud chce člověk, který kupuje ojeté auto, minimalizovat riziko budoucích problémů kvůli stočenému tachometru, měl by si možnou manipulaci s tachometrem ověřit například fyzickou kontrolou tachometru a vozidla v nezávislém servisu, nebo kontrolou historie vozidla.
 „Obecně lze konstatovat, že nelegální manipulace s ujetými kilometry je dlouhodobým problémem, proti kterému je nutné bojovat, a na který je třeba upozorňovat především občany, kteří si ojetý vůz hodlají zakoupit. Rovněž upozorňujeme zájemce o koupi ojetého vozidla, aby nepodceňovali jeho prověření a nespokojili se jen s předloženou servisní knihou nebo případně pouhým tvrzením prodejce,“ říká dále Chalupa.
Na základě rozhodnutí Nejvyššího soudu je zřejmé, že nelegální manipulace s ujetými kilometry je trestným činem podvodu dle ust. § 209 trestního zákoníku, a stáčení tachometru tak lze řešit na základě současné právní úpravy. Trestní sazba se odvíjí od způsobené škody a může být až 5 let při prokázané škodě od 50 000 do 500 000 Kč.
„Prověřit si historii vozu v systému Autotracer od Cebia může každý. V případě, že klient najde pouze jeden podezřelý záznam o stavu tachometru, který může znamenat jak stočení, tak chybu zápisu na straně dodavatele daného údaje, měl by klient kontaktovat společnost Cebia, která údaj u dodavatele prověří. Při prověření historie vozidla lze odhalit také případné havárie, servisní úkony, odcizení, zatížení leasingem či úvěrem nebo například aktuální tržní hodnotu automobilu. Cebia prověřuje rovněž originalitu identifikátorů vozů, tedy zda auto nebylo nelegálně předělané z více vozů, a původ vozidel dovezených ze zahraničí.“ doporučuje Pajer.
 
 
Nová řada Berlingo, Partner a Combo
 
Skupina PSA jako vedoucí evropský výrobce v oblasti lehkých užitkových vozů v rámci své ofenzívy obnovuje svou nabídku v segmentu malých dodávek s novou generací vozů Peugeot Partner, Citroën Berlingo Van a Opel/Vauxhall Combo Cargo.
 
Skupina PSA hodlá upevnit své postavení vedoucího výrobce na evropském trhu s malými dodávkami, kde dosahuje více než 30 % podíl, a nabízí svým současným i budoucím zákazníkům novou generaci vozů Peugeot Partner, Citroën Berlingo a Opel/Vauxhall Combo. Nová generace je 3. u vozů Peugeot Partner a Citroën Berlingo a už 5. u vozu Opel Combo.
 
Skupina PSA v roce 2017 ve světě prodala 658 000 užitkových vozů a odvozených osobních verzí, což představovalo nárůst o 16 %. Peugeot Partner byl v roce 2017 v čele prodejů dodávek v Evropě s prodejem téměř 78 000 vozů následován Citroënem Berlingo s téměř 73 000 prodanými vozy.
 
Nové vozy, které vzešly ze společného vývojového programu, vznikly na základě platformy EMP2. Nové modely poskytují zákazníkům zcela nové prvky výbavy uspokojující každodenní i mimořádné potřeby a nabízejí stále větší bezpečnost (podpůrné prvky řízení a manévrování), komfort a praktičnost (kabina typu polokombi, větší užitečné zatížení, delší ložná plocha, paket Stavba atd.).
 
Skupina PSA nyní nabízí širokou škálu verzí karoserií kombinujících různé varianty užitečného zatížení od 650 kg po 1000 kg, dvě délky vozidel 440 a 475 cm, 2, 3 nebo 5 míst k sezení a prvky výbavy (otvor pro dlouhý náklad, výklopný zadní díl střechy „Girafon“, zesílené osvětlení nákladového prostoru, zásuvka 220 V atd.), která tak dokáže pokrýt všechny potřeby profesionálních uživatelů.
 
Uvedené vozy se budou prodávat ve stovce zemí. V Evropě bude zahájeno přijímání objednávek v září.
 
Philippe Narbeburu, ředitel obchodní jednotky Užitkové vozy uvedl: „Tato nová generace malých dodávkových vozů představuje novou etapu obnovy našich modelových řad. Naše nabídka je moderní, vozy jsou výkonné a byly navrženy tak, aby uspokojily náročné požadavky klientů a zajistily jim jedinečný zážitek. Chceme upevnit naše vedoucí vedení v Evropě a dál vyvážet naše know-how na další kontinenty.“
 
Vozy značky Peugeot a Citroën se vyrábějí v továrnách ve španělském městě Vigo a v portugalském městě Mangualde. Španělský závod bude poprvé vyrábět i vozy Opel/Vauxhall. Pro zajištění obchodních cílů nové nabídky byl v Mangualde vytvořen třetí výrobní tým (225 nových zaměstnanců) a ve Vigu čtvrtý (900 nových zaměstnanců), které fungují od dubna (Mangualde) a června (Vigo). Obě továrny, jež jsou součástí Pyrenejské divize PSA, prošly rozsáhlou modernizací, aby mohly při výrobě nových modelů Peugeot Partner, Citroën Berlingo a Opel/Vauxhall Combo dosahovat kvality na nejlepší úrovni skupiny PSA.
 
 
Inovativní program Flexi Care
 
S příchodem nejmenšího SUV Volva XC40 se zájemcům o toto auto otevírá další cesta k jeho získání. Nový alternativní prodejní kanál se jmenuje Flexi Care a je jednou z možností, jak si jednoduše a rychle pořídit nové Volvo.
 
Program Flexi Care představuje alternativní způsob pronájmu vozu, který odpovídá požadavkům moderní doby. V době, kdy jsou zákazníci zvyklí platit za stále více služeb transparentním způsobem bez navýšení o přidané poplatky, se může tradiční proces koupě a vlastnictví vozu zdát komplikovaný. Program Flexi Care to mění.
 
Smyslem tohoto prodejního konceptu je poskytnout zákazníkům pohodlný přístup k vozu. Jde o alternativu k tradičnímu zakoupení vozu nebo leasingu. Jeho hlavní přidanou hodnotou je usnadnění pořizování nového auta. Čas je luxus a Volvo se prostřednictvím programu Flexi Care snaží svým klientům tento luxus dopřát v co největší možné míře.
 
V rámci služby Flexi Care lze za měsíční paušální poplatek získat pronájem nového Volva XC40 bez nutnosti vkládat vlastní prostředky například v podobě akontace či dalších souvisejících poplatků. Veškerý servis a údržba probíhají pod taktovkou Volva. Proti jiným finančním produktům si může zákazník zvolit vyzvednutí vozu v době a místě které mu vyhovují.
 
Aby bylo možné kompaktní crossover XC40 v programu Flexi Care využívat naplno, dostává jeho nový „majitel“ k vozu i poukaz na značkové příslušenství Volvo v hodnotě 15 000 Kč vč. DPH dle vlastního výběru.
 
Od 1. července budou první vozy k dispozici prakticky ihned po uzavření smlouvy. Po celou dobu nájmu je vůz chráněn zárukou a balíček služeb zahrnuje i veškeré poplatky typu silniční daně či dálniční známky. Vedle předvídatelných služeb nabízí Flexi Care další, zcela exkluzivní - například službu Concierge, která podává pomocnou ruku při plánování cest od informační služby před výjezdem až po rezervaci restaurace nebo hotelu.
 
Součástí programu Flexi Care je pojištění, příslušenství a další doplňkové služby, jako jsou sezonní výměna kol a jejich uskladnění či osobní asistenční služby. Výše měsíčního poplatku se odvíjí od délky pronájmu, zvolené motorizace a výbavy vozu. Začíná na 12 999 Kč bez DPH.
 
Volvo XC40 je prvním vozem značky, který si lze pronajmout v rámci programu Flexi Care. Progresivitu vozu Volvo XC40 dokládá systém Volvo on Call, který s aplikací v chytrém telefonu umožňuje na dálku vychladit nebo naopak vytopit interiér, najít auto v místě, kde se člověk příliš nevyzná či spravovat jednoduše knihu jízd. Do mobilní aplikace se totiž ukládají informace o každé cestě (například časy startu a dojetí, ujetá vzdálenost či spotřeba), které lze následně odeslat mailem nebo exportovat do přehledné tabulky v Excelu. Součástí služby Volvo on Call, jež patří do standardní výbavy, je u XC40 také koncept sdílení vozu, který umožní na dálku díky technologii digitálního klíče zapůjčit jej na určitou dobu třeba rodinným členům či kolegům.
 
Elektronická platforma pro prodej prostřednictvím portálu www.Skoda-online.cz se setkala s velkým zájmem zákazníků. Hlavní předností on-line prodeje je možnost vybrat si nové auto rychle a z pohodlí domova. Zákazník nemusí navštívit prodejní místo ani kvůli podpisu smlouvy, a pokud si to přeje, dokonce ani kvůli převzetí vozu. Kromě zjednodušení administrativních úkonů je významným přínosem krátká čekací lhůta.

Zájemci mohou na internetu vybírat ze stovky různých variant modelů a výbav, u všech nabízených specifikací vidí také aktuální termín dodání. Nejkratší dodací lhůta u oblíbených verzí dosahuje pouhých 14 dnů. I náročnější provedení však jsou k dostání zpravidla do devadesáti dnů od uskutečnění objednávky.

K dispozici jsou objednávky automobilů formou operativního leasingu Škoda Bez starostí. Různé možnosti financování nabízejí 48 kombinací, aby se vyhovělo odlišným požadavkům soukromých zájemců nebo podnikatelů. Zákazník může zaplatit nejen přímým bankovním převodem, ale dokonce i platební kartou.

„Není pochyb o tom, že digitalizace hraje v automobilovém průmyslu stále větší význam. Jsme rádi, že jsme dokázali její přínos i v obchodní praxi. On-line prodej automobilů je zajímavou příležitostí pro posílení naší obchodní sítě a jedinečným způsobem, jak oslovit nové skupiny zákazníků. Také tím získáváme velkou konkurenční výhodu před dalšími výrobci,“ říká šéf Škoda Auto Česká republika Luboš Vlček.
 
Celkový proces nákupu je mimořádně snadný. Prostřednictvím QR kódu nebo přímo na webových stránkách si lze spustit krátké instruktážní video, které kupujícího během jedné minuty provede hlavními kroky. Zájemcům o nový vůz přináší digitalizace prodeje celkové zjednodušení objednávky i časovou úsporu, prodejní partneři získají novou klientelu a moderní způsob uskutečnění prodeje.
 
První klienti již také využili unikátní službu doručení vozu domů, která dále umocňuje rychlé a bezstarostné pořízení nového automobilu. Pro zájemce o tradiční převzetí objednaného vozidla zůstává možnost navštívit jednoho ze 174 participujících prodejních partnerů společnosti Škoda Auto v České republice.