elektromobily spotřebují víc, než se uvádí | Trendy | autoweek.cz

Elektromobily spotřebují víc, než se uvádí

Elektromobily spotřebují víc, než se uvádí

24.10.2018 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Renomovaný německý autoklub ADAC prověřil spotřebu automobilů na elektrický pohon. Zjistil, že deklarovaná spotřeba neodpovídá realitě a může se lišit i o desítky procent. Srovnání ADAC ukazuje, že mezi elektromobily existují velké rozdíly v dojezdu, spotřebě elektrické energie i nákladech.
Řidiči elektromobilů, na rozdíl od klasických vozů se zážehovými nebo vznětovými motor, většinou nevědí kolik elektřiny vlastně spotřebují a jak ekonomická jízda v elektromobilu vlastně je. Německý autoklub ADAC proto podrobil 12 elektromobilů náročnému testu, který cílí na realistické měření spotřeby všech typů vozidel. V případě aut s elektrickým pohonem se zaměřil na reálnou spotřebu v kilowatthodinách na 100 km a na vzdálenost, jakou můžete na jedno nabití urazit.
 
Spotřeba elektrické energie spotřeba (kWh/100 km)
model reálná deklarovaná
BMW i3 (94 Ah) 17,4 12,6
Hyundai Ioniq Electric Style 14,7 11,5
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend 19,5 14,3
Nissan e-NV200 Evalia 28,1 25,9
Nissan Leaf I Acenta (30 kWh) 20,5 15,0
Nissan Leaf II Acenta 22,1 15,2
Opel Ampera-e First Edition 19,7 14,5
Renault Zoe Intens 20,3 13,3
Smart Fortwo Coupe EQ Prime 18,3 12,9
Tesla Model S P90D 24,0 20,8
Tesla Model X 100D 24,0 20,8
Volkswagen e-Golf 17,3 12,7
 
Dalo se očekávat, že větší a těžší automobily budou mít také větší spotřebu. Takto velké rozdíly však odborníci v ADAC přesto neočekávali. Rozdíly oproti deklarované spotřebě mohou být způsobeny dvojím způsobem - rozdílnou účinností motoru oproti tomu, co výrobce uvádí, a také ztrátám energie při samotném nabíjení - ne všechna elektřina, kterou vůz nabíjíme, ve skutečnosti zvýší nabití akumulátoru.
 
Dojezd na plné nabití kapacita akumulátorů (kWh) skutečná energie spotřebovaná na plné nabití (kWh) změřený dojezd (km)
BMW i3 (94 Ah) 27,2 32,6 188
Hyundai Ioniq Electric Style 28 30,9 211
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend 64 73,9 375
Nissan e-NV200 Evalia 40 46,9 167
Nissan Leaf I Acenta 30 32,5 159
Nissan Leaf II Acenta 40 44,5 201
Opel Ampera-e First Edition 60 67,4 342
Renault Zoe Intens 41 49,5 243
Smart Fortwo Coupe EQ Prime 17,6 20,5 112
Tesla Model S P90D 90 94,5 393
Tesla Model X 100D 100 108,3 451
Volkswagen e-Golf 35,8 34,9 201
 
Automobily Tesla se tedy v testu řadily k těm nejméně úsporným, vzhledem k velké kapacitě baterie však tento značný handicap kompenzují delším dojezdem. ADAC si ve své zprávě posteskl nad tím, že korejské automobilky do svých vozů neinstalují větší akumulátory. Vzhledem k ekonomickému provozu by to z jejich vozů činilo zajímavou alternativu.
 
Kolik stojí dojezd změřený dojezd (km) Cena (eur) Cena eur na 1 km dojezdu
BMW i3 (94 Ah) 188 37 550 200
Hyundai Ioniq Elektro  211  33 300 158
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) 379  39 000 103
Nissan e-NV 200 Evalia  167 41 053 246
Nissan Leaf I (30 kWh) 159 31 265 197
Nissan Leaf II 201 31 950 159
Opel Ampera-e 342  42 990 126
Renault Zoe (41 kWh)  243  34 100 140
Smart Fortwo Coupé EQ 112 21 940 196
Tesla Model S P90D 393 124 200 316
Tesla Model X 100D 451 115 380 256
VW e-Golf 201 35 900 179
 
Pokud porovnáme prodejní cenu a přejdeme k jednoduché otázce „kolik za své peníze dostanu“, dospěl ADAC k novému hodnocení. Pokud jde o poměr ceny a dojezdu, dostaneme nejvyšší úroveň ve vozech Tesla, které poskytují opravdu drahé potěšení z dlouhého dojezdu. U menších vozidel je poměr mnohem výhodnější, přičemž nejlépe vychází Hyundai Kona.
 
Záleží na celkových nákladech
Také pro elektromobily platí, že prodejní cena nevyjadřuje veškeré pořizovací náklady. Do celkové bilance provozních nákladů je třeba zahrnout prodejní cenu, náklady na údržbu a opravy, pojištění a ztrátu zůstatkové hodnoty. Náklady na servis a údržbu elektrického vozidla jsou nižší než u aut se spalovacími motory. Je však stále vysoká prodejní cena a související ztráta zůstatkové hodnoty.
 
Při hodnocení environmentálních vlastností osobních automobilů v procesu měření ADAC Ecotest je zřejmé, že elektrická vozidla mají při jízdě většinou dobré nebo velmi dobré vlastnosti. Celková bilance CO2 však už nevychází tak jednoznačně.