snaha googlu proniknout do aut vyvolala odpor audi | Aktuality | autoweek.cz

Snaha Googlu proniknout do aut vyvolala odpor Audi

Snaha Googlu proniknout do aut vyvolala odpor Audi

05.01.2015 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Tlak společnosti Google na prosazení se s aplikací Android Auto v automobilech čelí rostoucímu odporu v Německu, kde právníci podporují značky Audi a Mercedes-Benz v jejich snaze omezit přístup společnosti Google do softwaru pod kapotou.

Aplikace Android Auto společnosti Google stejně jako v chytrém telefonu umožňuje interakci řidičů s hudbou poslouchanou v automobilu a s navigačními systémy. Automobilky si však nepřejí, aby Android ovládal automobily tak, jako tomu je telefony a tablety.

 

Starosti to dělá také německým politikům. Nechtějí, aby význam nejdůležitějšího průmyslu v zemi byl oslaben, pokud by Google získal přístup k údajům o chování a místě výskytu automobilů a jejich cestujících. A pokud německé automobilky, které po technické stránce dominují segmentu prémiových vozů, nebudou ochotny spolupracovat, pro Google bude zřejmě obtížnější proniknout do automobilového průmyslu jako celku.

 

„Údaje, které shromažďujeme, jsou naše a nikoli Googlu. Pokud se dostávají do blízkosti našeho operačního systému, nesmí do něj zasahovat,“ řekl generální ředitel Audi Rupert Stadler a podpořil tak předchozí vyjádření vrcholných představitelů Volkswagenu Martina Winterkorna a Daimleru Dietera Zetscheho.

 

Vláda německé kancléřky Angely Merkelové již v obavě z rostoucí moci Googlu chce zabránit tomu, aby si kalifornská společnost vybudovala monopolní pozici jako partner pro vývoj automobilů, které se nakonec budou řídit samy. V roce 2012 se automobilový průmysl podle Federálního statistického úřadu podílel 6,5 % na všech zdanitelných příjmech v Německu, čímž se stal největším výrobním sektorem v zemi.

 

„V každém případě musíme zabránit tomu, aby se náš vývoj stal závislý na společnostech jako je Google,“ řekl Joachim Pfeiffer, mluvčí parlamentního bloku Merkelové pro ekonomickou a energetickou politiku.

 

Trh se softwarem pro asistované řízení může podle poradenské firmy Roland Berger do roku 2030 představovat 20 miliard eur.

 

Mluvčí Googlu Klaas Flechsig odmítl komentovat politickou opozici vůči plánům, které má tento výrobce softwaru. Cílem společnosti již není dostat na ulice do konce roku první automobily typu Android Auto. Další načasování ale mluvčí Googlu odmítl komentovat.

 

Při setkání s předsedou představenstva Googlu Ericem Schmidtem ministr pro ekonomiku a energii Sigmar Gabriel řekl, že on sám „Google obdivuje, ale rovněž obdivuje dovednosti inženýra, který dokáže postavit automobil.“ Evropská unie chce podle Gabriela založit vlastní „architekturu dat“, která podpoří ekonomický růst.

 

Představitelé automobilek i regulátorů trhu si stále živě uvědomují, jakou lekci dostalo odvětví mobilních telefonů. Vzhledem k tomu, že stále více lidí spoléhá na aplikace a služby v mobilech, Android přinutil výrobce telefonů, jako jsou Samsung Electronics a HTC, aby plnili jeho standardy, čímž je z větší části oddělil od vlastních silných stránek. Po pěti letech od zavedení tohoto operačního systému evropští hráči, jako Nokia Oyj a Ericsson, přestali telefony zcela vyrábět.

 

Podle partnera konzultační společnosti Oliver Wyman Jürgena Reinera čím více se Googlu a dalším výrobcům softwaru podaří usídlit se v ekosystému automobilu, tím více peněz spotřebitelů půjde těmto technologickým společnostem místo automobilkám.

 

„Existuje místo, kde se automobilky mohou chránit před někým, kdo se chce vklínit mezi výrobce a zákazníky,“ uvedl Reiner. „Jsou to data, která se vytvářejí v automobilu a kolem něj.“

 

Google před rokem ohlásil svou Otevřenou automobilovou alianci. Projekt, spočívající v partnerství s automobilkami, má za cíl přenést platformu Androidu do automobilů. Německé automobilky ale se vstupem do něj nespěchaly. Daimler a BMW dosud mezi členy aliance chybí. Volkswagen a jeho značka Audi se členy staly, ale uvedly, že chtějí omezit přístup Googlu ke klíčovým informacím pocházejících z jejich vozidel.

 

BMW stále zvažuje, zda bude využívat software Android Auto a mezitím pokročilo se zaváděním systému CarPlay společnosti Apple, který zobrazuje verzi aplikací iPhone na přístrojové desce. Uvedl to mluvčí BMW Niklas Drechsler. Daimler mezitím stále zvažuje vstup do aliance a jedná s Googlem o podmínkách.

 

Znepokojení bylo patrné i z materiálů prezentovaných na výroční konferenci Křesťanských demokratů Angely Merkelové v Kolíně nad Rýnem 10. prosince 2014: „Výkonnost digitálních systémů v automobilu bude hrát při rozhodování spotřebitelů o nákupu brzy minimálně stejnou roli jako samotný výrobce. Jízda s podporou internetu otevírá německým automobilkám a dodavatelům obrovský potenciál.“

 

Google s automobilkami intenzivně diskutuje o rozvoji technologií, které by zmenšily počet nehod, snížily emise díky efektivnějším dopravním trasám a městům umožnily snížení množství parkovacích míst. Klíčové je podle ředitele pro rozvoj obchodu v Evropě Jense Redmera vytvoření sdílené databáze pro výměnu a analýzu informací společně s automobilkami: „Považujeme se spíše za partnery než za někoho, kdo chce celé odvětví obrátit vzhůru nohama,“ řekl.

 

Automobilky by se rovněž mohly poohlédnout jinde. Telefonní společnosti, jako Vodafone a Deutsche Telekom, samy doufají, že se jim podaří vklínit mezi automobilky a softwarové společnosti.

 

Vzhledem k tomu, že automobilky si hodlají ponechat kontrolu, Vodafone by fungoval pouze jako informační kanál, uvedl Erik Brenneis z anglické pobočky společnosti a dodal: "My nechceme zasahovat do způsobu, jakým automobilky s daty pracují.“