automobilky odmítly závazek k bezemisním vozidlům | Aktuality | autoweek.cz

Automobilky odmítly závazek k bezemisním vozidlům

Automobilky odmítly závazek k bezemisním vozidlům

12.11.2021 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Glasgowskou deklaraci o vozech a dodávkách s nulovými emisemi, přijatou v rámci jednání COP26, nepřijaly významné státy a výrobci automobilů se zdrželi hlasování. Podle Toyoty na světě jsou regiony dosud nepřipravené na bezemisní mobilitu.
Závazek COP26 zastavit prodej znečišťujících vozidel do roku 2040 označují aktivisté za změnu klimatu za nedostatečný a kritizovali absenci velkých ekonomik, včetně významných producentů automobilů Spojených států, Německa a Francie, stejně jako předních výrobců automobilů, včetně propagátorů bezemisních vozidel jako jsou Volkswagen a Toyota.
 
Nezávazné prohlášení o automobilech a užitkových vozech s nulovými emisemi zavazuje signatáře, že budou „usilovat o to, aby všechny prodeje nových automobilů a dodávek byly celosvětově nulové do roku 2040 a nejpozději do roku 2035 na předních trzích.“
 
Deklarace byla otevřena představitelům zemí a měst, výrobcům automobilů, podnikům s velkým vozovým parkem, finančním institucím a investorům. V rámci deklarace se místní a regionální vlády zavazují, že nejpozději do roku 2035 převedou své vozové parky na elektrické, zatímco podniky slibují, že tak učiní do roku 2030.
 
Slib podepsalo celkem 26 zemí, včetně hostitele COP26 Velké Británie, Kanady a Indie a také zemí EU Polska, Nizozemska a Rakouska. Slib ale podepsalo pouze šest velkých automobilek, mezi nimi Mercedes-Benz, Ford a Volvo Cars. Dalšími předními společnostmi na palubě jsou Uber a prodejce potravin Sainsbury’s.
 
Výkonný ředitel Greenpeace Germany Martin Kaiser řekl, že závazek není v souladu s cílem omezit globální nárůst teploty na 1,5 °C: „Dnes je vážně znepokojující, že velké ekonomiky, jako USA, Německo, Čína nebo Japonsko, a výrobci jako Volkswagen, Toyota a Hyundai se ani nedokáží přimět podepsat prohlášení o elektrických vozidlech, který slibuje méně, než je skutečně nutné k udržení klimatické bezpečnosti.“
 
Nevládní organizace pro čistou mobilitu Transport & Environment (T&E) byla podobně znepokojena nedostatečným závazkem od velkých znečišťovatelů: „Vzhledem k tomu, že chybí Čína, USA, Německo a Francie, bude odstranění největšího zdroje znečištění z dopravy vyžadovat víc než nezávazné prohlášení.“
 
Německý ministr dopravy Andreas Scheuer uvedl, že země nepodepíše deklaraci kvůli sporu o to, zda spalovací motor hraje roli při snižování emisí. Zatímco fosilní paliva by měla být postupně vyřazena, součástí řešení mohou být spalovací motory na čistě spalující syntetická paliva vyrobená s využitím obnovitelné energie.
 
Zjevná neochota Číny, největšího světového automobilového trhu, a Spojených států, druhého největšího automobilového trhu, se k tomuto závazku připojit vyvolává otázky o jeho účinnosti.
Nicméně, zatímco Spojené státy jako celek nejsou účastny, klíčové státy, nejvíc nakupující auta jako jsou Kalifornie a New York, ano.
 
Deklarace je v zásadě v souladu s plány EU v rámci klimatického balíčku „Fit for 55“ zakázat do roku 2035 prodej nových automobilů a dodávek, které produkují uhlíkové emise.
 
Toyota Motor uvedla, že nepodepsala závazek do roku 2040 postupně vyřadit z produkce automobily na fosilní paliva proto, že velké části světa nejsou připraveny na auta s nulovými emisemi. Mluvčí Toyoty řekl agentuře Reuters: „Tam, kde existuje energetická a nabíjecí infrastruktura, ekonomika a připravenost zákazníků jsme připraveni urychlit a pomoci s podporou vhodných vozidel s nulovými emisemi. Nicméně v mnoha oblastech světa, jako jsou Asie, Afrika, Střední východ, dosud nebylo vytvořeno prostředí vhodné pro podporu dopravy s plnými nulovými emisemi. Myslíme si, že dosažení pokroku bude trvat déle. Proto je pro nás v této fázi obtížné zavázat se ke společnému prohlášení.“
 
Také Volkswagen uvedl, že tempo zavádění elektricky poháněných vozidel se bude lišit region od regionu. Proto generální ředitel VW Herbert Diess odmítl závazek nulových emisí podepsat. „Stále by mohlo mít smysl používat vozy na syntetická paliva v Latinské Americe i po roce 2035,“ řekl Diess.