nová generace pohonu všech kol bmw xdrive | Trendy | autoweek.cz

Nová generace pohonu všech kol BMW xDrive

Nová generace pohonu všech kol BMW xDrive

04.03.2011 | Rybecký Vladimír | Trendy

Značka BMW nabízí pohon všech kol jako alternativu ke standardnímu pohonu zadních kol již více než čtvrt století. Druhá generace pohonu všech kol BMW xDrive, přinášejí kromě dynamičtějšího projevu také významné snížení spotřeby paliva.

Každý ze systémů pohonu všech kol, který se kdy do vozů BMW dodával, byl navržen tak, aby kombinoval prověřenou agilitu pohonu zadních kol s dodatečnou trakcí, která přijde vhod zejména na silnicích s horší adhezí, ale také v kombinaci s výkonnými motory. Stejný přístup je patrný také na stálém elektronicky řízeném pohonu všech kol BMW xDrive, jenž získal v celosvětovém měřítku mnoho ocenění.

V nejnovějších modelech BMW se na silnice dostává druhá generace pohonu všech kol BMW xDrive, přinášející kromě dynamičtějšího projevu také významné snížení spotřeby paliva. Jedná se tedy o další z částí komplexního přístupu BMW EfficientDynamics.

Pohon všech kol BMW xDrive je navržen tak, že se k pohonu kol zadní nápravy podle potřeby neustále připojuje i pohon předních kol. Tento úkol má na starosti elektronicky řízená lamelová spojka, umístěná na výstupu z převodovky.

Pohon všech kol BMW xDrive pracuje se základním rozdělením točivého momentu mezi nápravy v poměru 40:60 ve prospěch zadních kol. Tento poměr se ale na základě aktuální jízdní situace neustále mění tak, aby bylo dosaženo optimálního rozdělení točivého momentu mezi nápravy nejen z pohledu trakce, ale také podle dynamického chování vozu. V extrémních případech dokáže systém xDrive poslat až 100 % momentu ke kolům přední nebo naopak zadní nápravy, a tím zajistit její plně variabilní distribuci.

Pohon všech kol xDrive je propojen se stabilizačním systémem DSC, takže oba tyto systémy pracují v souladu. Aktivní změna rozdělení točivého momentu dokonce předchází samotným účinkům stabilizačního systému, které následně nemusejí být vždy potřeba. Tím se účinně zvyšuje dynamika zejména při průjezdu zatáčkami. Aktivní činnost pohonu všech kol totiž dokáže předcházet počátkům nedotáčivosti nebo naopak přetáčivosti.

Hlavní předností pohonu všech kol BMW xDrive je především jeho rychlost reakce, daná i použitou komunikační sběrnicí FlexRay, což je v současnosti nejrychlejší řešení pro přenos informací v automobilech. BMW bylo prvním výrobcem, jenž ji v roce 2007 s druhou generací BMW X5 přinesl do sériové výroby.

Samotná lamelová spojka je schopná mezi svými krajními polohami (plně rozepnuto/plně sepnuto) přepnout během pouhých 100 ms. To je reakční čas přibližně poloviční než u atmosférického zážehového motoru. Když tedy řidič dá plynovým pedálem pokyn k akceleraci, pohon všech kol xDrive se této očekávané dynamické změně dopředu přizpůsobí, čímž reaguje s předstihem. Právě rychlostí činnosti a předvídavostí předstihuje pohon všech kol BMW xDrive všechny konvenční systémy pracující s různými typy mechanických závěrek diferenciálů, které automaticky reagují až na nastalý prokluz, a to obvykle v čase kolem 500 ms.

BMW neustále pracuje také na zdokonalování činnosti pohonu všech kol BMW xDrive, a to především z důvodu zvýšení účinnosti celého systému, jež vede ke snížení spotřeby paliva. Postupně se proto do výroby zavádí nová generace rozdělovacího modulu s elektronicky řízenou lamelovou spojkou a pohonem hnacího hřídele pro přední nápravu. Jedná se o komplexnější řešení s integrovaným ovládacím servomotorem lamelové spojky do skříně rozvodovky. Tím není nutné použít olejové čerpadlo a současně dochází ke zmenšení počtu dílů celého systému. I nadále se používají dva systémy pro přenos momentu motoru k hnacímu hřídeli pro přední nápravu. Nízké modely BMW používají z prostorových důvodů řešení s vloženým ozubeným kolem, zatímco vyšší modely (SUV) používají pro přenos točivého momentu ozubený řetěz.

Nové řešení rozvodovky pohonu všech kol BMW xDrive se vyznačuje snížením třecích ztrát o 30 % a současně snížením hmotnosti o 2 kg. Tyto hodnoty přinášejí snížení spotřeby paliva o 3 až 5 % (podle typu) ve srovnání s první generací pohonu všech kol BMW xDrive.

Současně s novou generací pohonu všech kol BMW xDrive přicházejí rovněž novinky v naladění celého systému. Pohon všech kol nyní při samozřejmém zachování potřebné trakce a pocitu jistoty ve svém řízení více než dříve preferuje kola zadní nápravy, a tak dále posiluje vrozenou obratnost vozů BMW. Průjezdy zatáčkami jsou nyní stejně jisté jako v minulosti, avšak dokáží navodit ještě větší radost z jízdy.

Nová generace pohonu všech kol BMW xDrive díky kompaktnějším rozměrům a nižší hmotnosti zmenšuje rozdíl ve spotřebě paliva mezi modely BMW s pohonem zadních a všech čtyř kol.

Kromě provedení s pohonem všech kol BMW řady 7, BMW řady 5 Gran Turismo a nového BMW X3 se nová generace pohonu všech kol BMW xDrive představí také v nových modelech chystaných pro jaro 2011. Bude se jednat o vozy BMW 530d xDrive, BMW 535i xDrive a BMW X3 xDrive30d.

  • Nová generace pohonu všech kol BMW xDrive
  • Nová generace pohonu všech kol BMW xDrive
  • Nová generace pohonu všech kol BMW xDrive
  • Nová generace pohonu všech kol BMW xDrive